تایپ فیس لیدا | برنا ایزدپناه
طراحی حروف همگون در دو سیستم تایپ فارسی-عربی و لاتین، یکی از نکات مهم طراحی تایپفیس و دغدغهی کسانی است که به صورت حرفهای به طراحی تایپفیس مشغول هستند. با توجه به تفاوتهای ساختاری حروف در این دو سیستم، ایجاد این همگونی کار سادهای نیست و این ویژگی خواهناخواه در طراحی متون دوزبانه اهمیت جدی پیدا میکند و میتواند در انتخاب تایپفیس برای یک پروژهی دو یا چند زبانه تاثیر زیادی داشته باشد.
یکی از نمونههای موفق که توانسته به خوبی این همگونی را ایجاد کند تایپفیس لیدا طراحی شده توسط برناایزدپناه است. لیدا در سه سیستم فارسی-عربی، لاتین و اوستایی و در وزنهای مختلف طراحی شده است.
خود او دربارهی لیدا میگوید:«طراحی تایپفیس لیدا یک فرصت استثنایی بود تا اصول چیزهایی را که همیشه تحسین میکردم بیاموزم. این کار افق جدیدی در طراحی تایپفیس و تکنولوژی پشت آن برای من باز کرد و علاوه بر این مشوقی بود برای استفاده از مهارتها و دانشهای به روز برای این که طراح موثرتری باشم.
خانوادهی تایپفیس لیدا کیفیت نوشتار در یک سیستم را فدای یک سیستم دیگر نمیکند. حروف لاتین و فارسی-عربی برای استفاده در بهترین کارایی طراحی شدهاند و علاوه بر این، یک رویکرد مفهومی برای ایجاد پلی میان این دو جهان اتخاذ شده است. منظور این نیست که نوشتار در این دو سیستم شبیه هم باشد بلکه سعی شده است نوشتهها در دو سیستم با هم هارمونی داشته باشند.»
خانوادهی تایپفیس لیدا به تازگی توانستهاست در هشتمین دورهی مسابقهی بینالمللی گرانشان ۲۰۱۵ در بخش تایپفیس عربی مقام اول را کسب کند. همچنین جایزهی اصلی این مسابقه نیز به برنا ایزدپناه برای طراحی خانوادهی تایپفیس لیدا اهدا شد.
در ادامه، نمونههایی از نوشتار با تایپفیس لیدا را خواهیم دید.
برنا ایزدپناه متولد ۱۳۶۱ است و پس از اخذ دیپلم طراحی گرافیک از هنرستان مالک اشتر تهران، کارشناسی خود را در رشتهی طراحی گرافیک از دانشگاه سوره تهران گرفت. او عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و انجمن هنرمندان نقاش ایران است. جایزهی بهترین طراحی پوستر و بروشور برای نمایش “تاریخ سری سلطان” از جشنوارهی تئاتر استانی ۱۳۸۴، جایزهی بهترین طراحی نشان برای هتل داد یزد، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ۱۳۸۵ برخی از موفقیتهای او هستند.