Take a fresh look at your lifestyle.

۱۲ کهن الگوی برند یا آرکی تایپ

۱۲ کهن الگوی برند یا آرکی تایپ

 

برندهای موفق یک احساس قوی در زمینه هویت به مخاطب خود منتقل می کنند. اما پیدا کردن این احساس مناسب کسب و کاری کوچک امر آسانی نیست. شناسایی آن از طریق یک کهن الگو یا همان آرکی تایپ (کهن الگو) راه را آسان کرده و موجب دستیابی سریعتر به احساس می شود.

حتی از طریق آن می توان صرفه جویی در زمان و هزینه داشت و در این میان یک پیشرفت محسوب می شود.
چرا بسیاری از فیلم ها را در نگاه نخست آشنا می پنداریم؟ پلیس ها همیشه خلافکاران را دستگیر می کنند و انسان های بی گناه در پایان به موفقیتی می رسند.
تمای شخصیت های داستانی و فیلم همگی از الگوهایی گرفته می شوند و به خودی خود نیستند. Carl Jung یکی از روانشانسان مطرح، این شخصیت ها را یک موضوع غریزی اولیه می داند که بخشی از ضمیر ناخودآگاه جمعی همه افراد محسوب می شود.
به این نوع شخصیت ها کهن الگو یا همان آرکی تایپ (کهن الگو) گفته می شود. کهن الگوها توسط قشرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفتند که از جمله باید به روحانیت، روانشناسان و زیست شناسان اشاره داشت.
کهن الگوها را باید براساس ماهیت کسب و کار خود و برای جلب توجه بیشتر انتخاب کنید. البته لازم نیست کهن الگو شما پیچیده باشد و ساده بودن آن موجب می شود تا بیشتر در ذهن باقی بماند.
اگر شما نمی دانید چگونه بهترین کهن الگو یا همان آرکی تایپ (کهن الگو) را برای کسب وکار خود انتخاب نمایید کافیست این مقاله را مطالعه نمایید. مطلبی که شما را با ۱۲ آرکی تایپ برتر آشنا می سازد و امر انتخاب را آسان می کند.

 

The innocent

 

۱- بی گناه یا The Innocent

 

در کهن الگو بی گناه هدف اصلی مشخص است و این دسته از گناه ترس بزرگی داشته و هیچ گاه سعی نمی کنند مرتکب گناهی شوند. آنها در بهترین حالت خوش بین و مشتاق بوده و در بدترین حالت، تحریک کننده، خسته کننده و کودکانه هستند. مشتریان این نوع آرکی تایپ (کهن الگو) به دنبال صحبت مستقیم بوده و مشتاق تبلیغ مستقیم هستند. همچنین مخالف تبلیغ های سنگین و گناه آلود نیز می باشند.
کسب و کارهایی که خود را با چنین کهن الگویی معرفی می کنند، عمدتا قابل اعتماد، ساده و خالص هستند. بنابراین چنین کسب وکاری موفقیت بیشتری در پی آنها قرار دارد تا یک کسب و کار گناه آلود.
نماد این نوع آگهی ساده و بی گناه وار بوده و به خوبی عدم گناه کردن را نمایش می دهند.

 

The hero

 

۲- قهرمان یا The Hero

 

در این دست از کهن الگوها افراد به اثبات ارزش خود می پردازند. بزرگترین ترس آنها ضعف و شکست است. از جمله افراد در این Erin Brokovich یا Michael Jordan هستند. آنها در بهترین حالت شجاع، مصمم و حرفه ای بوده و در بدترین حالت مغرور، تهاجمی و بی رحم می باشند.
مشتریان این نوع کهن الگو به دنبال کیفیت و ارزش محصولات هستند. آنها با آگهی های خنده دار تحت تاثیر قرار نمی گیرند و انسان های باهوشی محسوب می شوند.
اگر می خواهید از کسب و کاری براساس این کهن الگو بهره ببرید، شما بایستی یک هدف برای پیروزی در رقابت داشته باشید. باید در کنار یک رقیب با ارزش و امتیاز بالاتر قرار گیرید که شکست دادن آن امری دشوار است.
برای این نوع کهن الگو می توان به یک آگهی اشاره کرده که در آن افراد برای تامین انرژی و برخورداری از قدرت خود خوراکی را مصرف کنند.

 

The regular guy

 

۳- طرفداران مذکر

آن فرد که می تواند مذکر یا مونث باشد می خواهد تنها به چیزی تعلق داشته و بزرگترین ترس آن وجود مانع در این میان است. از جمله آنها باید به Bilbo Baggins یا Homer Simpson را نام برد. بهترین آنها دوستی خوب، همدرد و قابل اعتماد هستند اما بدترین حالت آنها ضعیف، سطحی و برخی دیگرند.
برندهایی با چنین شخصیت قابل اعتماد هستند و خبر از کیفیت می دهند. آنها همیشه برندهای عجیب و غریب اما مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.
یکی از ویژگی های بارز چنین کهن الگویی در برند صادق بودن و اعتماد بسیار است اما چیزی که می تواند بد باشد حریض و نخبه گرا بودن.

 

The nurturer

 

۴- طبیعت گرا یا Nurturer

 

طبیعت گراها تمایل بسیاری به مراقبت و محافظت از دیگران از جمله طبیعت دارند. این ها در بدترین حالت خودخواه و کفران و در بهترین حالت دلسوز، بخشنده وقوی هستند. مشتریان این نوع کسب و کار عادت داشته که به رسمیت شناخته شوند. بنابراین آگهی های عاطفی محور برای آنها جالب نیست. کسب و کارهای طبیعت گرا بیشتر از مشتریان خود محافظت و پشتیبانی می کنند، بنابراین یک برند قابل اعتماد محسوب می شوند. از بدترین چیزهایی که می توان در یک برند طبیعت گرا مشاهده کرد، مضر بودن محصولات به نمایش درآمده است.

 

The creator

 

۵- خلاق یا Creator

 

افراد خلاق تمایل به تولید آثار استثنایی و ماندگار دارند و آنها بیشتر از حد وسط نگران هستند. برای مثال Frida Kahlo یا Doc Brown از جمله شخصیت های این کهن الگو است. آنها در بهترین حالت تخیلی، ابتکاری ورسا بوده و در بدترین حالت خودشیفته، افراطی و ملودرام می باشند. مشتریان این نوع برندها به دنبال تبلیغات خلاقانه هستند تا لذت بسیاری از آنها ببرند. برندهای خلاق اغلب بر تعداد طرفدارانشان افزوده می شود زیرا روش کسب را می دانند. برندهای خلاق اغلب خود را کلید موفقیت می دانند و بدترین چیزی که می توان از یک برند خلاق مشاهده کرد، عدم درک اعتبار آنهاست.
اپل یکی از این نوع برندها به شمار رفته که در حال حاضر یکی از بزرگترین کمپانی فناوری جهان به شمار می رود و طرفداران بسیاری دارد.

 

The explorer

 

۶- کاوشگر یا Explorer

 

کاوشگر اشتیاق بسیاری به ماجراجویی و کشف جهان دارد. آنها در درون ترسو هستند که از جمله باید به ایندینا جونز و Amelia Earhart اشاره کرد. آنها در شرایط خوب جاه طلب، مستقل و افکار معنوی دارند اما در شرایط نامناسب بی قرار، بی هدف و ناامید هستند.

مشتریان برندهای کاوشگر به دنبال محصولاتی خاص هستند تا آنها را بیابند. آنها به سختی از طریق تبلیغات داخلی متمرکز تحت تاثیر قرار می گیرند.
برندهای کاوشگر مشتریان خود را با کالاهای جدیدی رو به رو می سازند که در نتیجه برای افراد جالب توجه و هیجان انگیز است. بنابراین باید چنین کهن الگو را یک آرکی تایپ (کهن الگو) خاص با هدفی چون کشف و کاوش دانست.

 

The Rebel

 

۷- یاغی یا Rebel

 

یاغی ها در تفکر انتقام یا انقلابی بزرگ هستند که بزرگترین ترس آنها ناتوانی است. Dragon Tattoo یا James Dean از جمله شخصیت های آن محسوب می شود. این ها در بهترین حالت شجاع بوده و روحی آزاد دارند اما در بدترین حالت مخرب، پوچ و خارج از کنترل هستند.
مشتریان یک برند یاغی نمی تواند زور و اجبار را درک کند. آنها ارزش یک محتوا منحصربفرد را دانست و نسبت به آن علاقه نشان می دهند. برندهای یاغی سعی می کنند ایستادگی کرده و در جریان اصلی قرار گیرند. بنابراین قصد دارند به برندی محبوب بد شوند تا مورد توجه قرار گیرند.

The lover

۸- عاشق یا The lover

 

عاشقان با لذت بسیاری روابطی برقرار می کنند و از بی مهری و دوستی بسیار ترس دارند. Marilyn Monroe و Kim Kardashian از این نوع شخصیت هستند. آنها در بهترین حالت متعهد و پرشور می باشند اما در بدترین حالت کم عمق و وسواس محسوب می شوند.
مشتریان این نوع برند به زیبایی کالا اهمیت بسیاری می دهند. بنابراین برندهای پریمیومی در این نوع آرکی تایپ (کهن الگو) قرار می گیرد که فوق العاده است.
برندهای عاشق به لذت جسمانی توجه بسیاری نشان می دهند و آگهی تبلیغاتی احساسی دارند. بنابراین این نوع کهن الگو بیشتر روی احساس تمرکز دارد.

 

The magician

 

۹- شعبده باز یا Magician

 

شعبده باز می خواهد به درک جهان و جایگاه خود بپردازد. اما آنها از عواقب منفی بسیار ترس داشته و واهمه دارند. Nikola Teslaیا Steve Jobs را باید نمونه بارز این نوع شخصیت دانست. آنها در بهترین حالت کاریزماتیک، رانده و با ظرفیت هستند اما در بدترین حالت از واقعیت قطع امید کرده و ناراحتی دارند.
مشتریان شعبده باز به دنبال رشدی عاقلانه هستند و تحت تاثیر محصولات قرار می گیرند. بنابراین باید آنها را با تخیل و شعبده بازی داد.
برندهای شعبده باز یک دروازه ورود به دانش دگرگون کننده و تجربه محسوب می شوند. آنها نسبت به گروه تمرکز داشته و مشتری را تحت اعتماد خود قرار می دهند. یک برند شعبده باز می تواند از ماهیتی توخالی ایجاده شده باشد.

 

The ruler

 

۱۰- حاکم یا Ruler

 

حاکم تمایل فراوانی به قدرت داشته و از هرج و مرج و سرنگونی ترس فراوان دارد. از جمله این شخصیت ها باید به Margaret Thatcher یا Jay-Z اشاره داشت. یک حاکم در بهترین حالت مسئول موفق، عادل و با اعتماد بنفس بالاست. اما در بدترین حالت سخت گیر، بد اخلاق و نا عادل است.
مشتریان حاکم غالبا به درک تبلیغات نمی پردازند و آنها تبلیغاتی را درک می کنند که قدرت و ثبات ارزشی داشته باشد. برندهای حاکم مقتدر بوده و به نوعی در بازار مطرح هستند و روی بازار تصاحبی دارند. برندهای حاکم به شکل ضعیفی درک می شوند و نسبت به شکست از رقیب ترس دارند.
بنابراین این آرکی تایپ (کهن الگو) ویژگی های کامل یک شخصیت حاکم همیشگی را دارد.

 

The jester

 

۱۱- دلقک یا Jester

 

دلقک می خواهد در لحظه از زندگی لذت ببرد. آنها از خستگی ترس داشته و همیشه شاد هستند. Dori in Finding Nemo یا Jim Carrey از جمله این شخصیت ها محسوب می شود. آنها در بهترین حالت بی خیال بوده و در بدترین حالت بی رحم بوده و مسئولیت پذیر نیستند.
مشتریان دلقک از آگهی بیزارند و بسیار بازیگوش می باشند. اما اگر تبلیغی دارای عناصر بازیگوشی باشد آنها را به خود جلب می کند.
برندهای دلقک در لحظه زندگی به وجود می آورند و محبتی به مشتریان خود ارائه می دهند. بسیاری از مشتریان دلقک آن را تحسین کرده و به ستایش آن می پردازند.
بنابراین می توان روی چنین برندی حساب باز کرد زیرا می تواند مطابق میل افراد ظاهر شود.

 

The sage

 

۱۲- دانا یا Sage

 

یک حکیم یا دانا به دنبال حقیقت بوده و در هر وضعیتی به یافتن خرد می پردازد. بزرگترین ترس یک حکیم گمراهی و نادانی می باشد. از جمله شخصیت های این آرکی تایپ (کهن الگو) باید به Think Yodaیا David Bowie اشاره کرد. آنها در بهترین حالت عاقل، دانا و روشنفکر هستند اما در بدترین حالت سرد، مشکوک و برخی دیگر هستند.
مشتریان حکیم از دانش بالایی برخوردارند و به شکل مداوم جویا اطلاعات هستند. آنها تبلیغات را به چالش فکری دعوت کرده و به دنبال راه جدید هستند.
یک برند دانا از واژگان سطح بالایی برای جذب مشتری بهره می گیرد. آنها مشتریان را به درک ایده های دشوار دعوت می کنند تا به درک معنوی اعتماد بپردازند.

مدل های خلق و ارزیابی شخصیت برند

سخن پایانی

شما ممکن است کسب و کاری با آرکی تایپ (کهن الگو) های ترکیبی ایجاد کنید و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. امیدواریم این مقاله کمک شایانی به شما در زمینه انتخاب یک آرکی تایپ (کهن الگو) یا همان کهن الگو مناسب بکند، موضوعی که بسیار دشوار بوده و انتخاب راحتی در مقایسه با دیگر انتخاب ها محسوب نمی شود.

 

منبع : sparkol.com

 

نظرات بسته شده است.