Take a fresh look at your lifestyle.

۱۰ تکنیک برای خلق یک شعار تبلیغاتی تاثیرگذار

۱۰ تکنیک برای خلق یک شعار تبلیغاتی تاثیرگذار

قبل از اینکه روش های خلق یک شعار تبلیغاتی تاثیرگذار را معرفی کنیم، اول ببینیم که تفاوت Tagline و Slogan چیست؟ هر دو آنها شعار تبلیغاتی هستند و گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

Tagline

به گزارش مدیر تی وی، تگ لاین، شعار ثابت یک برند است. مثلا:

– همراه اول: «هیچکس تنها نیست!»

– دیجی کالا: «بررسی، انتخاب و خرید آنلاین»

– سایپا: «سایپا، مطمئن»

– ایران خودرو: «راه تو را می خواند»

– نایکی:  «Just Do It!»

– اپل:  «Think Different»

– و…

Slogan

شعارهای متغیر یک برند که در فعالیت های بازاریابی و تبلیغات، معمولا برای هر کمپین، به گونه ای متفاوت است. مثلا: – «خوش خطی برازنده شماست!» – همراه اول؛ کمپین فروش خطوط رند

– «حسابی راحت!» – بانک دی؛ خدمات بانکی اینترنتی (این شعار هم در نوع خود یکی از جالب ترین هاست. اگر دقت کنید، به دو طریق می توان آن را خواند، که هر دو آنها مرتبط به اینترنت بانک است.)

– «خودشو نمی گیره!» – فامیلا؛ شعار استفاده شده در روغن ذرت

– و…

بسیار خب حالا که تفاوت اصلی این دو نوع شعار تبلیغاتی را فهمیدیم، به شما ۱۰ روش برای خلق یک Tagline تأثیرگذار را معرفی می کنیم. نشریه معروف Inc از قول ۱۰ نفر از کارآفرینان چندین شرکت و استارت آپ، این مطلب را تهیه کرده است.

۱- تگ لاین باید ساده باشد

Derek Capo  از شرکت Next Step China: «اگر شما نتوانید در پنج الی هفت کلمه، مفهوم خدمات، چشم انداز و اهداف برند خود را بیان کنید، در ارتباط با مخاطبان خود به مشکل خواهید خورد.

یک شعار تبلیغاتی، صرفا این نیست که بخواهیم کالا یا خدمات مان را توضیح دهیم. در Tagline، شما به نوعی باید چشم انداز شرکت تان را برای مخاطب به نمایش بگذارید.»

 ۲- از تأثیر جلسات بازاریابی در آن جلوگیری کنید

Amanda Aitken، کتاب The Girl’s Guide to Graphic Design: «امروزه بسیاری از جملات تبلیغاتی، برگرفته از آرزوها و خواسته های مدیران بازاریابی آن شرکت است؛ جملاتی مصنوعی و خشک و بی روح، مثلا جمله «خیلی خوبه» از مک دونالد یا «می خواهمش!» از شرکت سورس و… چنین جملاتی واقعا از بطن جامعه سرچشمه نگرفته و صرفا تلاش می کند یک مفهوم را تلقین کنند و معمولا این روند با شکست مواجه می شود.»

۳- داستان تعریف کنید

Jordan Fliegel  از شرکت CoachUp: «داستان برند شما چیست؟ وقتی به کاری که در شرکت تان انجام می دهید فکر می کنید، چه احساسی در شما به وجود می آید؟ تگ لاین شما باید این حس را در مخاطب به وجود بیاورد. او باید دیدی کلی از هویت برند شما داشته باشد.»

۴- پیشنهادات خود را توضیح دهید

Brittany Hodak  از شرکت ZinePak: «درست است که بهترین شعارها آنهایی هستند که ساده و قابل حفظ کردن باشند، اما نکته ای دیگر نیز وجود دارد؛ شرکت شما چه کار می کند؟

یک تگ لاین باید به مشتریان بالقوه شما بفهماند که چه کار می کنید و حتی الامکان، دلیل تمایزتان را نیز برای مشتری بالقوه روشن و مشخص کند.»

۵- صادق باشید

Raoul Davis از گروه صنعتی Ascendant: «مطمئن شوید که تگ لاین تان یک تصویر کلی از شرکت و خدمات تان ارائه می دهد. البته با رعایت این نکته که فعالیت های برندسازی در صورتی موفق خواهند بود که همه چیز براساس بیان حقایق و صداقت باشد.

سعی نکنید به دروغ دلبری کنید. عشق و علاقه مشتری به یک خدمات یا یک برند، در پی صداقت آن برند با مشتریانش به دست می آید.

اگر شرکت ابزارآلات لوله کشی دارید، شعار تبلیغاتی  «آرام و زیبا» می تواند برای شما و برندتان مرگ محسوب شود، چرا که شیرآلات هرگز نباید چنین احساسی را منتقل کنند و نمی کنند.»

۶- بامزه هم می توانید باشید

Danny Boice  از Speek: «از به کارگیری کلمات بامزه یا کمی غیر معمول خجالت نکشید. شما می خواهید فقط در چند کلمه، برندتان را معرفی کنید! محصول شما چه چیزی را در زندگی مردم تغییر می دهد؟ هر طور که دوست دارید با مخاطب ارتباط برقرار کنید و به او بفهمانید که چه هستید؟ که هستید؟ برای چه نزد او آمده اید؟»

۷- به دوباره خوانی نیاز نداشته باشد

Logan Lenz  از Endagon: «یک شعار تبلیغاتی مناسب نیاز به بازخوانی نخواهد داشت. بار اولی که مخاطب با آن مواجه می شود، مفهومش را درک می کند و می فهمد که قرار است با چه چیزی رو در رو شود. از جملات کنایه آمیز و استعاره ها بپرهیزید. شما قرار نیست نوبل ادبیات دریافت کنید؛ مخاطبان تان هم قرار نیست با خواندن شعار تبلیغاتی شما، فرهیخته شوند.»

۸- کوتاه و ساده

Adam DeGraide  از Astonish: «تگ لاین باید قوی و پرمحتوا باشد، اما کوتاه. کلمات کلی می توانند کمک تان کنند. سعی کنید جمله ای کوتاه اما سنگین طراحی کنید. به طور مثال  «دوست» یک تعریف با مفاهیم بسیار و گسترده است.
ما دوست شما هستیم؛ این جمله شامل حس پشتیبانی، خوشحالی، اعتماد، همکاری و… است؛ تنها با استفاده از سه کلمه.»

۹- مخاطب را سرگرم نکنید

Abby Ross  از ThinkCERCA: «تگ لاین قرار است برندتان را معرفی کند و با یک جمله کوتاه، به نحوی در مورد شما توضیح بدهد، اما قرار نیست در مورد تعداد کارمندان، سال تأسیس، حقوق دریافتی کارکنان و… توضیح دهد.

لازم نیست تگ لاین تان زیباترین و دل انگیزترین باشد، لازم نیست حتما با آهنگ و ملودی باشد، لازم نیست که حتما مانند یکی از اشعار گوته یا شکسپیر، به گونه ای پرمعنی باشد که همه خشک شان بزند. هدف تگ لاین معرفی شماست، نه سرگرم کردن مخاطبان تان.»

 ۱۰- با یک سناریو پیش بروید

Rameet Chawla  از Fueled: «سعی کنید با یک روند فکری جلو بروید و هر از گاهی اگر لازم باشد، تگ لاین تان را آپدیت کنید. شما و شرکت تان هدف مشخص و واحدی دارید و برای دستیابی به آن تلاش می کنید و راستای شما، راستای رسیدن به این اهداف است. این موضوع را حتی مشتریان شما نیز متوجه می شوند و تأثیر مثبتی بر آنها دارد.»

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.