Take a fresh look at your lifestyle.

نقاشی دیواری چیست ؟

0

 

گرافیتی یا نقاشی دیواری چیست؟

گرافیتی یا نقاشی دیواری به آن دسته از دیوارنوشته ها یا نقاشی هایی گفته می شود که با انگیزه ای شخصی روی در و دیوار شهر ها و اماکن عمومی کشیده می شود.این کار تقریبا در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است. گرافیتی با نوشته های سر دستی و یادگاری های روی دیوار متفاوت بوده و نیز مختص سن یا طبقه فزهنگی و اقتصادی خاصی نیست.

امروزه گرافیتی بیش از هر هنر دیگری مورد بد فهمی و استفاده نا به جا واقع شده است و در بسیاری از کشور ها جنبه تاثبر گذار و بیان گرای خود را از دست داده و صورت دیوار نوشته هایی رنگارنگ و پرپیچ و تاب (که آن هم خالی از ارزش نیست) مبدل شده است.

نقاشی دیواری از گذشته تا به امروز

نقاشی دیواری به عنوان یکی از اشکال هنری انسان درطول تاریخ همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده ، تآثیر آن برزندگی انسان از دیرباز تا کنون آنچنان پایدار و ماندنی است که می توان گفت کمتر رشته هنری چنین تآثیری را داشته است، زیرا که خیلی از رشته های هنری در مقاطعی از تاریخ بنا به ضرورت و مجموعه شرایط خاصی شکل گرفته و در مقاطعی دیگر از بین رفته یا کاربرد لازم خود را از دست داده اند.
اما نقاشی دیواری را می توان اولین زایش راستین هنری انسان در سپیده دم تاریخ هنر دانست . بطوری که همچنان تا کنون تداوم و تآثیر خود را در بطن زندگی جوامع بشری حفظ کرده است . در تبیین دستاورد بزرگ انسان عصر سنگ که جهان را با تصویر مجسم می ساخت تا برآن تسلط یابد نباید از یاد ببریم که هنر وی، به معنی واقعی واژه ، هنر بوده است. آنچه اهمیت دارد این نیست که او تصویر آفرینی می کرد بلکه این است که تصاویر مزبور را ماهرانه و زیبا می آفرید.

در این باره “هلن گاردنر”‌ ، محقق و تاریخ نویس معاصر چنین می گوید:”‌ شکارگر هنرمند آن روزگار، غالبأ از سطوح نامنظم و طبیعی دیوارهای غار، برجستگی ها ، فرورفتگی ها ، شکافها و لبه های تیز آنها برای ایجاد تصویر حضور واقعی شکل های خود در آنجا به طرز ماهرانه ای استفاده می کرده است. از برآمدگی دیوار می توانسته است در چارچوب خطوط کناری یک گاو وحشی مهاجم برای نشان دادن بزرگی بدن این جانور استفاده کند.

هنرمند غارنشین اولیه به کشف این حقیقت نائل آمد که آمیزه هایی ازموادی چون تنه و شاخسار های سوخته درختان، شیره گیاهان ، چربی های حیوانی، خاک های رسی و آب می تواند رنگ هایی پدید آورد که تقریبأ پایدار و بادوام باشد. آن هنرمندان اولیه با چنین ابزار و موادی در جهت برآوردن نیازهای معنوی خود این نقوش زیبای حیوانی و خوشحالت را به تصویر درآوردند.

امروزه نقاشی دیواری از نظر ایجاد تآثیرات قوی بصری و آفرینش زیبایی و هماهنگی فرم و ریتم ، نقش ارزشمندی در آثار معماری و زیبا سازی شهری دارد. این رشته هنری اگر به درستی شناخته شود و به درستی به اجرا درآید، با توجه به فضاهای زیبا و با شکوهی که بوجود می آورد می تواند با هنر معماری تلفیق شود ، همچنین این توان و اهمیت را در خود دارد که با مایه های فرهنگ و هنر و قوم و ملتی درآمیخته و به آن ارزش و اعتبار والایی دهد. هزاران سال پیش، انسان نخستین ، تصویر حیواناتی را که برای احتیاجات خود شکار می کرده و تصاویر آنها را بر دیواره محل سکونتشان ، یعنی در انتهای صخره غار نقاشی می کردند. آنان با اجرای اعمالی چون مراسم حمله به آن تصاویر، انگیزه خود را جهت شکار فردایشان بالا می بردند.

تاریخ و هنر داستان اساطیری در نقاشی دیورای میدان فردوسی مشهد

نقاشی دیواری باید با محیط همخوانی داشته باشد

فرض کنید جایی از شهر روی یک دیوار خلا و کمبودی احساس می‌شود، ابتدا باید این دیوار از نظر جغرافیایی ومسائلی از قبیل مقدار باران ریزی بر روی دیوار نم و رطوبتی که امکان دارد به دیوار سرایت کند و گاهی این قبیل مسائل الزامی ایجاد می‌کنند که از نقاشی با متریال رنگ فاصله گرفته شود و با متریال دیگر مانند سیمان‌های رنگی، تکنیک موزاییک یا کاشی شکسته و یا دیگر تکنیک ها بکار گرفته شود. توجه به این مسائل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد زیرا اگر اصول اولیه و زوایای مختلف کار در نظر گرفته نشود نقاشی دیواری اثر و جلوه خود را از دست خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

تناسب متریال و تکنیک و هنر اجرایی در نقاشی دیواری یک قاعده اصلی است و در واقع فرم‌ها و اثر یک هنرمند باید با محیط تناسب داشته باشد و همچنین سر و سامان دادن به محیط از مسائل مهم است بعنوان مثال اگر محیطی به قدر کافی شلوغ باشد، یک فضای خلوت با رنگ‌های خنثی می تواند به چهره آن منطقه نظم ببخشد.

 

نقاشی دیواری با موضوع کرونا

 

مزایای نقاشی دیواری

از جمله برجسته ترین مزایای نقاشی دیواری شامل موارد ذیل می باشد:

  • ارزش هنری بسیار بالای آن
  • تنوع نامحدود طرح ها و رنگ ها
  • زیبایی فضای شهری
  • قابلیت اجرای طرح در هر وسعتی از دیوار،به این صورت که طراح قادر است سایز نقاشی را با محیط مطابقت دهد.
  • جدید و متفاوت بودن این سبک در ایران
  • قابلیت تطابق با هر سلیقه ای،اعم از سنتی و مدرن.
  • دوام و طول عمر بالا

اهمیت دیوارنگاری در فضای شهری

دیوارنگاری به عنوان یکی از بسترهای هنر همگانی دارای پیشینه ای دیرینه است و جزو هنرهایی ا‌ست که بیشترین تعامل را با عواملی همچون معماری، محیط و مخاطب دارد. یک اثر دیواری علاوه بر جنبه های زیبایی ‌شناسانه و تزیینی در محیط میتواند قالب های بیانی و مفهومی متفاوتی برای مخاطب داشته باشد. تأثیرات زیباشناسانه این هنر بر جامعه و تنوع کاربرد آن در اجراهای گوناگون سبب شده تا هر روز بیش از گذشته به آن توجه شود.

دیوارنگاری علاوه بر زیباسازی محیط، کارکرد تاریخی و اجتماعی و مذهبی را فراهم می‌سازد. چرا که آثار دیواری با توجه به ضرورت مطالعات میدانی، برای ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطب، به مطالعات فرهنگی و سنتی و مذهبی نیازمند است. این هنر، بهترین راهکار زیباسازی محیط با حداکثر تعامل با مخاطب را داراست.

گرافیتی خلاقانه

استفاده درست و به‌جا از هارمونی رنگ­ها در یک اثر دیواری بسیار مهم است. گاهی ترکیب رنگهای تند و زننده باعث آزار چشم بیننده می‌شود و به‌جای ایجاد فضایی آرام و زیبا، فضایی دل‌خراش و آزاردهنده ایجاد می‌کند. استفاده از هارمونی رنگ های آبی و فیروزه‌ای، نمودی آسمانی و ملکوتی دارد پس برای مساجد که تجلی روح ملکوتی است، مناسب و قابل اجراست.

از گذشته تا امروز تنوع بسیار زیادی در تکنیک های اجرایی دیوارنگاره ها بوده است. امروزه بیشترین نوع کاربردی آن که در معرض عموم است از جمله کاشی کاری، گچ ‌بری، موزاییک و رنگ میباشد.

دیوارنگاری هنری است که در میان‌ هنرهای معاصر در چند دهه اخیر با آن به‌صورت آکادمیک‌ و جدی برخورد شده است. هم‌چنین با پا گرفتن‌ مراکز زیباسازی شهرداری، تنوع ساختاری، تأثیرات‌ زیباشناسانه این هنر بر جامعه و اهمیت و جایگاه آن در فضاهای شهری و معماری، توجه بیشتری به دیوارنگاری شده است.

نمونه ای از تصاویر نقاشی های دیواری تهران

 

نقاشی دیواری

نقاشی دیواری

..

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ