Take a fresh look at your lifestyle.

نقش سمپلینگ در تبلیغات

0


نقش سمپلینگ در تبلیغات

آشنایی با مفهوم سمپلینگ

تبلیغات کارآمد و علمی مهمترین فاکتور موفقیت هربنگاه اقتصادی در مقابله با رقباست. تبلیغات با استفاده ازروش ارتباط مستقیم که امروز به شکلی بسیار وسیع و مداوم توسط شرکت ها و تولید کننده های جهانی مورد استفاده قرارمی گیرد، به عنوان راه حلی کوتاه، مستقیم و بسیارتأثیرگذار شناخته شده است. این فرآیندها را عموماٌ با نام کلی سمپلینگ می شناسند.

واژه سمپلینگ که درلغت به معنای نمونه گیری ویا مزه کردن است (oxford university,2007) ، دربازاریابی ، ارائه نمونه محصول است ویکی از تکنیک های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم ازمحصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یک نام و نشان تجاری، درجهت بهره برداری طولانی مدت درآینده ای پیش بینی شده ، همراه است و به عبارتی ساده تر زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازارعرضه می شود ویا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول، آنها برای خرید تشویق کرده ایم.
کاتلر این ابزار بازاریابی را بدین گونه تعریف کرده است: نمونه کالا، نمونه های ازکالا هستند که درحد مصرف آزمایشی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.

سمپلینگ دردهه گذشته یکی ازکارآمد ترین رسانه های تبلیغاتی در کشورهای صنعتی بوده و به عنوان رسانه تبلیغاتی پویا و زنده عامل ایجاد حلقه های ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده می باشد. دراین طرح با سازماندهی تیم سمپلینگ متشکل از نیروهای جوان، فعال، پرانرژی و آموزش دیده از یک سو و شناخت بازار مصرف و مشتری بالقوه محصول ازسوی دیگر با ارائه اطلاعات مفید و مشخصات محصول و توزیع نمونه رایگان محصول اقدام به ایجاد حلقه های ارتباطی مورد نظر می نماید.

نقش سمپلینگ در تبلیغات

سمپلینگ و پروموشن روشی از تبلیغات جهت معرفی و شناخت دقیق محصولی جدید یا قدیمی از یک برند میباشد که مصرف کننده را به انتخاب سریع و بدون شک آن برند سوق میدهد.
در سمپلینگ یک فرد با ظاهری آراسته و با اشراف کامل به آن محصول ، مشتریان و یا حتی افرادی که از آن منطقه عبور میکنند را دعوت به تست نمونه ای از محصول میکند و در آن هنگام با لحنی زیبا و جذاب محصول را برای مشتری تشریح میکند و او را راغب به خرید محصول نموده و نام و کیفیت آن برند را برای همیشه در دیدگان و حافظه مشتری حک می نماید.

نقش سمپلینگ در تبلیغات

نقش سمپلینگ در تبلیغات

Volvic-Shot-Pack-Drinks-Dispeners-e1438961424324

images

برای آن دسته از محصولات که امکان ارائه نمونه آزمایشی نمیباشد مانند لوازم خانگی، فرد سمپلر با دردست داشتن کاتالوگ و بروشور از آن محصول ، مشتریان را جهت انتخاب این محصول ترغیب میکند که به این کار پروموشن گفته میشود.

از مزیت های بیشتری که روش تبلیغاتی سمپلینگ و پروموشن نسبت به دیگر روش ها دارد میتوان به مواردی همچون تعامل و مذاکره حضوری با مصرف کننده و جذب نظرات ، انتقادات و پیشنهادات و خلق اتفاقی ماندگار جهت اثبات برند در حافظه مصرف کننده و نیز امکان تبلیغ محصولات متنوع یک برند و نیز فروش هم زمان آن و جذب مصرف کنندگانی که با هدف تهیه محصولات دیگر وارد مرکز خرید شده و با استفاده از فنون گفتاری راقب به تهیه آن می شوند اشاره کرد.

خدمات پروموشن و سمپلینگ فروش را با بهره گیری از نیروهای جوان، آموزش دیده و مجرب موفق شده است تا پروژه های موفق متعددی را در سراسر کشور و با استفاده از نیروهای بومی و با در نظر گرفتن مقتضیات فرهنگی هر شهر اجرا نماید.

مزایای سمپلینگ

  • تقویت تصویر برند در ذهن مشتری و افزایش فروش
  • تقویت ارزش محصول نزد مصرف کننده
  • معرفی محصولات و جذب مشتریان جدید
  • جذب دوباره مشتریان از دست رفته
  • پاسخگویی به سؤالات مشتریان ناراضی و کسب رضایت آنها تا حد امکان
  • قدرت نمایی در مقابل رقبا و بازارگرمی
  • راه اندازی تبلیغات کلامی در مورد محصول جدید یا برند
  • فرهنگ سازی استفاده درست از محصول
  • بومی شدن ارتباط بین مصرف کننده و تولیدکننده
  • عدم نیاز به هزینه اولیه از طرف مصرف کننده جهت تست محصول یا تجربه کاربردی آن
  • معرفی محصول در مطلوب ترین حالت (برقراری ارتباط بین ۲ انسان)
  • عدم وجود فاصله زمانی از معرفی تا استفاده
  • تأثیر آنی وقوی جهت خرید کالا
  • امکان پاسخ گویی سریع و بلافاصله به سؤالات اولیه مصرف کننده
  • آفرینش اولین و پایدارترین تأثیر در ذهن مصرف کننده
  • امکان کنترل و چک بازخورد و اطلاعات داده شده به مصرف کننده به صورت مستقیم توسط سمپلر آموزش دیده
  • امکان اصلاح شیوه استفاده نادرست محصول وبازگرداندن مشتریان از دست رفته

تاثیر سمپلینگ بر فروش محصولات

باید گفت که اثر سمپلینگ بر فروش را می توان بنقش سمپلینگ در تبلیغاته دو دوره زمانی تقسیم کرد.در طی دوره برپایی سمپلینگ اکثرا شاهد افزایش فروش محصول ( حتی گاها بیشتر از رقبا ) خواهیم بود. به گونه ای که در برخی تحقیقات به رشد ۷۰% آن نیز اشاره شده است.
در دوران پس از آن میزان افزایش فروش بستگی به نوع محصول دارد ، اما به طور کلی افزایش فروش پس از این دوران خیلی متفاوت از دوران برگزاری سمپلینگ نیست.

اما نباید فراموش کرد که مهمترین مزیت غیر مستقیم سمپلینگ افزایش آگاهی مشتریان از محصول است. آنها عملا با ساخت و ماهیت محصول از نزدیک آشنا شده و یا حتی فرصت امتحان کردن آن را می یابند ؛ لذا به طور قطع این امر در بلندمدت سبب رشد محصول در نزد عام خواهد شد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ