Take a fresh look at your lifestyle.

تندیس سرو مرداد انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه به سفارت لهستان اهدا شد

0

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پوسترهای جدید لهستانی در کرمانشاه، تندیس سرو مرداد انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه، در حضور دکتر رحیمی زنگنه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، به سفارت لهستان در ایران اهدا شد.

بنا بر گفته‌ی روزبه حبیبیان، رییس انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه، تندیس سرو مرداد اولین تندیس در کرمانشاه است که دارای شناسنامه می‌باشد. این تندیس در سومین سالگرد تاسیس انجمن از نقشی در حمام شهبازخان کرمانشاه طراحی شده است. سرو نماد آزادگی و ایستادگی است و همچنین در تندیس سرو مرداد پرنده‌ای به روی این سرو دیده می‌شود. اهدا‌ی تندیس سرو مرداد بر اساس آیین نامه‌ای صورت می‌گیرد که معین می‌کند این تندیس باید به چه کسی و به چه دلیل اهدا بشود.

افتتاحیه‌ی نمایشگاه پوسترهای جدید لهستانی در کرمانشاه در روز ۹ مرداد ماه هم‌زمان با دهمین سالگرد تاسیس انجمن طراحان گرافیک، در نگارخانه میرزارضا کلهر با حضور رادوسلاو زادوفسکی، کاردار فرهنگی سفارت لهستان در ایران، پریسا تشکری، طراح گرافیک و یکی از برنامه‌ریزان این نمایشگاه، دکتر رحیمی زنگنه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه و جمعی از هنرمندان و روسای انجمن‌ها، برگزار شد.

در این مراسم دکتر رحیمی زنگنه ضمن خیر مقدم به رادسلاو زادوفسکی و پریسا تشکری، عنوان کرد:«ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که قطعا این دنیا به یک دهکده تبدیل شده؛ همان دهکده‌ی جهانی که باید ارتباطات فرهنگی‌مان را در آن بیش‌تر کنیم و باید هر جای دنیا که هستیم بیشتر یکدیگر را بشناسیم.» ایشان در ادامه با اشاره به این مسئله که با اینکه فضای مجازی مرزها را برداشته اما نمی‌تواند جای ارتباط نزدیک رودررو را بگیرد، عنوان کرد: « هرچه این ارتباطات فرهنگی بین کشورهای مختلف بیشتر شود از تنش‌ها و جنگ و نزاعی در اکنون در جهان دیده می شود کاسته خواهد شد. متاسفانه هر روز شاهد اخبار ناگواری در جهان هستیم که انسان‌های مظلوم کشته می‌شوند و بخشی از آن به این دلیل است که هنوز ارتباطات فرهنگی عمیقی بین کشورها برقرار نشده است. اگر انسان‌ها نسبت به هم شناخت درستی می‌داشتند و با هم سخن می‌گفتند، گفتگو بسیاری از مسائل را حل می‌کرد.» رحیمی زنگنه با عنوان این که دنیای امروز دنیای گفتگوست ادامه داد: «یکی از موثرترین شیوه‌های سخن گفتن، صحبت کردن با ابزار هنر است. وقتی به آثار ارزشمند این هنرمندان لهستانی به خصوص استاد لکس دروینسکی می‌نگریم، متوجه وجود یک زبان مشترک بین همه‌ی مردم دنیا می‌شویم. در می‌یابیم که این آثار دردهای مشترک بشریت را  بازگو می‌کند و این خاصیتِ زبان هنر است.» ایشان در پایان بر ادامه دار بودن این ارتباط با کشور لهستان در سایر رشته‌های هنری ابراز امیدواری کرد.

رادوسلاو زادوفسکی، کاردار فرهنگی سفارت لهستان در ایران، ضمن تشکر از رحیمی زنگنه، پریسا تشکری، روزبه حبیبیان و انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه به خاطر برپایی نمایشگاه پوسترهای لهستانی در کرمانشاه، عنوان کرد: «ما افتخار داشتیم پیش از این نمایشگاه‌هایی از اثار هنرمندان لهستلانی در تهران و اصفهان برگزار کنیم و در این پروژه‌ی به خصوص توانستیم به آثار طراحان نوگرای لهستان بپردازیم و به همین خاطر است که عنوان این نمایشگاه “پوسترهای جدید لهستانی” می‌باشد.» ایشان ضمن ابراز خرسندی از هم‌زمانی برپایی این نمایشگاه با سالگرد تاسیس انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه، گفت: « این برای ما یک افتخار است و سالگرد تاسیس انجمن مبارک را صمیمانه تبریک می‌گویم و امیدوارم که عمر آن تداوم داشته باشد. همچنین بسیار خوشحالم که این اولین برنامه فرهنگی و هنری ماست که در شهر کرمانشاه برگزار می‌کنیم و علاقمندم که این آخرین برنامه مشترک ما نباشد و این روند در کشور لهستان هم ادامه پیدا کند.» زادوفسکی در پایان از میزبانان و به خصوص عکاس و مترجم مراسم به خاطر رفتار مهمان‌دوستانه‌شان قدردانی کرد.

سپس پریسا تشکری، یکی از برنامه‌ریزان برپایی این نمایشگاه، با ابراز تشکر به خاطر برپایی این مراسم گفت: «عجیب است که من در هر برنامه‌ای چه ایران و چه خارج از ایران دعوت به سخنرانی می‌شوم اضطراب دارم اما در اینجا اصلا این حس وجود ندارد و  این دقیقا به خاطر رفتار دوستانه‌ای است که بچه‌های کرمانشاه داشتند و من احساس می‌کنم در خانه‌ی خودم هستم.» ایشان در ادامه ضمن تشکر از روزبه حبیبیان و ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه عنوان کرد: «خیلی خوشحالم بعد از اینکه توانستیم این پروژه را در تهران اجرا کنیم بخشی از آن را به کرمانشاه آوردیم.»

در ادامه‌ی مراسم مریم بهرامی به قرائت گزارشی از چگونگی برپایی نمایشگاه پوسترهای جدید لهستانی در کرمانشاه پرداخت و عنوان کرد: « امیدواریم که در آینده بتوانیم چنین برنامه‌هایی را کامل‌تر با حضور طراحانی برای مدیریت  وورک‌شاپ‌های تخصصی برگزار کنیم.»

در ادامه روزبه حبیبیان ضمن تشکر از خانم پریسا تشکری برای برقراری ارتباط انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه با سفارت لهستان گفت: «در سال اولی که انجمن شروع به کار کرد، تمام پیش‌بینی‌ها این‌گونه بود که عمر این انجمن به یک سال هم نخواهد رسید! اگر انجمن توانسته ده سال به کار خودش ادامه دهد نتیجه‌ی تلاش تمام کسانی است که در آن دلسوزانه فعالیت می‌کنند. خوشبختانه انجمن هربار تصمیم به انجام کاری گرفته اعضا در حد توان خودشان در انجمن فعالیت کرده‌اند. در کرمانشاه هیچ تشکّل جدی به جز انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه وجود ندارد که جمعی را برای برگزاری برنامه های فرهنگی سازماندهی کند. خوشحالیم که این اتفاق افتاد و بعد از ده سال جناب آقای دکتر رحیمی زنگنه انجمن را حمایت کردند و مدیریت نگارخانه و تالار را به انجمن واگذار کردند و زین پس شاید بتوانیم برنامه ریزی مالی بهتری داشته باشیم.»

در پایان مراسم از دکتر رحیمی زنگنه، روزبه حبیبیان و هیئت امنای انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه دعوت شد تا لوح‌های یادبودی به رسم سپاسگزاری از رادوسلاو زادوفسکی و پریسا تشکری به ایشان اهدا کنند. همچنین امسال با توجه به حمایت سفارت لهستان از انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه و برپایی نمایشگاه‌ پوسترهای جدید لهستانی در این شهر، تندیس سرو مرداد از سوی انجمن به این سفارت اهدا شد که رادوسلاو زادوفسکی به نمایندگی، این تندیس را دریافت کرد. نورالدین زرین‌کلک، ایرج انواری، بهرام کلهرنیا، فرزاد ادیبی، شهرام اقبال زاده، کامران افشار مهاجر و علیرضا مصطفی زاده از جمله کسانی بودند که پیش از این تندیس سرو مرداد از سوی انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه به آن‌ها اهدا شده بود.

دکتر رحیمی زنگنه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، فرزین عباسیان مدیر گروه گرافیک دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه، فرزاد پروینی رییس انجمن هنرهای تجسمی کرمانشاه، اعضای انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه و جمعی از فعالان فرهنگى، مطبوعاتی و پیشکسوتان هنرهاى نمایشى کرمانشاه نیز از این نمایشگاه دیدن کردند.

لازم به ذکر است در روز یکشنبه دهم مرداد نیز نشست تخصصی و پرسش و پاسخ در ارتباط با چگونگی برگزاری پروژه‌ی پوسترهای جدید لهستانی و به طور کلی رویدادهایی شبیه به آن در محل نگارخانه‌ی کلهر و با حضور علاقمندان برگزار شد.

01Kermanshah02Kermanshah04Kermanshah05Kermanshah06Kermanshah07Kermanshah08Kermanshah09Kermanshah12Kermanshah16Kermanshah18Kermanshah

عکس : مهرناز حبیبیان

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ