Take a fresh look at your lifestyle.

هرآنچه که باید راجع به بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ بدانیم

تعریف کامل بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ به همراه نمونه بوم دیجیتال مارگتینگ

چه در زمینه دیجیتال مارکتینگ مبتدی باشید و یا حرفه ای، بوم دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین ابزارهایی است که می توانید از آن استفاده کنید. با این ابزار می توانید ایده های خود را مرتب و تصویرسازی کنید و برنامه ها و استراتژی های خود را راحت تر و سریع تر برای مشتریان و هم تیمی های خود توضیح دهید.

در این نوشتار درباره بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنیم و درباره اجزای آن توضیحاتی ارائه می دهیم.

مدل کسب و کار (بیزینس مدل) چیست؟

برای شروع بیایید درباره بیزینس مدل یا مدل کسب و کار صحبت کنیم. در مدل کسب و کار به این سوال پاسخ می دهید که چگونه تصمیم دارید با این بیزینس کسب درآمد کنید. چه ارزشی را به مشتری می دهید و درواقع چرا مشتری باید محصول شما را به محصول مشابه ترجیح دهد و از شما خرید کند. در بیزینس مدل باید به صورت توصیفی (نه با اعداد و ارقام) راه کسب درآمد و هزینه ها را بیان کنید. به بیان ساده در بیزینس مدل باید سه بخش زیر را توضیح دهید:

۱-هرچه برای تولید محصولتان نیاز دارید را لیست کنید. ازجمله مواد اولیه، نیروی های موردنیاز، طراحی های اولیه و …

۲-هرچه برای فروش محصول نیاز دارید را بیان کنید. ازجمله بازاریابی، توزیع، ارائه سرویس های پس از فروش، فرآیندهای مختلف فروش و …

۳-استراتژی کسب درآمد یا اینکه مشتری چگونه و به چه مقدار برای محصول شما پرداختی خواهد داشت. استراتژی های قیمت گذاری، روش های پرداخت، زمان بندی پرداخت ها و …

بوم بیزینس مدل (مدل کسب و کار) چیست؟

وم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ

 بوم مدل کسب و کار یک ابزار کاربردی و خوب برای فهمیدن بیزینس مدل به صورت ساختاریافته و بصری است. استفاده از بوم بیزینس مدل به شما کمک می کند تا بینش خوبی نسبت به کلیت کسب و کار به دست آورید. با استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ نکات استراتژیک و ضروری برای راه اندازی یک کسب و کار مانند مشتریان هدف، ارزش پیشنهادی شما و مسیر یا کانالی که از طریق آن ارزش محصول خود را به مشتری منتقل می کنید و اینکه دقیقاً از چه راهی کسب درآمد می کنید، را خواهید دانست. حتی با استفاده از بوم مدل کسب و کار برای رقیبان می توانید دید خوبی از رقبا و روش رقابت و پیروزی پیدا کنید. در تصویر بالا تصویر بوم بیزینس مدل را می بینید. بوم بیزینس مدل از بخش های زیر تشکیل شده است:

  1. شرکای کلیدی
  2. فعالیت های اصلی
  3. ارزش پیشنهادی
  4. ارتباط با مشتریان
  5. بخش مشتریان
  6. منابع اصلی
  7. کانال توزیع
  8. ساختار هزینه ها
  9. جریان درآمد

بوم بازاریابی دیجیتال چیست؟

بوم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مشابهی هستند. بیزینس مدل یک برنامه کلی برای کسب و کار است و در ادامه لازم است همه گروه های کسب و کار متناسب با اهداف و مسیر مطرح شده در بیزینس مدل، استراتژی هایی برای خود در نظر بگیرند تا به اهداف کلی بیزینس برسند. درنتیجه بوم دیجیتال مارکتینگ راهکارها و برنامه های بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به اهداف تعیین شده را در یک صفحه به تصویر می کشد.

بوم دیجیتال مارکتینگ یا digital marketing canvas به دیجیتال مارکترها کمک می کند تا بتوانند ایده پردازی کنند و مسیر رسیدن به اهداف را ثبت کنند. دیجیتال مارکترها از این ابزار برای به اشتراک گذاشتن کلیات پروژه برای اعضای تیم خود، مشتریان و ذی نفعان استفاده می کنند.

همچنین بوم دیجیتال مارکتینگ به کارشناسان بازاریابی کمک می کند تا ایده های خود را تست و بعد اجرا کنند تا از ریسک های احتمالی جلوگیری شود.دو نوع بوم دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که مورد استفاده بازاریابان قرار می گیرد.

استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ چه منافعی دارد؟

همان طور که گفتیم بوم بیزینس مدل و بوم دیجیتال مارکتینگ ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. بدون فهم درست بیزینس مدل، راه اندازی و اجرای کمپین دیجیتال مارکتینگ ممکن نیست.

همچنین استفاده از بوم دیجیتال مارکتینگ ساده است. تعداد خانه های محدود این بوم کمک می کند تا تنها عنوان مهم ترین مسائل و موضوعات بیان شوند و از جزئیات صرف نظر شود. درنتیجه دید کلی و جامعی نسبت به جایگاه شما در دیجیتال مارکتینگ به دست خواهید آورد.

شما چه درزمینهٔ دیجیتال مارکتینگ مبتدی باشید یا حرفه ای، استفاده از این ابزار می تواند به شما کمک کند. با این ابزار می توانید ایده های خود را مرتب و تصویرسازی کنید. بوم دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا ایده ها و برنامه های بازاریابی دیجیتال خود را راحت تر و سریع تر برای مشتریان و هم تیمی های خود توضیح دهید. همچنین استراتژی های خود را سریع تر طراحی و برنامه ریزی کنید. اگر کمپینی از برنامه بازاریابی شما با شکست مواجه شد، راحت تر می توانید قدم های اشتباه خود را پیدا کنید و از تکرار آن ها جلوگیری کنید و یا اینکه راه حلی برای مشکلاتی که پیش آمده پیدا کنید.

نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ اول

 

وم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ

 

این بوم دیجیتال مارکتینگ شامل بخش های زیر است:

مأموریت: هدف اصلی و کلی فعالیت کسب و کار، به عبارتی دلیل وجود این شرکت در مأموریت آن بیان می شود.

اهداف و چشم اندازها: اهداف بلندمدت و به بیانی آرزوهایی که یک کسب و کار در بلندمدت قصد رسیدن به آن ها را دارد.

برند: توضیح کامل درباره کسب و کار که در نگاه عمومی (منطقی و احساسی) جامعه دید می شود.

اکتساب: جذب بازدیدکنندگان از کانال های مختلف

ارزش پیشنهادی: ارزشی که در راه اندازی کسب و کار و طراحی محصول قول داده اید که به مشتری منتقل کنید. به عبارتی مزیت و ارجحیت محصول که به خاطر آن مشتری، محصول شما را انتخاب کند.

معرفی به دیگران: راهکارهایی برای اینکه کاربران محصول شما را به دیگران معرفی کنند.

مخاطبان هدف: مشتریانی که محصولتان را برای آن ها و بر اساس نیازهای آن ها طراحی کرده اید.

فعال سازی: اندازه گیری و بررسی اولین تجربه کار با محصول (برای محصولات اپلیکیشنی)

درآمد: بررسی رفتار کاربران برای افزایش کسب درآمد

بازار: موقعیت کسب و کار در بازار نسبت به رقیبان

نگه داشتن مشتری: راهکارهایی برای بازگشت مشتری (خرید مجدد یا استفاده از اپلیکیشن)

نمونه بوم دیجیتال مارکتینگ دوم

 

وم کسب و کار و بوم دیجیتال مارکتینگ

 

اجزای این بوم دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

معرفی تاکتیک های لازم

در این قسمت روش های بازاریابی انتخابی با توجه به کل قسمت های بوم دیجیتال مارکتینگ را می نویسید. توجه کنید که پر کردن این قسمت از بوم را در انتها انجام دهید.

ارایه ارزش پیشنهادی

در این قسمت باید ارزش پیشنهادی محصولتان برای مخاطب را بنویسید. این ارزش ها می توانید از طریق بیزینس مدل کسب و کارتان و تحقیقات بازارتان به دست آورید. درواقع ارزش پیشنهادی ارائه شده توسط شما در بوم بیزینس مدل و بوم دیجیتال مارکتینگ یکسان است. مثلاً پشتیبانی ۲۴ ساعته می تواند ارزش پیشنهادی شما نسبت به محصولات مشابه باشد.

مشخص کردن کانال یا وسیله بازاریابی

بهترین ابزار برای دسترسی به مخاطب هدف شما کجاست. یا اینکه کدام قسمت فضای دیجیتال برای معرفی شما مناسب تر است.

در نظر گرفتن مخاطبین هدف

در این قسمت بیان می کنید به زبان ساده محصولتان را برای چه کسی طراحی و تولید کرده اید؟ ویژگی های مشتری ای که از شما خرید می کند چیست؟ پاسخ این سوال دقیقاً پاسخی است که در مارکتینگ به آن نیاز دارید. تا ارزش افزوده محصول خود را به آن فرد پیشنهاد دهید و محصول خود را به آن گروه از افراد معرفی کنید. این افراد ممکن است مشتری شما نشوند اما کسانی هستند که ارزشمندی محصول شما برای آن ها قابل درک است و محصول شما را مفید می دانند و درنتیجه به دیگران معرفی می کنند. یا برای مثال در محصولاتی مانند اسباب بازی مخاطب تبلیغات شما کودکان هستند، اما درنهایت پدر و مادر آن ها محصول را خریداری می کنند.

برنامه ریزی سفر مشتریان

سفر مشتری به مراحلی گفته می شود که یک مشتری بالقوه با محصول و برندی آشنا می شود و درنهایت تصمیم به خرید می گیرد و خرید را انجام می دهد. شما باید برای هر مرحله از سفر مشتریان برنامه ریزی داشته باشید.

مشخص کردن اهداف نهایی براساس مدل Smart

هدف نهایی که قصد دارید با تاکتیک های بازاریابی به آن برسید چیست؟ اهداف خود را باید بر اساس مدل SMART انتخاب کنید.

مدل SMART می گوید یک هدف باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با زمان مشخص باشد.

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

بعد از تعریف اهداف بازاریابی نیاز به شاخص هایی برای ارزیابی میزان رسیدن به اهداف دارید. شاخص های کلیدی عملکرد می تواند هرکدام از موارد زیر یا چیزهای دیگری غیر از آن ها باشد: تعداد فروش، تعداد بازدیدکنندگان از سایت، تعداد سابسکرایبرها و …

تعریف معیارهای اندازه گیری

معیارهای اندازه گیری به افزایش کیفیت KPI ها کمک می کنند. نوع معیارهای اندازه گیری مورداستفاده مانند شاخص های کلیدی عملکرد وابسته به پلتفرمی هستند که برای اندازه گیری انتخاب می کنید. برای مثال اگر KPI شما تعداد بازدیدکنندگان باشد، کاهش bounce rate می تواند به KPI شما کمک کند. ولی اگر KPI را میزان فروش در نظر گرفته باشید، کاهش bounce rate کمکی به آن نمی کند.CPC، CPL و CR معیارهایی در کمپین های دیجیتال مارکتینگ هستند.

منبع: کالج تپسل

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.