Take a fresh look at your lifestyle.

4 نکته مهم درباره تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)

0

چرا تبلیغات براساس الگوی واقعیت مجازی می تواند تاثیرگذار و کاربردی باشد؟

فناوری واقعیت افزوده (Augmented reality) در طول سال های اخیر به طور فزاینده ای مورد توجه مردم قرار گرفته است. اگرچه هنوز راه زیادی پیش روی این فناوری برای حضور در زندگی روزمره مردم سراسر جهان وجود دارد، اما از همین اکنون دست اندرکاران عرصه تبلیغات به سراغ آن آمده اند. براساس گزارش موسسه Artillery Intelligence تا سال 2023 ارزش تبلیغات و بازاریابی با استفاده از این فناوری به رقم خیره کننده 8.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

این امر با توجه به میزان تاثیرگذاری حوزه تبلیغات فناوری واقعیت افزوده جای تعجبی باقی نخواهد گذاشت. براساس انتظار کارشناس ها این الگوی تبلیغاتی بین 20 تا 80درصد تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف به همراه دارد.

اگرچه تا به امروز بیشتر کمپین های بازاریابی و تبلیغات همراه با فناوری واقعیت افزوده در قالب معرفی فیلترهای جانبی در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و اسنپ چت بوده، اما توسعه این فناوری در چند سال گذشته و آینده روشن آن امکانات تازه ای پیش روی کارآفرینان و اهالی دنیای تبلیغات قرار داده است. گوگل به تازگی اقدام مهمی در راستای رونمایی از تبلیغات سه بعدی انجام داده است. به این ترتیب در آینده نزدیک بسیاری از برندهای طرف قرارداد گوگل امکان تبلیغات سه بعدی برای مخاطب هدف شان را خواهند داشت.

تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)بدون شک در طول سال های آینده میزان استفاده از دوربین های واقعیت افزوده بیشتر خواهد شد. این امر انگیزه برندها برای سرمایه گذاری بر روی الگوی تبلیغات واقعیت افزوده را افزایش می دهد. امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین دیگر توجه چندانی به الگوهای سنتی بازاریابی ندارند، بنابراین برندها باید به دنبال راهکاری تازه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشند. در غیر این صورت شانس تعامل سازنده با مخاطب هدف را از دست می دهند.

اگر نگاهی به نمودار افزایش سرمایه گذاری بر روی حوزه تبلیغات واقعیت افزوده داشته باشیم، این عرصه سود سرشار برندها در بین حد فاصل سال 2018 تا 2020 را نشان می دهد. همچنین باید به آینده این صنعت نیز توجه داشته باشیم. بر این اساس تا سال 2020 ارزش حوزه تبلیغات واقعیت افزوده از نزدیک به 3 میلیارد دلار در سال جاری به 8 میلیارد دلار خواهد رسید. این امر رشد تقریبا سه برابری ارزش این حوزه بازاریابی و تبلیغات را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: ۴ مورد از مهم ترین ترندهای تبلیغات درون برنامه ای و تبلیغات موبایلی در سال ۲۰۲۰

یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی و تبلیغات حضور به موقع در حوزه های تازه است. اگرچه بحث واقعیت افزوده چند سالی در دنیای فناوری مطرح بوده است، اما همچنان امکان استفاده از آن به مثابه الگویی تازه وجود دارد. در ادامه برخی از نکات مهم درباره تبلیغات براساس الگوی واقعیت مجازی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

1. ضرورت داشتن هدف مشخص

گام نخست در هر اقدام تبلیغاتی داشتن هدف مشخص است. برخی از برندها در تلاش برای پیشبرد اهداف چندگانه هستند. نکته مهم درخصوص اقدام آنها شکست اغلب شان در مواجهه با واقعیت های دنیای تبلیغات و ناکامی در زمینه دستیابی به اهداف شان است. بنابراین ما باید کار را با یک هدف مشخص و کاملا واضح شروع کنیم. برخی از اهداف مهم در زمینه تبلیغات همراه با فناوری واقعیت افزوده به شرح ذیل است:

• آگاهی بخشی به مخاطب

فناوری واقعیت افزوده یکی از ساده ترین راه ها برای انتقال اطلاعات و تجربیات مناسب به مشتریان است. بسیاری از برندها در زمینه های تخصصی انتقال اطلاعات به زبانی ساده را دشوار می یابند. تبدیل اطلاعات پیچیده و دقیق به زبان ساده یکی از دغدغه های اصلی برندها محسوب می شود. این امر موجب توجه ویژه آنها به فناوری واقعیت افزوده شده است. با استفاده از این فناوری امکان جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای تاثیرگذار وجود دارد. اغلب مردم دارای حافظه دیداری بهتری هستند، بنابراین در صورت مواجهه با المان های دیداری جذاب بیشتر جلب آنها خواهند شد. این امر در دنیای تبلیغات موجب امنیت فزاینده محتوای ویدئویی شده است. اکنون با رونمایی از فناوری واقعیت افزوده امکان انتقال اطلاعات به گونه ای تاثیرگذار به مخاطب هدف فراهم شده است.

تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)

• شخصی سازی

امروزه شخصی سازی محتوای تبلیغاتی برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. اغلب برندها در بازارهای مختلف با دامنه مختلفی از مشتریان و سلیقه های گوناگون آنها مواجه هستند. پاسخگویی به تنوع سلیقه مشتریان به جز از طریق تلاش برای شخصی سازی محتوا امکان پذیر نیست. در این زمینه دستگاه های واقعیت افزوده امکان جمع آوری برخی از داده های عمومی مربوط به کاربران را دارند. این امر در راستای نمایش تبلیغات هماهنگ با سلیقه آنها صورت می گیرد. به این ترتیب ما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با محتوای تبلیغاتی شخصی سازی شده را خواهیم داشت.

• سرگرم ساختن مخاطب

فناوری واقعیت افزوده امکان سرگرم ساختن افراد را فراهم ساخته است. امروزه بسیاری از بازی های مخصوص گوشی های همراه با استفاده از این فناوری تولید می شود. به این ترتیب کاربران امکان تجربه اوقات هیجان انگیزی را خواهند داشت. ایده اصلی در این بخش استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرگرم ساختن مخاطب هدف است. به این ترتیب ما علاوه بر انتقال پیام تبلیغاتی مان موجب سرگرمی مخاطب نیز خواهیم شد.

 

همچنین بخوانید: از سیر تا پیاز کمپین تبلیغاتی

 

برند نستله با اندکی هزینه در زمینه فناوری واقعیت افزوده و طراحی یک نمونه از بازی جذاب موفق به جلب 5.8 میلیون بازدید در شبکه های اجتماعی شده است. این امر فقط از طریق یک بازی 30 ثانیه ای امکان پذیر شده است، بنابراین فعالیت در این عرصه تاثیر چشمگیری بر روی صرفه جویی برند ما خواهد داشت.

2. استفاده از مفهوم ساده

یکی از اشتباهات رایج برندها در زمینه تعامل با مشتریان از طریق فناوری واقعیت افزوده پیچیده سازی بی دلیل محتواست. هرچه ما محتوای ساده و واضح تری در اختیار مخاطب هدف قرار دهیم، شانس مان برای تاثیرگذاری بر روی آنها افزایش خواهد یافت. در اینجا ما باید هرگونه تلاش برای پیچیده سازی محتوا یا شرایط ارتباط مان با مخاطب را کنار بگذاریم. در غیر این صورت توانایی جلب نظر آنها را از دست می دهیم.

مهم ترین نکته در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی با کمک فناوری واقعیت افزوده تمرکز بر روی یک مفهوم ساده است. در اینجا باز هم برخی از برندها بر روی چند مفهوم تمرکز می کنند. توصیه من تعیین یک هدف مشخص و اخذ یک مفهوم مناسب برای پیشبرد امور است. برندها باید به دنبال یک مفهوم مانند اطلاع رسانی، سرگرم ساختن یا تعامل نزدیک با مخاطب هدف باشند. در غیر این صورت امکان کسب موفقیت را از دست می دهند. این امر به طور مشابهی در ارتباط با پلتفرم مورد استفاده ما نیز معنا پیدا می کند. محتوایی که در اینستاگرام موفق است، شاید در توییتر یا فیس بوک به همان اندازه موفق نباشد، بنابراین ما باید مفهوم تبلیغاتی مان را در پلتفرمی مناسب پیاده کنیم.

3. ترغیب درست مخاطب به سوی عملی خاص

هدف هر کمپین تبلیغاتی هدایت مخاطب به سوی هدفی خاص است. در این زمینه بسیاری از برندها عملکرد ناامیدکننده ای دارند. به این ترتیب مخاطب هدف در عمل هیچ علاقه ای به سوی خرید از برند موردنظر یا تحقق هدف مدنظر برندها نشان نمی دهند. نکته مهم در زمینه فناوری واقعیت افزوده عدم شناخت درست بسیاری از مردم نسبت به آن است، بنابراین ما باید فرآیند ترغیب مخاطب به سوی هدف مان را به ساده ترین شیوه ممکن دنبال کنیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین می رود.

یکی از نکات مهم در زمینه تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده توجه به تجربه مخاطب مان است. در این زمینه قرار دادن خودمان در جایگاه مخاطب هدف تمرین مناسبی برای یافتن ایرادات کارمان خواهد بود. به این ترتیب ما به درک مناسبی از تجربه مخاطب هدف و ایرادات کمپین مان خواهیم داشت. گاهی اوقات برخی از ایده های تبلیغاتی برندها در عمل چندان مطابق سلیقه مخاطب هدف نیست. این امر نیاز به توجه به تجربه مخاطب هدف را بیان می کند. بسیاری از برندها در عمل به جای توجه به مخاطب هدف به سلیقه شخصی شان اتکا می کنند. این امر موجب دلسردی هرچه بیشتر مخاطب هدف نسبت به برند موردنظر خواهد شد.

4. توسعه تجربه تبلیغاتی از طریق دیگر کانال ها

در نهایت، به مانند هر الگوی تبلیغاتی دیگری، تبلیغات از طریق فناوری واقعیت افزوده باید در کانال های ارتباطی عادی نظیر ایمیل، شبکه های اجتماعی، بیلبورد و مطبوعات به اشتراک گذاشته شود. انتظار برای توسعه دستگاه های واقعیت افزوده و اتکای صرف به این شیوه برای جلب نظر مخاطب هدف بسیاری از فرصت های مناسب برندها را از بین می برد، بنابراین ما باید خودمان دست به کار شویم. برخلاف فناوری واقعیت مجازی، الگوی واقعیت افزوده امکان استفاده از دستگاه هایی نظیر گوشی های هوشمند را نیز دارد. به این ترتیب در اینجا ما چندان وابسته به دوربین های مخصوص نیستیم.

همجنین بخوانید: ۳ تکنیک مهم برای افزایش جذابیت برند از طریق تبلیغات سازگار با گوشی های هوشمند

یکی از تجربه های جالب تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده در محیط های شهری مربوط به BBC است. این خبرگزاری در یکی از کمپین های تبلیغاتی اش برای سریال «His Dark Material» اقدام به نصب بیلبوردهای دارای کدهای مخصوص برای اسنپ چت کرد. به این ترتیب کاربران با اسکن آن بیلبوردها صحنه حمله یک خرس و پریدن آن از بیلبورد به بیرون را مشاهده می کردند.

بدون تردید تبلیغات با استفاده از فناوری واقعیت افزوده هنوز در ابتدای راه قرار دارد. بسیاری از برندها همچنان نسبت به این الگو به عنوان یک ترند احتمالی در آینده نگاه می کنند. اگر ما از همین الان به فکر استفاده از این فناوری در حوزه تبلیغات نباشیم، رقابت را به دیگر برندها واگذار خواهیم کرد، بنابراین باید هرچه زودتر مقدمات استفاده از فناوری واقعیت افزوده در حوزه بازاریابی و تبلیغات را فراهم سازیم.

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ