Take a fresh look at your lifestyle.

واکنش های منفی افکار عمومی به تبلیغات جدید شهرداری تهران

0


واکنش های منفی افکار عمومی به تبلیغات جدید شهرداری تهران

تبلیغات جدید شهرداری تهران با مضمون تبلیغات ضد آمریکایی در شبکه های اجتماعی و برخی از سایت های خبری حاشیه ساز شد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیطی ، در چند روز گذشته بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران ، جملاتی با مضمون هشدارهای بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی درمورد جامعه آمریکا درج شده است که توجه‌های بسیاری را جلب کرده؛ هشدارهایی مانند اینکه : “در آمریکا از هر ۵ نوزاد ، ۲ نوزاد نامشروع به دنیا می‌آیند “. یا این جمله که : ” از ۱۱۰ شهروند آمریکا یک نفر در زندان است یا اطلاع‌رسانی در مورد اینکه : “در هر ۹ ثانیه یک زن آمریکایی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد “.
بر اساس این گزارش ، کاربران شبکه های اجتماعی نیز با هشتگ #بنر _ پیشنهادی _ برای _ شهردار _ تهران آسیب های اجتماعی و اقتصادی شهر را به مدیریت شهری یادآوری کرده اند . در یکی از پیشنهادات به شهرداری تهران آمده است : ‏آیا می دانستید ۸ شهر آمریکا جز « ۵۰ شهربرتردنیا » هستند و تهران در لیست بدترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی است ؟
گفتنی است ، این نخستین بار نیست که بیلبوردهای تبلیغاتی تهران برای مسئولان شهرداری دردسرساز شده است پیش از این نیز برخی تبلیغات ضدامریکایی و در راستای تخریب توافق هسته‌ای و مذاکرات ایران با ١+۵ با انتقادهای بسیاری رو به رو شده بود. مواردی دیگر چون تبلیغات تشویق مردم به افزایش جمعیت، کمپین سلامت و مبارزه با ایدز و طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر هم قابل ذکر است.
درگزارشی که روزنامه ایران از بنرهای تازه تبلیغاتی شهردار تهران نوشته است «عبدالمقیم ناصحی» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با گرایش اصولگرایی در قامت منتقدی جدی از ضرورت تذکر شورا به رئیس سازمان زیباسازی تهران خبر می‌دهد و از سوی دیگر مجتبی شاکری اصولگرا که عضو شورای تأیید کننده محتوای بیلبوردهای شهری است تمام قد از آن دفاع می‌کند.
در این راستا رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در رابطه با دلیل اجرای چنین طرحی ، اظهار داشت : هرچه در رابطه با عدم هماهنگی دولت آمریکا با ملتش سخن بگوییم انصافاً کم گفته‌ایم . در جریان این مطلب باشید که دولت آمریکا و ملتش از هم جدا هستند . ما روی سخنمان با دولت آمریکاست که این همه جنایت در حق ملت ما انجام داده است . در حقیقت مجریان خواسته‌اند خشمی که از عملکرد دولت آمریکا دارند را با این بیلبوردها بیان کنند .
وی ادامه داد : ممکن است محتوای نوشته این بیلبوردهای تبلیغاتی واقعیت داشته باشند ، اما ‌ اینکه ، آن ها را در عرصه بیلبوردها و پل‌ها به تصویر بکشیم و در معرض دید عموم قراردهیم در حالی که خودمان دچار مشکلات و آسیب‌های اجتماعی همچون بحث اعتیاد کودکان ، بیکاری و…. هستیم ، جای تأمل دارد .
ناصحی افزود : به اعتقاد من اگر بیلبوردهای تبلیغاتی در رابطه با مسائل عدیده و آسیب‌های اجتماعی خودمان باشد و در این خصوص به مردم هشدار دهند و اطلاع‌رسانی کنند تا کمکی به رفع آسیب‌های اجتماعی شود ، اقدام مفید‌تری است .
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، تاکید کرد : قطعاً در این زمینه به سازمان زیباسازی تذکر می‌دهم و باید روی محتوای این شعارها نظارت بهتری شود .
مجتبی شاکری ، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر و عضو کمیته تأیید شعارهای سازمان زیباسازی نیز با اعلام اینکه این شعارها حاصل یک کمپین است ، عنوان کرد : من آلبوم این آثار را دیدم و پیام‌ها نسبتاً قابل قبول بود .
شاکری در برابر این انتقاد مطرح شده که آیا بهتر نبود شهرداری به جای چنین اقدامی به آسیب‌های اجتماعی توجه کند ، افزود : آسیب‌های اجتماعی سر جای خود، اطلاع‌رسانی هم سرجای خود . آنها حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند و از ما ایراد می‌گیرند و مجموع زندانیان آنها به نسبت جمعیت ۵ برابر ماست . ما نمی‌گوییم وضع آسیب‌ها در کشور ما خوب است در کشور ما هم بد است اما هرچیز جای خود . ما می‌گوییم شمایی که ادعا می‌کنید ما محکومیم خود شما وضع بدتری دارید اما صدایش را در نمی‌آورید ما صدایش را در می‌آوریم .
وی در پاسخ به این پرسش که نفع چنین اقدامی چیست ، بیان کرد : مردم ما باید بدانند آمریکایی که خود فضای مجازی را اداره می‌کند و حقوق ما را به خاطر حقوق بشر نمی‌دهد خود حقوق بشر را رعایت نمی‌کند ، آنها اعدام قاچاقچیان ما را محکوم می‌کنند در حالی که این از نظر ما خوب است و جزئی از قانون ماست ، آنچه آنها درست می‌دانند ما نمی‌دانیم و بالعکس .
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در پاسخ به این پرسش که شعار محبوب وی در میان این شعارها چه بود ، گفت : این کارها به قوت کارهای اوج و دموکراسی آمریکایی نبود . من آن کارها را بیشتر می‌پسندیدم اما آن طرحی که اوباما به جای دست دادن اسلحه به دست بود را بیشتر از همه دوست داشتم .
عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در رابطه با طرح این بیلبوردهای تبلیغاتی اظهار داشت : ششم تا ١٢ تیرماه، به نام هفته حقوق ‌بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است و بیلبوردهایی که در سطح شهر با مفاهیمی مرتبط با حقوق ‌بشر در آمریکا نصب شده با همین محوریت بوده است . در این نوشته‌ها و مفاهیم به برخی از نمونه‌های رعایت‌کردن و رعایت‌ نکردن حقوق بشر درباره مردم آمریکا از سوی حاکمانشان و حقوق بشری که درباره مردم دیگر کشورهای جهان اعمال می‌شود ، اشاره شده است .
وی در پاسخ به این سؤال که این بیلبوردها همزمان با نزدیکی به روز قدس بوده و به شکل چشمگیری تعداد تابلوهای مرتبط با اسرائیل نسبت به آمریکا کم شده است، گفت : این‌طور نیست و تابلوهای مرتبط با روز قدس در سطح شهر و مسیرهای راهپیمایی مثل هر سال نصب شده است .
اقبال شاکری یکی از اعضای اصولگرای شورای شهر تهران با بیان اینکه نصب این بیلبوردها «یک کار ملی است و به هیچ‌وجه سیاسی‌کاری» نیست و با منافع کشور سروکار دارد ، بیان کرد : از اینکه این بیلبوردها با واکنش منفی بخشی از جامعه مواجه شده است متعجب هستم زیرا هدف اصلی از این کار این بوده که به مسئولان و مردم یادآوری شود که در مراودات و معامله و مذاکره با آمریکا «حواسشان جمع باشد» که با چه حکومتی مواجه‌اند .
وی دلیل دوم نصب این بنرها روی بیلبوردهای تهران را نزدیکی به روز قدس دانست چرا که آمریکا بزرگترین حامی اسرائیل است و به این کشور بودجه می‌دهد و اجازه نمی‌دهد در مجامع بین‌المللی هیچ قطعنامه‌ای علیه اسرائیل صادر شود.
شاکری در پاسخ به اینکه « وضعیت تولد نوزادان آمریکایی چگونه به شناساندن دولت زورگوی آمریکا منجر می‌شود ؟ » می‌گوید این نوع اطلاعات هم جنبه دیگری از کار را نشان می‌دهد. به اعتقاد او «فرهنگی که در درون خود انواع مصیبت‌ها را دارد ، نمی‌تواند پیام دوستی برای دیگر کشورها داشته باشد » و همچنین نشان می‌دهد «کشورها باید به توانمندی و نیروهای خود اتکا کنند . »
این عضو اصولگرای شورای شهر تهران معتقد است وقتی آمریکا تمام راه‌های زندگی مردم ایران را بسته و در سیستم‌های بانکی سنگ‌اندازی می‌کند «بالاخره ما هم باید دادی و فریادی بزنیم» و نمی‌توان سکوت کرد . به اعتقاد او هدف این بنرها بیش از اینکه نشان دادن «مفاسد و معایب» جامعه آمریکا باشد این است که نشان دهد دولت آمریکا چگونه منافع مردم ایران را با رفتارهای خود به خطر انداخته است .
غلامرضا علیزاده ، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه موضوع اینکه چرا جامعه پیام مورد هدف طراحان این بنرها را درک نکرده ‌است و اتفاقا با واکنش منفی آنها مواجه شده است را وابسته به عوامل متعددی می‌داند . به عقیده او بخشی از عوامل موثر در واکنش منفی جامعه به این‌گونه شعارهای تبلیغاتی «عوامل نزدیک» هستند و آنچه به‌عنوان یک عامل زیربنایی در انتقال مفهوم «اثر جدلی و معکوس» دارد از نظر جامعه‌شناسی ارتباطات «کاهش اعتماد اجتماعی به منبع پیام» است.
به عقیده این جامعه‌شناس این نوع پیام‌ها از دید مردم «فرار به جلو و فرافکنی» تلقی می‌شود چون مردم به این نتیجه می‌رسند که برای «پوشش مسائل جامعه و لاپوشانی کردن مشکلات جامعه از مسائل کشورهای دیگر استفاده می‌شود و جنبه‌های منفی آن کشورها برجسته می‌شود و این‌طور القا می‌شود که فقط ما نیستیم که مشکل داریم و همه جهان مشکل دارند.»
او این گزاره که «همه جای جهان مشکل دارند» را گزاره درستی می‌داند اما معتقد است مردم انتظار دارند هزینه‌هایی که برای شعار و بنر می‌‌شود «راهکاری برای جامعه خودی داشته باشد و برای مشکلاتی مانند بیکاری، اعتیاد، طلاق، آلودگی، ترافیک و سایر پدیده‌ها راهکاری در آنها ارایه شود .»
این جامعه‌شناس همچنین معتقد است در این بیلبوردها و بنرها «مسأله غیرواقعی گفته نمی‌شود اما به این دلیل مردم به آن واکنش منفی نشان می‌دهند چون دانستن آنها مشکلی از مردم حل نمی‌کند » ضمن اینکه گفتن این پیام‌ها با اینکه «با حسن نیت همراه است اثر عکس دارد . »
این مدرس دانشگاه همچنین این موضوع را اضافه می‌کند که «مباحث تبلیغی و ترویجی و ارتباطات کلامی تکنیک‌ها و فنونی دارد و برای تأثیر باید کلمات با مهارت کنار هم چیده شوند ؛ ضمن اینکه گیرندگان پیام هم باید مشخص شوند و لایه‌های مختلف درآمدی، اجتماعی و سنی آنها مشخص شود .»

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ