کتاب را با خانواده بخوانیم
انسان موجودی کمال گراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد او همیشه به دنبال راهی است که یک قدم پیش گذارد و گره ای از مشکلات خود بگشاید. بنابراین او برای پیشرفت در عرصه های زندگی، احتیاج به شناخت نسبتا کاملی از خود و جامعه دارد و باید با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند.
مطالعه، یک فرایند فعال ذهنی است متاسفانه در کشور ما برای ایجاد شوق و رغبت نسبت به کتاب و مطالعه دیده نمی شود و یک حرکت یا برنامه مشخصی برای مطالعه نداریم، مسئله مطالعه خیلی حاشیهای و پیش پا افتاده تلقی میشود.همین بیتوجهی باعث نزول سطح مطالعه در بین مردم میشود.
تبلیغات محیطی همیشه برای تبلیغ یک کالا یا برند نیست گاهی می توان با تبلیغ کردن یک موضوع به ترویج یک فرهنگ در سطح جامعه کمک کرد و گام موثری برای پیشرفت و فرهنگ سازی برداشت. به همین منظور به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی شهرداری مشهد اقدام به یکسری تبلیغات محیطی برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب در سطح شهر کرده است.
این تبلیغات به چند شکل متفاوت ولی با یک پیام واحد در چند نقطه شهر مشهد به چشم می خورد پیام این تبلیغات، یک هدف مشخص را دنبال می کند در یکی از این تابلوها تبلیغاتی متنی با عنوان “کتاب را با خانواده بخوانیم” به تصویر کشیده شده است. پیام این تابلو این است که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید توسط خانواده و در دوران کودکی آغاز شود خانواده به عنوان یک ستون محکم برای تربیت فرزندان می باشد که می تواند گام موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بردارد.
گفتنی است که در بسیاری از خانواده ها والدین مطالعه بسیاری در طول روز دارند ولی به فرزندان خود این نکته را متذکر نمی شوند که مطالعه می تواند سطح آگاهی افراد را افزایش می دهد اگر قرار باشد تغییری در الگوهای رفتاری افراد صورت گیرد باید این کار از محیط خانواده آغاز شود و این تابلو تبلیغاتی به این موضوع اشاره دارد که کتاب را با خانواده بخوانیم.
از جمله تابلوهای تبلیغاتی دیگر که در سطح شهرمشهد وجود دارد با عنوان “فرزندم را با …. تربیت می کنم” است که در قسمت پایین تابلو این مطلب به چشم می خورد که “جای خالی را با کتاب مناسب پر کنید” وجود دارد. پیامی که از این تابلو تبلیغاتی استباط می شود این است که، خانواده به عنوان یک الگو نقش بسزایی در شخصیت سازی و تربیت فرزندان دارد والدین با مطالعه کتاب می توانند فرزندان بهتری را تربیت و به جامعه تحویل دهند.
شایان ذکر است که امروزه در اکثر خانواده ها به جای اینکه فرزندان خود را به سمت کتاب خواندن سوق دهند از ابزارهای دیگری مانند تلویزیون، بازی های رایانه ای و … برای گذراندن اوقات فراغت و تربیت کودکان خود استفاده می کنند این در حالی است که فرزندان باید از کودکی با فرهنگ مطالعه آشنا شوند و مطالعه کتاب برای آنان جزو امور ضروری روزانه محسوب شود.
لازم به ذکر است که خرید کتاب یکی از مسائلی است که اکثر خانواده ای ایرانی به آن اهمیت نمی دهند این در صورتی است که خرید کتاب باید جزو اقلام اصلی خرید هر خانواده ایرانی باشد تا افراد خانواده برای مطالعه کتاب مشکلی نداشته باشند و کتاب همیشه در دسترس افراد خانواده باشد.
وضعیت مطالعه کتاب در ایران
مهم ترین انگیزه ای که باعث می شود ایرانی ها سراغ کتاب نروند بی نیازی از مطالعه و حس دانای کل بودن است. این روزها به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی و فضای اینترنت و مواجه شدن با اطلاعات حداقلی و پیامکی بیشتر از هر زمانی افراد جامعه خود را بی نیاز از مطالعه می بینند.
آمارهای جدید درباره میزان مطالعه در ایران و سایر کشورهای آماری متاثرکننده است براساس این آمار درمیبابیم که بیشتر افراد در کشور ما دقایق محدودی را به مطالعه اختصاص میدهند، در حالی که در برخی از کشورها متوسط ۴ ساعت مطالعه در روز وجود دارد. تفاوت گاه به حدی است که نشانهای غمانگیز از عدم رغبت و علاقه مردم ما به مطالعه و کتاب را به رخ میکشد.
جامعه جهانی هر روز در پرتو تحولات جدید، تکنولوژی مدرن و روزآمدی را به جامعه ارائه میدهد و در این میان اگر کسی از دانش و فن و تکنیک روز عقب بماند هیچ فرصت جبرانی برای سالهای از دست رفته ندارد و در نتیجه در بسیاری از مسائل همگام و هماهنگ با دیگر افراد جامعه نخواهد بود.
بسیاری از افراد جامعه با آن دقت و وضوح لازم این عوامل را متوجه نشدهاند و اگر بخواهیم جامعهای پیشرو داشته باشیم و هر روز فاصله ما از نظر تمدن و تکنولوژی با جوامع پیشرفته بیشتر نشود و همچنین اگر بخواهیم از نظر فرهنگی جامعهای بهنجار داشته باشیم، یعنی جامعهای که بتواند از یک تاریخ و فرهنگ غنی و عظیم حمایت کند و حامی و نماینده آن در بین کشورهای دیگر باشد، باید اهمیت زیادی به کتاب و مطالعه در زمینه های مختلف بدهیم، زیرا ما چه بخواهیم چه نخواهیم تکنیک و دانش و فناوری روز به ما دیکته خواهد شد پس افراد جامعه باید با مطالعه وسایل ارتقاء و زمینههای ایجاد دانش را فراهم کنند.
این روندی است که ممکن است یک یا دو نسل به طول انجامد، یعنی نمیتوان توقع داشت که جامعه ما در کمتر از دو یا سه نسل بتواند رفتارهای خود را تغییر دهد و میزان مطالعه کتاب را افزایش دهد .برای آگاه سازی افراد و ترویج فرهنگ مطالعه باید بستر سازیهایی از سوی کانون خانواده ها، مسئولان و خصوصا وسایل ارتباط جمعی صورت گیرد تا نسل های آینده ما نسل هایی کتابخوان باشند.
بنابراین می توان گفت شهرداری مشهد با اینگونه تبلیغات محیطی کتاب و کتابخوانی، گام موثری در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه برداشته است. این تبلیغات نباید مختص هفته کتاب و کتاب خوانی باشد ولی متاسفانه میبینیم که با پایان یافتن هفته کتاب تمامی این شعارها و شور و اشتیاق ها به خاموشی میگراید و همه چیز فراموش میشود.
منبع : مجله خبری محیطی دات کام mohiti.com