Take a fresh look at your lifestyle.

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

0


تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

تبلیغات جزء لاینفک دنیای امروز است. تبلیغاتچی‌ها حتی از نصب بیلبورد و بنر در سطح شهرها فراتر رفته‌اند و از هر امکانی برای تبلیغ کالاهای تجاری، فرستادن پیام‌های خاص و تاثیرگذاری بر شهروندانی که ساعاتی از شبانه ‌روز را در فضای عمومی به‌ سر می‌برند، استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه شاهد اوج گرفتن تبلیغات در مترو بوده‌ایم، اتوبوس‌های شهری نیز به بنرهای متحرکی تبدیل شده‌اند که کالایی خاص را تبلیغ می‌کنند یا پیامی ویژه به دیگران می ‌فرستند. با وجود این، نباید تصور کرد تبلیغات به همین جا ختم می ‌شود.

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها یکی از انواع تبلیغات متحرک می باشد که این روش تبلیغی در اکثر کشورهای جهان بسیار کار ساز بوده است زیرا به کمک آن توان راه ورود برندها و نام های تجاری را به مکانی هایی که قبلا رسانه های سنتی از دستیابی به آنها محروم بوده اند نظیر خیابان ها، محل کار افراد و مدارس، بازکرده است. در ادامه با تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها بعنوان یکی از مدرن ترین روشهای تبلیغات محیطی بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه

سابقه تبلیغات بر روی بدنه وسایل نقلیه مقارن است با پیدایش و ظهور تجارتخانه ها و رقابت آنها بر سر کسب سود بیشتر هنگامی که شرکت های تجاری شروع به فعالیت نمودند، به منظور کسب در آمد بیشتر و جلب مشتریان، به تبلیغات روی آوردند. از جمله روش های تبلیغی آن زمان می توان به استفاده از بچه ها برای داد زدن در کوچه و خیابان جهت جلب توجه مشتریان و هدایت آنها به سمت تجارتخانه ها اشاره کرد. اما در کناراین روش، تجار به فکر استفاده از روش های نوین تبلیغات نیز بودند. در آن زمان تنها وسیله حمل و نقل، گاری های دستی و یا گاری هایی بود که توسط چهار پایان کشیده می شد.
این وسایل نقلیه در سطح شهر و یا حتی بین شهرهای مختلف درحال تردد بودند، در نتیجه افراد بیشتری می توانستند با نام و آرم تجاری شرکت آشنا شوند. دراین هنگام تجار به این فکر افتادند تا نام و یا نشانه تجاری خود را بر روی این گاری ها رسم نمایند. در این زمان اولین تبلیغات بر روی بدنه وسایل حمل و نقل شکل گرفت.

بعدها با گذشت زمان و ساخت اتومبیل، این وسایل نقلیه جایگزین گاری ها و کالسلکه ها شدند. به دلیل سرعت زیاد و راحتی استفاده از این وسایل نقلیه، مسافت هایی که توسط این وسایل طی می شد، طولانی تر بود و در نتیجه افراد بیشتری قادر به دیدن آنها بودند.

300px-1905StudebakerElectricAd1

download (1)

download

به عنوان نمونه، شرکت های فورد و بنز علائم تجاری خود را ایجاد و ثبت نمودند. بدین ترتیب این علائم و نشانه ها بر روی هر وسیله نقلیه تولیدی توسط این کارخانجات نصب گردید. به هر ترتیب با گذشت زمان و پیشرفت های حاصله در امر تبلیغات، تجار به فکر استفاده از تصاویر کالاها بر روی وسایل نقلیه افتادند. درنتیجه شکل محصولات خود را با استفاده از رنگ های متنوع بر روی بدنه وسایل نقلیه به تصویر کشیدند. البته در آن زمان به دلیل آنکه فناوری چاپ و تصویر برداری به قدر کافی رشد نکرده بود، بیشتر تصاویر روی بدنه وسایل حمل و نقل، به صورت کمیک استریپ نمایش داده می شدند. در برخی از موارد نیز، در عوض ترسیم تصاویر بر روی بدنه و سایل نقلیه، پیام های تبلیغاتی را بر روی صفحاتی می کشیدند و سپس این صفحات را بر روی بدنه و یا روی سقف وسایل نقلیه قرار می دادند.

با گسترش شهرها، لزوم استفاده از وسایل نقلیه عمومی کاملا مشهود بود. مردم برای این که بتوانند در شهرهای بزرگ از مکانی به مکان دیگری بروند، دیگر نمی توانستند پیاده رفت و آمد نمایند. گاری و کالسکه نیز منسوخ شده بود و تنها وسایل نقلیه موتوری در داخل شهرهای بزرگ درحال تردد بودند.
از مدت ها پیش نیز شهرداری ها به منظور رسیدگی به امور شهری و شهروندان به وجود آمده بودند. به دلیل وسعت شهرها و شلوغی آنها، شهرداری ها به این نتیجه رسیدند که وسایل حمل و نقل عمومی برای جا به جایی مردم شهر لازم است و باید چنین وسایلی را در شهرها به کار گیرند. در نتیجه شرکت های خصوصی اتوبوسرانی و پس از آن تاکسیرانی تاسیس شدند. در این شرکت ها، تعدادی قطار، اتوبوس یا خودرو در قالب تاکسی وجود داشتند که رانندگانی آنها را در سطح شهر به حرکت در می آورند. در ابتدای کار نیز تنها نام شرکت های قطار، اتوبوسرانی یا تاکسیرانی روی بدنه آنها نوشته شده بود. البته در برخی از موارد نیز از رنگ های خاصی ( مانند رنگ قرمز) برای رنگ آمیزی کامل وسایل نقلیه استفاده می شد تا بدین ترتیب هر کسی با دیدن رنگ آن وسایل، متوجه شرکت اتوبوسرانی یا تاکسیرانی گردد.

پس از آن که مدتی این اتوبوس ها یا تاکسی ها در سطح شهرها درحال تردد بودند. تجار متوجه شدند که مردم توجه بسیاری به این وسایل نشان می دهند و همچنین به سرعت نام شرکت ها یا رنگ خاص آن وسایل نقلیه به عنوان فرهنگ شهری نهادینه شد. دراین زمان بود که تجار به فکر استفاده از بدنه این وسایل نقلیه به عنوان مکانی برای تبلیغ محصولات خود افتادند. بدین ترتیب، بدنه این وسایل را جهت نمایش محصولات خود اجاره کرده و از حداکثر امکانات جهت نمایش تصاویر بسیار زیبا و جذاب جهت تأثیر گذاری بر مردم شهر، استفاده کردند. از این زمان به بعد، توجه متخصصین بازاریابی و تبلیغات بر پیشرفت روش های چاپ و تصویر سازی معطوف شد به طوری که هم اکنون شاهد کیفیت بالای تصاویر روی بدنه وسایل نقلیه هستیم.

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی های شهری

images (1)شرکت های تبلیغاتی امروزه به راحتی می توانند طرح مورد نظر آگهی خود را روی صفحات مقاوم در برابر آب و گرما (وینیل) پیاده کرده و بدون این که وقتی را از کسی زایل کنند، هر جور که دلشان می خواهد آنها را روی بدنه خودروها بچسبانند. این نوع آگهی ها می توانند به گونه ای باشند که تمام سطح بدنه خودور حتی شیشه ها را بپوشانند. وقتی هم که دوره آگهی به پایان برسد، می توان به راحتی صفحات کاغذی را از بدنه خودرو جدا کرد و آن را مثل روز اول به صاحبش تحویل داد.
گاهی شرکتهای تبلیغاتی برای رسیدن به برتری، به سلاح ها و تاکتیک های جدیدی روی می آورند. آگهی روی خودروهای شخصی را اگر نتوان سلاحی نوظهور نامید، بی شک تاکتیکی جدید با توانایی ها و قدرت تاثیرگذاری بسیار بالا است.
شما ممکن است در مسیر راه خودتان به سر کار با پوسترها، بیلبوردها و انواع دیگری از تبلیغات مواجه شوید و بدون توجه چندانی از کنارشان عبور کنید. اما اگر با خودرویی که در یک آگهی کادو پیچ شده برخورد کنید، کمی بعید است که توجه تان را به خود جلب نکند. مثل خودروی جدید و نویی می ماند که ناگهان جلوی چشمتان سبز شود و شما برای اولین بار باشد که آن را دیده اید. حتی ممکن است برای این که حس کنجکاوی تان ارضا شود، آن را تعقیب کرده تا آگهی های روی خودرو را تمام و کمال ورانداز کنید. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید گفت که سازنده آگهی توانسته است در جدال بر سر تصاحب هوش، چشم و یا تکه ای از وقت شما درمقایسه با سایر آگهی سازان به پیروزی برسد.
یکی از برتری های تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها قمیت مناسب آن با سایر رسانه ها نظیر صداو و سیما است، طبیعی است که با توجه به حضور فعال و دائمی تاکسی ها تعداد افراد زیادی شاهد این تبلیغات می باشند. طبق آمار تاکسی ها در حدود نود درصد مسافرت های درون شهری را پوشش می دهند بنابر این تبلیغات روی بدنه تاکسی ها به نفع سفارش دهندگان نیز خواهد بود.

مزایای تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

برخی از مزایای بارز تبلیغات بر روی بدنه تاکسی های شهری به شرح ذیل می باشد:

  • کاهش نرخ کرایه ها و راه درآمد برای راننده ها
  • تولید شغل های جدید
  • ارتقای فرهنگ شهروندی
  • قیمت مناسب تبلیغات بر روی تاکسی ها
  • تنوع بصری در سیمای شهری

معایب تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

برخی از معایب بارز تبلیغات بر روی بدنه تاکسی های شهری به شرح ذیل می باشد:

  • به دلیل ابعاد کوچک تر تاکسی ها، نسبت به اتوبوس فضای کمتری در اختیار دارند.
  • تبلیغات تاکسی ها شهری در اکثر موارد به صورت یک تابلو روی سقف اتومبیل یا یک نوار روی بدنه می باشد.
  • بدنه اتومبیل های شخصی به ندرت برای تبلیغات استفاده می شود.
  • از بین بردن تمرکز راننده ها

تبلیغات بر روی خودرو در ایران و سایر کشورها

تبلیغ بر روی خودروهای شخصی در کشورهایی که صنعت تبلیغ در آنها قدمت بیشتری دارد، در حال جا افتادن است. تبلیغ روی خودروی در ایران هنوز جا نیفتاده است و اگر هم وجود داشته، تاکنون محدود به وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس یا مترو (بیشتر فضای داخلی) بوده است. البته آگهی هایی که هر از گاهی بر روی اتوبوس های شرکت واحد وطنی نقش می بندند، یک تفاوت اساسی با این نوع تبلیغ در کشورهای پیشرفته دارند.
این تفاوت چیزی نیست جز عدم توجه به عنصری به نام خلاقیت و اصول زیبایی بصری. در خیابان های شهری کشورمان حتی به ندرت می توان استفاده از رنگ های موثر را در آگهی های اتوبوسی دید. البته چند وقتی است که به لطف کاهش تقاضای برای خودروهای سفید رنگ، نمای ترافیک های شهری کمی متفاوت و ملون تر شده اند، اما هنوز چشم های خسته عابران و یا مسافران درون خودروها در جستجوی یک نوع تنوع بصری جدید هستند.

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

تبلیغات بر روی بدنه تاکسی ها

اما در برخی از کشورهای اروپایی این نوع تبلیغ جای خود را کم کم باز کرده و به صورتی کاملا حرفه ای در حال اجرا است. هر روز ایده ها و طرح های جدیدی هم در این مورد به بازار می آید. قبلا شاید انجام چنین کاری چندان ساده نبود. زیرا شرکت های تبلیغاتی مجبور بودند طرح هایشان را با رنگ و قلم مو روی بدنه خودرو پیاده کنند.
آمارها نشان می دهد که این نوع آگهی ها کم هزینه و پربازده هستند. مثلا در جایی مثل انگلیس هزینه این نوع آگهی برای تاثیرگذاری بر هر هزار نفر ( CPM ) حدود ۴۰ پنی است. این رقم به نسبت ۲/۱ پوند برای آگهی های کنار خیابان، ۵ پوند برای آگهی های روزنامه ای ۲۰ پوند برای ارسال آگهی از طریق پست الکترونیکی ( هر پوند حدود ۱۸۰۰ تومان است ) بسیار بهچ

صرفه تر است. تازه این آمارها فقط مربوط است به رانندگانی که خودروی حامل آگهی را می بینند و عابران پیاده ای را که در معرض آن قرار می گیرند، شامل نمی شود. این نوع خودروها تازه زمانی که در جایی پارک هستند، می شوند یک بیلبورد ( تابلوی بزرگ کنار خیابان ) ثابت. با این روش آگهی دهنده دیگر هزینه یک بیلبورد پرداخت نمی کند، اما از مزایای تبلیغاتی آن نیز برخوردار است.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ