Take a fresh look at your lifestyle.

تاثیر هنر عکاسی در تبلیغات

0

 

کسب‌ وکارهای مختلف اغلب از عکاسی تبلیغاتی برای ترویج نحوه کار خود استفاده می‌کنند. عکاسی تبلیغاتی اغلب در یک استودیو و یا در فضای بسته انجام می‌گیرد، این در حالی است که عکاسی صنعتی در کارخانه‌ها و در فضای باز انجام می‌شود. از همین رو، اغلب عکاسان تبلیغاتی، عکاسی صنعتی نمی‌کنند. به همین دلیل است که در ترویج یک کسب‌وکار عکاسی تبلیغاتی می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

در مواجهه با مثال ابتدایی به چه نتیجه ای می رسیم؟ بچه ای با دیدن مستمر عکس تبلیغاتی یک محصول خوراکی مایل است آن را امتحان کند. حتی اگر از دوستان و همبازی هایش چیزی در باره خوشمزگی آن نشنیده باشد. او با دیدن عکس، به خوشمزگی محصول ایمان پیدا می کند. استمرار در تبلیغات بصری از طریق عکاسی باعث می شود محصول در ذهن ها ثبت شود و به محض دیدن اصل محصول در یک فروشگاه، آن تصویر بازیابی شده و شخص را به سمت خرید آن سوق می دهد. در این مقاله به بررسی تاثیر هنر عکاسی در تبلیغات پرداخته شده است.با ما همراه باشید.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، عکاسی تبلیغاتی به معنی عکس‌هایی است که با اهداف تبلیغاتی گرفته می‌شوند. عکس‌های تبلیغاتی در مکان‌های زیادی مانند بروشورهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، منو غذا و فضاهای مشابهی که نیاز به تقویت متن وجود دارد، استفاده می‌شوند.عکاسی تبلیغاتی برای معرفی و فروش یک محصول به کار می‌رود و روش‌های زیادی برای استفاده بهینه از عکس‌های گرفته شده در انواع تبلیغات وجود دارد.
عکاسی تبلیغاتی زمینه گسترده‌ای برای فعالیت است که امکان فعالیت در آن برای عکاسان سنتی و مدرن وجود دارد.

اما مهمترین عرصه و طریق در تبلیغات بدون شک عکاسی است که زمینه های مختلفی از آن سرچشمه می گیرد.به عنوان مثال بروشوری موثرتر است که در آن عکس های زیبا و بهتری وجود داشته باشد. یک تبلیغ در روزنامه زمانی جذاب خواهد بود که عکس برازنده ای از محصول خاص چاپ شده باشد.پس با این اوصاف عکاسی مهمترین روش تاثیر گذار در تبلیغات است.

زمانی که ما فن و هنر عکاسی را با یکدیگر برای معرفی محصولی خاص که ویژگی‌هایی را که بعدا گفته می شود دارا است به کار می بریم،به این زمینه عکاسی تبلیغاتی می گویند. هدف نهایی در عکاسی تبلیغاتی ایجاد رغبت است و صاحب عکس تبلیغاتی به دنبال تایید است.

باید ها و نباید های عکاسی تبلیغاتی

سرعت انتقال پیام در عکس تبلیغاتی

در عکاسی تبلیغاتی سرعت انتقال پیام، امتیاز بصری و تبلیغاتی ایجاد می کند. باید تصور کرد هر دقیقه ای که تبلیغ و توضیح شما درباره کسب و کارتان دیر تر انجام شود و یا بیخودی طولانی شود یک مشتری را از دست داده اید. چه بسا در همان فاصله شرکت دیگری مشتری فرضی شما را به اندازه نگاه کردن یک عکس با رنگ و لعابی بهتر از آن خود کند.

معجزه هنرهای تجسمی و عکاسی در تبلیغات و برندینگ این است که به ساده ترین و کامل ترین حالت ممکن، مفهوم تبلیغ را به ذهن مخاطب می رساند. با این وجود، اینکه عکاسی اولین عنصر تبلیغات تصویریست که بر کسی پوشیده نیست.

ویژگی های یک عکس تبلیغاتی خوب

در کل می توان این ویژگی ها را به این صورت شمرد:

  • شناخت جامعه و محیطی که عکس قرار است در آن جا پخش شود: عکاس می بایست جامعه و محیطی را که قرار است عکس او در آن جا پخش شود کاملا بشناسد و با آداب و رسوم و اعتقادات آن ها آَشنایی داشته باشد.مثلا عکسی که برای یک جامعه ی مذهبی گرفته می شود باید کاملا متفاوت باشد با عکسی که برای جامعه ای بی دین گرفته می شود.
  • روان شناختی افراد و شناخت تاثیر عوامل مختلف بر ذهن آن ها: عکاس بعد از شناخت محیطی که برای آن عکاسی می‌کند باید بداند که چه مفاهیمی چه تاثیرات بر ذهن افراد آن جامعه به جا می‌گذارد.مثلا تاثیر رنگی خاص یا یک عنصر خاص که مردم آن جامعه به آن اعتقاد دارند.
  • استفاده از خلاقیت و نو آوری در راستای تفهیم ویژه گی ها: عکاس برای این که بتواند مخاطب را بیشتر جذب و ترغیب کند باید نوآوری داشته باشد.استفاده از خلاقیت و نوآوری که خارج از عادت باشد مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.
    مثلا برای نشان دادن استقامت یک کف پوش می توان از آن به صورت ساده عکاسی کرد و می تواند مثلا نشان داد که چکشی محکم به آن ضربه وارد کرده و کف پوش ایرادی نکرده است.
  • معرفی ویژه گی های محصول: عکس می بایست تمامی ویژگی های محصول را ارائه کند.

تاثیر تصاویر تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی

امروزه اکثر مردم با اسمارت فون و تلفن های هوشمند و تبلت های متنوع، سر خود را با اینترنت گرم می کنند. اگر در صفحه های اجتماعی از کسب و کار خودتان حرف می زنید و یا حتی صفحه مخصوص خود را ایجاد کرده اید بدانید که تاثیر تصاویر تبلیغاتی بیشتر از فیلم است. عکس ها بهتر و راحت تر از یک فیلم کوتاه لود می شوند. در نتیجه میزان قابل توجهی از مخاطبان را در بر خواهد داشت.اگر در صفحه های اجتماعی از کسب و کار خودتان حرف می زنید و یا حتی صفحه مخصوص خود را ایجاد کرده اید بدانید که تاثیر تصاویر تبلیغاتی بیشتر از فیلم است. عکس ها بهتر و راحت تر از یک فیلم کوتاه لود می شوند. در نتیجه میزان قابل توجهی از مخاطبان را در بر خواهد داشت. همچنین امکان به نمایش گذاشتن همان عکس ها در قالب بیلبورد ها، تابلو ها و تراکت های تبلیغاتی راحت تر از نمایش فیلم های تبلیغاتی است.

جذابیت‌های عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی شاخه بسیار جذابی از عکاسی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکرو سلایق خود را در عکس بگنجاند. اگر با حوزه‌های دیگر عکاسی مقایسه کنیم می‌بینیم که تقریباً در هیچ یک از شاخه‌های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست. با توجه به این نکته مهم به عقیده من عکاسانی می‌توانند از کار خود لذت ببرند که عقاید کارفرما را در ذهن خود به دقت آنالیز کنند، نقاط ضعف و قوت نظرات وی را بررسی نمایند و با توجه به هدف نهایی کار، بعد از تصمیم گیری صحیح با استفاده از زبان تفاهم آمیز، تا حد امکان تفکر و سلیقه خود را به وی منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وی عکسی بگیرند که ناشی از برآیند تفکرات کارشناسانه و نگاه زیبا شناسانه باشد.

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ