Take a fresh look at your lifestyle.

“سوریلند” و تبلیغات فراگستر // یک قمار بزرگ بر سر اعتبار برند

0


“سوریلند” و تبلیغات فراگستر // یک قمار بزرگ بر سر اعتبار برند

مسعود ستوده: گسترش شبکه‌های اجتماعی و مطرح شدن بازاریابی محتوا، راهی جدید و موثر برای ارتباط شرکت‌ها با مخاطبان ایجاد کرده و باعث شده سهم زیادی از محتوای تولیدی شرکت‌ها به محتوای دیجیتال اختصاص یابد. در این بین، تولید محتوای ویروسی جذابیت بالایی دارد چرا که به برندها امکان می‌دهد با بهره‌گیری از خلاقیت، در زمان کوتاهی پیام خود را به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند. استفاده از طنز و شوخی در تبلیغات یکی از مواردی است که می‌تواند به ویروسی شدن محتوا کمک کند و اثربخشی آن هم در تحقیقات مختلف تایید شده است. اما در تولید این نوع محتوا علاوه بر خلاقیت، شناخت صحیح مخاطب و نیازهای وی هم مهم است؛ باید در تولید این نوع محتوا تناسب آن با هویت برند و ویژگی‌های مخاطب را در نظر گرفت.

سوریلند در سال‌های اخیر با تولید انیمیشن‌های طنز و خلق کاراکترهای جذاب توانسته مخاطبان زیادی را جلب کند؛ مخاطبانی که اغلب جوانان هستند و این انیمیشن‌ها را در شبکه‌های دوستی خود منتشر می‌کنند. تعداد بالای بازدید انیمیشن‌های سوریلند و سرعت انتشار آن‌ها می‌تواند هر برندی را وسوسه کند تا از این انیمیشن‌ها برای معرفی خود به مخاطبان استفاده کند.

در روزهای اخیر انیمیشنی از سوریلند منتشر شده که اسپانسر آن شرکت فراگستر است. شرکتی که در زمینه نرم‌افزارهای سازمانی و اتوماسیون اداری فعالیت می‌کند و به تبع، بخش قابل توجهی از مشتریانش نهادهای دولتی و شرکت‌های بزرگ هستند. در این انیمیشن که از سبک سایر کارهای سوریلند پیروی می‌کند، از طنزی استفاده شده که در شان مخاطبان این برند نیست و در بعضی صحنه‌ها ادبیات آن ابتذال هم نزدیک می‌شود. ادبیاتی که به جای نشاندن لبخند بر لبان مخاطب و ترغیب وی به بازنشر آن، می‌تواند باعث انزجار وی شود.

با توجه به نوع صنعت و مشتریان این شرکت و مقایسه فعالیت‌های بازاریابی فعالان این صنعت در داخل و خارج از کشور، این سوال مطرح است که این برند با این کار به‌طور مشخص چه هدفی را دنبال کرده و چه پیامی را با این انیمیشن به مخاطبان خود رسانده؟

این انیمیشن با هیچ‌کدام از فعالیت‌های این برند در رسانه‌ها هماهنگی ندارد و با توجه به ساختار این انیمیشن، به نظر می‌رسد که تنها هدف، دیده شدن نام برند بوده؛ اما به این‌که چه کسی و چگونه برند را می‌بیند و بهای این دیده شدن توجه نشده است. تقلید ناآگاهانه از سایرین بدون در نظر گرفتن ماهیت برند و نوع مخاطب، نه تنها کمکی به برند نمی‌کند، بلکه یک قمار بزرگ بر سر اعتبار برند است.

نظر شما در مورد این انیمیشن و تاثیر آن بر برند چیست؟ آیا در بازاریابی B2B، استفاده از این نوع طنز موثر است؟

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ