Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کپی رایتینگ (۱) / اهمیت توجه به عدم مالکیت اثر

0

راننده تاکسی (Taxi Driver) نام فیلم کلاسیک آمریکایی است که پس زمینه ای روانشناسانه دارد. این اثر معروف به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و درخشش بازیگر مشهور رابرت دنیرو در سال ۱۹۷۶ تولید شده است. در یکی از صحنه های معروف این فیلم، تراویس بیکل (با بازی دنیرو) در حالی که یک تفنگ در دست دارد، رو به آینه آپارتمان خود ایستاده و شروع به بیان دیالوگ ماندگار خود می کند: «تو در حال صحبت با من هستی…»

مشکل اصلی بسیاری از محصولات و کالاهایی که از سایر محصولات مطرح الگو برداری می کنند نیز دقیقا به همین شکل است. در واقع این کپی برداری ها اغلب بدون توجه به نیاز واقعی شرکت ها و همچنین تقاضای اصلی مشتریان صورت می گیرد. در زمینه نویسندگی نیز چنین شرایطی حاکم است.

خوانندگان به هیچ وجه اهمیتی نمی دهند شما از متن کدام نویسنده مشهور اقتباس می کنید یا بخشی از اثر وی را به طور کامل کپی  برداری کرده اید. تنها خواسته آنها در اختیار داشتن متن مناسب و لذت بردن از آن است. بقیه جزییات و حواشی اثر حداقل برای خواننده، در رده های پایین تر اهمیت قرار دارد.

ایده

این ایده براساس راهکار موفقیت آمیز برند Magnet نوشته شده است. این برند در زمینه تهیه لوازم آشپزخانه فعالیت داشته و سال ۱۹۱۸ در انگلستان توسط تام داکسبری تاسیس شده است. این برند با استفاده از ایده های خلاقانه اکنون بیش از ۲۲۲شعبه در سراسر دنیا دارد. همچنین دفتر مرکزی این شرکت نیز در شهر دارلینگتون انگلستان قرار دارد.

بهترین شیوه برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان و خوانندگان نکته ای است که در چند سده اخیر ذهن بازاریاب ها و مدیران بزرگ را به خود مشغول کرده است. راهکارهای زیادی برای بهبود این رابطه و تاثیرگذاری برندها پیشنهاد شده، با این حال در ادامه قصد داریم یکی از آن ایده های کاربردی و در عین حال آزموده شده توسط برند Magnet را مورد توجه قرار دهیم.

متن زیر نخستین آگهی تبلیغاتی شرکت Magnet است که در آن از شیوه مخاطب قرار دادن خواننده استفاده شده است: «شما نیازهای قابل احترامی در زمینه تهیه لوازم آشپزخانه دارید. این نیازهای شما برای ما بسیار مهم است و تمام تلاش این مجموعه در راستای پاسخگویی مناسب و شایسته به شما مشتریان گرامی است.اگر فکر می کنید برند ما توان ارائه محصولات باکیفیت را دارد، این افتخاری خواهد بود که شما به ما بخشیده و شرکت وظیفه دارد از اعتماد شما محافظت کند. تیم پشتیبانی محصولات در مواقعی که نیاز به کمک داشته باشید، آماده خدمت رسانی است. تنها دشواری که شما باید تحمل کنید، تماس با شرکت است. بقیه مشکلات را ما برای شا حل خواهیم کرد.»

همان طورکه در متن بالا مشاهده می شود، شرکت به خوبی از ایده ذکر شده استفاده کرده و با مخاطب قرار دادن افراد توجه خواننده  را جلب می کند. در متنی که آورده شده بود، کلمه «شما» چندین مرتبه تکرار شده است، اگرچه از نظر نگارشی انجام این کار اشتباه و ایراد در متن محسوب می شود، با این حال در زمینه بازاریابی مخاطب قرار دادن خوانندگان، حتی به طور مداوم و زیاد، یکی از بهترین راهکارها در جلب توجه و اعتماد آنهاست.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ