Take a fresh look at your lifestyle.

دو تکنیک مهم و تاثیرگذار در تبلیغات نامحسوس (بازاریابی نامحسوس)

دو تکنیک مهم و تاثیرگذار در تبلیغات نامحسوس (بازاریابی نامحسوس)

یکی از روشهایی که امروزه در بازاریابی مورد استفاده قرار می گردد و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است ، استفاده از تکنیکهای بازاریابی نامحسوس یا پنهان است.

از قدیم الایام مردم در برابر تبلیغات مستقیم ، بیشتر موضع گیری می کنند و استدلال آنها هم این است که بخش زیادی از پیامهای تبلیغاتی فقط جنبه جذب مشتری دارند و در آنها اغراق و غلو صورت می گیرد. این بدبینی ها نسبت به بازاریابی و تبلیغ های مستقیم ، کارشناسان در این حوزه را به فکر استفاده از روشهای متفاوت تر واداشته است. نتیجه این بود که آنها بازاریابی نامحسوس یا پنهان را به عنوان یکی از روشهای مفید برای تبلیغ و ایجاد اعتماد بیشتر بین مردم معرفی کردند. در بازاریابی و تبلیغات پنهان ، از روشهای پر سر و صدای تبلیغها و بازاریابی سنتی خبری نیست.

بلکه ، از روشهایی استفاده می کنند که محصولات و نام برندها به صورت کاملاً ناخودآگاه در معرض دید مخاطبان و مشتریان قرار بگیرد و بر ذهن و انتخاب آنها اثر بگذارد. در این بازاریابی و تبلیغات ، هیچ پیام تبلیغاتی به صورت مستقیم انجام نمی شود و حتی ممکن است مخاطبان شما متوجه این تبلیغ نیز نشوند. در صورتی هم که مخاطبان و مشتریان ، متوجه تبلیغ شما شوند هیچ ناراحتی را احساس نمی کنند یا هیچ آزاری برای آنها ندارد. در اصل ، این نوع تبلیغ و بازاریابی برای اینکه بتواند از میزان آزار و اذیت تبلیغ های مستقیم و سنتی کم کند به وجود آمده است. پیامهای بازرگانی که مدام از رادیو و تلویزیون با صدای بلند پخش می شوند ، بعد از مدتی برای مردم آزاردهنده هستند و تمایلی ندارند آن را ببینند.

در این شرایط ، علاوه بر اینکه تبلیغها بی اثر خواهد شد بلکه موجب آزار و اذیت مخاطبان و همچنین افزایش بدبینی آنها نسبت به این تبلیغ و محصول خواهد شد. پس در این شرایط ، بهترین راه ، استفاده از بازاریابی نامحسوس یا پنهان است. معمولاً در این روش از بازاریابی از دو تکنیک عمده استفاده می شود.

چطور می توانیم از تبلیغات نامحسوس به عنوان یک ابزار بازاریابی موثر بهره ببریم؟

تکنیک اول) نام بردن از محصول در میان سایر برنامه ها

اگر به برنامه های مختلف تلوزیون نگاه کرده باشید معمولاً متوجه خواهید شد که اسپانسر یا حامی مالی برنامه ، لوگو یا محصول خود را در این برنامه در معرض دید مخاطبان قرار داده است ولی هیچ اثری از اشاره مستقیم به این کالا یا لوگو وجود ندارد. یعنی به صورت کاملاً نامحسوس در میان این برنامه ، نام شرکت یا محصول آن برند در حال تبلیغ کردن است ولی به هیچ وجه ، ظاهر تبلیغاتی به خود نگرفته است.

تبلیغات نامحسوس و بازاریابی نامحسوس

ممکن است مخاطبان متوجه این تبلیغ نشوند ولی در صورتی که متوجه آن شوند نیز مانند تبلیغهای پر سر و صدای سنتی که از تلویزیون پخش می شود برای آنها اذیت کننده و تکراری نیست و یا لازم نیست مدت زمانی را صرف مشاهده این تبلیغ تکراری کنند. علاوه بر این ، در صورتی که مردم از برنامه اجرا شده رضایت داشته باشند قطعاً به حامی مالی این برنامه نیز احساس مثبتی پیدا خواهند کرد و این بهترین نوع تبلیغ و ایجاد اعتماد بین مشتریان و برندهاست. به عنوان مثال ، فکر کنید یک مسابقه فوتبال در حال برگزاری است و برند ورزشی خاصی از یک تیم حمایت می کند و لوگوی این برند بر روی پیراهن و لباسهای ورزشکاران دیده می شود.

در صورتی که این بازی فوتبال ، با پیروزی این تیم خاتمه یابد ، مخاطبان و افرادی که هواداران این تیم هستند همگی نسبت به این برند ورزشی نیز احساس مثبتی پیدا خواهند کرد و این درست همان هدفی است که این برند به دنبال آن بوده است.

تکنیک دوم) سخن پراکنی درباره برند

یکی دیگر از روشهایی که در بازاریابی نامحسوس استفاده می شود ، استفاده از سخن پراکنی است. در این روش ، برندها و شرکتها سعی می کنند یک سخن یا شایعه ای را در خصوص برند خودشان پخش کنند. این شایعه موجب می شود توجه افراد مختلف به این برند جلب شود و در پی این باشند که بفهمند آیا این شایعه حقیقت دارد یا نه ؟

به همین دلیل ، تا مدتی نام این برند بر زبانهاست و خیلی راحت موجب شهرت و معرفی آن در میان مردم می شود. در نتیجه ، با کمترین هزینه ، نام برند شما در میان مردم پخش می شود و توجه آنها را به خود جلب می کند. نکته اساسی در این نوع تبلیغ این است که شایعه شما باید به صورت مبهم و گنگ باشد که فقط بتواند توجه افراد را جلب کند نه اینکه به صورت قطعی آن را مطرح کنید ؛ زیرا اگر با قطعیت بیان شده باشد ، نمی تواند کنجکاوی افراد را جلب کند.

منبع: پارک بازاریابی ایران

نظرات بسته شده است.