Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه شبکه اجتماعی مناسب کسب‌وکار خود را انتخاب کنم

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی – نویسنده : رامین جابری – ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

 

همان‌طور که چندین بار هم در گذشته عنوان کردیم،‌ انتخاب درست شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی کسب‌‌وکارها یکی از مورادی است که باید با دقت زیادی صورت بگیرد. خیلی از صاحبان کسب‌وکار ها گمان می‌کنند که هر چقدر در شبکه‌های اجتماعی بیشتری حضور داشته باشند، بازخورد بهتری دریافت می‌کنند. در صورتی که مخاطب هدف هر کسب‌وکار، حداکثر در ۳ شبکه اجتماعی‌ای به راحتی قابل دسترس است و امکان برقراری تعامل با آن وجود دارد.

در ادامه به اعداد و ارقامی در زمینه بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی پرداخته‌ایم که می‌توانند شما را در مسیر این انتخاب مهم یاری کنند:

آمار مرتبط با شبکه اجتماعی اینستاگرام:

  • تعداد کاربران فعال اینستاگرام در هر ماه به ۵۰۰ میلیون رسیده است.
  • ۵۱٪ کاربران اینستاگرام به صورت روزانه ازاین شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و همچنین ۳۵٪ از آنها نیز چندین بار وارد حساب کاربری خود می‌شوند.
  • ۳۲٪ از کاربران اینترنت از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • ۵۹٪ بزرگسالان حاضر در اینستاگرام در بازه سنی ۱۸ الی ۲۹ سال قرار دارند.
  • روزانه بیش از ۹۵ عکس و ویدیو در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • نرخ تعامل مخاطبان در اینستاگرام ۸۴ برابر توییتر و ۱۰ برابر فیسبوک است و به همین دلیل است که اکثر کسب‌وکارها  از آن بهره می‌برند.

آمار مرتبط با شبکه اجتماعی فیسبوک:

  • در حال حاضر ۷۹٪ کاربران اینترنت از فیسبوک استفاده می‌کنند.
  • پست‌هایی که به همراه تصاویر در فیسبوک منتشر می‌شوند، حدود ۲.۳٪ نرخ تعامل بیشتری دارند.
  • ۵۵٪ درصد کاربران فعال فیسبوک، چندین بار در روز این شبکه اجتماعی را چک می‌کنند.
  • سرویس پیام‌رسان فیسبوک حدود ۱.۲ میلیارد کاربر فعال در هر ماه دارد و رتبه دومین پیام‌رسان پرمخاطب دنیا را به خود اختصاص داده است.

آمار مرتبط با شبکه اجتماعی توییتر:

  • تعداد کاربران فعال توییتر در ماه به ۳۱۳ میلیون نفر رسیده‌اند.
  • ۲۴٪ کل کاربران شبکه‌های اجتماعی از توییتر بهره می‌برند.
  • ۴۲٪ کاربران توییتر به صورت روزانه از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و همچنین حدود ۲۳٪ از آنها چندین بار به این شبکه اجتماعی سر می‌زنند.
  • ۵۰۰ میلیون توییت در روز منتشر می‌شود و حدود ۶۰۰۰ توییت در هر ثانیه.
  • ویدیو بیشترین سرعت رشد را در شبکه اجتماعی نسبت به دیگر محتواها داشته است.
  • احتمال ریتوییت شدن ویدیوها، ۶ برابر دیگر محتواها است.

روش های بهره گیری از فالوئرهای شبکه اجتماعی برای افزایش ترافیک وب سایت

 

آمار مرتبط با شبکه اجتماعی لینکداین:

  • تعداد کاربران فعال ماهانه لینکداین به ۱۰۶ میلیون نفر رسیده است.
  • ۲۹٪ کاربران اینترنت از لینکداین بهره می‌برند.
  • ۱۸٪ کاربران لینکداین، به صورت روزانه از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.
  • ۹۲٪ بازاریابان کسب‌وکارهای B2B از لینکداین به منظور بازاریابی بهره می‌برند و این شبکه اجتماعی را به بقیه پلتفورم‌های مشابه ترجیح می‌دهند.

همواره توجه داشته باشید که نسبت به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، لازم است که شبکه اجتماعی متفاوتی را برای بازاریابی آنها انتخاب کنید. برای نمونه همان طور که از آمار بالا مشخص است، لینکداین برای کسب‌وکارهایی که B2B هستند و به کسب‌وکارهای دیگر سرویس ارائه می‌دهند بسیار مناسب است و کسب‌‌وکار هایی که در زمینه مد به فعالیت می‌پردازند، بی‌شک اینستاگرام بهترین گزینه برای آنهاست.

اهداف خود را در شبکه های اجتماعی را مشخص کنید
اهداف شما از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟ آیا می خواهید مخاطبان خود را افزایش دهید، آیا می خواهید بازاریابی دهان به دهان داشته باشید و یا با مشتریان فعلی خود تعامل کنید و وفاداری مشتریان را افزایش دهید؟ کسب و کار خود را بررسی کنید : از شناسایی خلل ها در برنامه ی بازاریابی خود شروع کنید. آیا شما نیاز دارید که :

برنامه خود را از پایه رشد دهید؟
باشگاه مشتریان به راه بیندازید و وفاداری مشتریان را افزایش دهید؟
یک کانال ارتباطی برای بازخورد مشتریان ایجاد کنید؟
مشتریان خود را از محصولات؛ خدمات و یا معاملات جدید مطلع کنید؟
ترافیک سایت خود را افزایش دهید؟
تحقیقات غیررسمی بازار داشته باشید؟
در ابتدا به جای تعریف اهداف خود از لحاظ تعداد فالوورها و طرفداران؛ به این مسئله فکر کنید که کدام پلتفرم به شما کمک می کند تا ارتباط بیشتری با مخاطب داشته باشید. تعداد فالوورها یک معیار پوچ است (و فقط موجب غرور کاذب می شود) و نشان دهنده ی موفقیت کسب و کار شما نیست.

مدل آیدا (AIDA) چیست و چگونه در بازاریابی اینترنتی کاربرد دارد؟

محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی
این نکته را به خاطر بسپارید که فالوورها و مخاطبانِ بیشتر در شبکه های اجتماعی لزوما به نتایج بهتر در کسب و کار منجر نمی شوند در حالیکه مخاطبانی که به شدت جذب شده اند و با محتوا تعامل برقرار کرده اند (نسبت به جذاب بودن محتوا)؛ موفقیت در کسب و کار را تضمین می کنند. اهداف برنامه ی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را با پلتفرمی که شما را به اهداف خود می رساند، هماهنگ کنید.

رسانه اجتماعی
رسانه اجتماعی

فیسبوک: برای مدل B2C مناسب است، یعنی کسب و کارهایی که محصولات خود را به مشتریان عرضه می کنند می توانند از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ محصول خود و همچنین استفاده از نظر مشتریان استفاده کنند. همچنین شبکه اجتماعی مناسبی برای موسسات خدماتی نیز می باشد که می توانند برای تبلیغ خدمات خود و همچنین استفاده از فیدبک های مشتریان از آن استفاده کنند.

توییتر: این شبکه بیشتر برای گزارش اتفاقات در قالب توییت به کار می رود که معمولا بحث های زیادی در مورد آنها صورت می گیرد، کسب و کار ها می توانند از بحث هایی که مشتریان و کاربران این شبکه های اجتماعی دارند برای داده کاوی و تحلیل محصولات خود استفاده کنند.

گوگل پلاس: برای کسب و کارهایی که برای آنها SEO بسیار حایز اهمیت استفاده از این شبکه برای محصولات و خدماتشان مناسب است.

یوتیوب: از این طریق می توان محصول و یا خدمت را در قالب ویدیوهای جذاب به تعداد بسیار زیادی مشتری بالقوه که همان کاربران این وبسایت هستند در معرض نمایش گذاشت.

لینکدین (linkedin): کاربران این شبکه اجتماعی اغلب افرادی هستند که با کسب و کار سر وکار دارند و یک شبکه اجتماعی حرفه ای برای بیزنس است. به همین دلیل این شبکه مناسب برای کسب و کارهایی است که با تولید محصول یا خدمات سر و کار دارند.

اینستاگرام: این شبکه اجتماعی بیشتر برای مدل B2C کاربرد دارد به این ترتیب که کمپانی های تولیدی می توانند از طریق این شبکه محصول خود را به مشتری عرضه کنند. بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی رو به رشد را جوانان تشکیل می دهند.

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.