Take a fresh look at your lifestyle.

ارزشمند ساختن محصولات

0

در هر کسب‌و‌کاری که باشید به طور معمول رقبای سرسختی که محصولات مشابه شما یا بهتر را به بازار عرضه می‌کنند در کنار خود خواهید داشت. این امر برای بسیاری از موسسات و شرکت‌ها ناخوشایند جلوه کرده و دائما از آن شاکی هستند، اما این خصوصیت جدایی‌ناپذیر بازار رقابتی بوده و هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد.

با وجود این شرایط اگر در رقابت با دیگران به سرعت محصولات و خدمات خود را بهبود نبخشید، به سرعت جایگاه خود را در بازار فروش از دست خواهید داد. این امر به طور مشخص به دلیل وسعت انتخاب مشتریان در بازارهای رقابتی است.

با این حال رقابت در جذب مشتری نه تنها در میان شرکت‌هایی که کسب‌و‌کار مشابه دارند، بلکه در میان کسب‌و‌کار‌های مختلف نیز یافت می‌شود. برای مثال اگر شما دارنده تنها رستوران قرار گرفته در محل کارتان هستید، هرگز نمی‌توانید آسوده خاطر از وجود رقبا، دست از بهبود کیفیت خدمات خود بردارید.

به عبارت دقیق‌تر اگرچه در این‌گونه موارد هیچ رقیب آشکاری برای شما وجود ندارد، اما از دید مشتریان اینکه اوقات فراغت خود را با صرف یک وعده غذایی در رستوران شما پر کنند یا تماشای فیلم در سینما بسیار مهم است.

یک راه حل مناسب برای جذب مشتری بیشتر و به تبع آن ارتقای جایگاه برند خود در میان سایر رقبا، ارزشمند ساختن محصولات و خدمات شرکت است. این امر به معنی اضافه کردن ویژگی و خصوصیاتی به محصولات است که به وسیله آن بتوانید مخاطبان مورد نظر خود را تحت تاثیر قرار داده و به لیست مشتریان ثابت خود اضافه کنید.

با این حال انجام این کار در عمل به این راحتی‌ها صورت نمی‌پذیرد. در واقع آمارها به وضوح نشان می‌دهند که انتظارات افراد از محصولات به طرز قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارد. به معنای دقیق‌تر ویژگی‌ای که باعث جذب تعدادی از افراد به محصولات شما می‌شود، ممکن است باعث از دست دادن تعداد دیگری از مشتریان شود.

ایده

هنگامی که «پیتر بویزت» در سال ۱۹۶۵ نخستین پیتزافروشی لندن با نام «پیتزا اکسپرس» را افتتاح کرد، پیتزا غذایی کاملا ناشناخته در خارج از ایتالیا بود. اندکی بعد به دلیل عدم استقبال اهالی لندن از پیتزا، بویزت تصمیم گرفت فعالیت بازاریابی خلاقانه‌ای را جهت ترغیب مشتریان به مصرف پیتزا عملی کند.

ایده بویزت استفاده از نوازندگان موسیقی جاز در رستوران خود بود. اگرچه ایده پیتر نوآورانه نبود و قبل از وی رستوران‌های زیادی از موسیقی زنده استفاده می‌کردند، اما ایده موسس پیتزا اکسپرس پیچیدگی خاص خود را داشت.

در واقع بوزت پیش از استخدام یک گروه موسیقی جاز، دست به بررسی میزان فروش کنسرت‌های موسیقی لندن زد. براساس تحقیقات وی گروه‌های موسیقی جاز در لندن از محبوبیت چشمگیری به نسبت سایر گروه‌ها برخوردار بودند. همین امر باعث شد تا بویزت اقدام به همکاری با یکی از گروه‌های نسبتا شناخته شده موسیقی جاز در لندن کند.

در مورد ایده پیتر بویزت، تنها همکاری و استفاده از گروه موسیقی اهمیت ندارد. در واقع نکته مهم در هدف‌گذاری دقیق مخاطبان نهفته است. همچنین شناخت صحیح گروه هدف باعث به حداقل رسیدن احتمال شکست پروژه بازاریابی شما نیز می‌شود.

امروزه پیتزا اکسپرس همچنان یکی از محبوب‌ترین پیتزا‌های انگلستان را تولید می‌کند. همچنین شعبه‌های این برند در سراسر اروپا و همچنین آمریکای شمالی فعال است. علاوه بر اجرای زنده موسیقی، این برند باشگاه هواداران خود را نیز تاسیس کرده و به اعضای آن تخفیف‌های بالا و پیتزای رایگان هدیه می‌دهد.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– تنها به فکر ارائه خدماتی باشید که اطمینان دارید مشتریان هدف شما از آنها استقبال خواهند کرد.

– مراقب افزایش قیمت محصول خود باشید، خریداران دوست ندارند در ازای خدمات بیشتر پول بیشتری پرداخت کنند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ