Take a fresh look at your lifestyle.

ریموند روبیکام پدر تبلیغات مدرن

0

در این شماره از ستاره‌های تبلیغات به معرفی یکی دیگر از بزرگان صنعت بازاریابی و تبلیغات یعنی ریموند روبیکام(Raymond Rubicam) می‌پردازم. تاسیس شرکت یانگ و روبیکام (Young Rubicam)، ابداعات بسیار در تبلیغات و سبک مدیریت او باعث شد تا بسیاری روبیکام را پدر تبلیغات مدرن بخوانند.

ریموند روبیکام به‌عنوان آخرین و هشتمین فرزند در خانواده‌ای پرجمعیت در سال ۱۸۹۲ در بروکلین به دنیا آمد.

 پدرش که زمانی وارث کسب‌و‌کاری بزرگ بود پس از مشکلات در کسب‌و‌کار به نیویورک آمد و به کار تجارت کاغذ مشغول شد به همین جهت ریموند روبیکام سال‌های کودکی را در این شهر گذراند اما پس از فقدان پدر تقریبا خانواده او از هم پاشید و او مجبور شد در ۱۲ سالگی به همراه برادر بزرگ‌ترش که ۲۱ سال داشت به شهر دنور برود.

ریموند تحصیلات دبیرستان را زمانی که ۱۵ ساله بود تنها پس از ۶ هفته خاتمه داد و به کار مشغول شد. اما پسرعموی ریموند به او اصرار داشت که به فیلادلفیا جایی که اصلیت خانوادگی‌اش از آنجا سرچشمه می‌گرفت باز گردد و ریموند جوان نیز راه خود را به سمت شرق پیش گرفت.

او برای امرار معاش به کسب‌و‌کار فروش خانه به خانه روی آورد و مانند بسیاری از بزرگان همانند دیوید اگیلوی مسائل بسیاری از رفتار خریداران را از این راه آموخت. اما پس از مدتی به نویسندگی در روزنامه‌ها به‌صورت یک نویسنده مستقل روی آورد.

ادامه فعالیت در این رشته باعث شد تا او شغلی ثابت با درآمد ۱۲ دلار در هفته به‌دست آورد اما این مقدار حقوق ناچیز برای او که می‌خواست ازدواج کند و خانواده تشکیل دهد کافی نبود. به همین جهت او روزنامه‌نگاری را رها کرد و به فروش خودرو روی آورد. هر چند درآمدش از این کار بهتر بود اما پولی که از این راه کسب می‌کرد قابل اتکا نبود.

برخی به ریموند روبیکام پیشنهاد کردند تا در حرفه تبلیغات مشغول به کار شود. او نیز یک آگهی برای دخانیات و یکی هم برای کامیون باری نوشت و به دفتر آژانس آرمسترانگ(F. Wallis Armstrong) رفت تا درخواست کار در آن شرکت را بدهد. ملحق شدن او به آرمسترانگ هم در نوع خود جالب توجه است.

 ریموند روبیکام که تصمیم گرفته بود به هر نحو ممکن به یک شرکت تبلیغاتی بپیوندد، تصمیم می‌گیرد با تمام شرکت‌های تبلیغاتی که در دفترچه تلفن ثبت شده‌اند، تماس بگیرد و از آنجا که آژانس تبلیغاتی آرمسترانگ در ابتدای این لیست طویل قرار دارد، نخستین انتخاب ریموند روبیکام برای درخواست کار می‌شود. البته آرمسترانگ آژانس تبلیغاتی طرف قرارداد با یک شرکت دخانیات نیز هست و شرایط را برای حضور روبیکام که در این باره آگهی نوشته است، تسهیل می‌کند.

اگرچه روبیکام مدت زیادی را منتظر می‌شود اما مصاحبه‌ای در کار نیست و او که مصمم برای در اختیار گرفتن شغل در آرمسترانگ است، به خانه باز می‌گردد و برای آقای آرمسترانگ نامه‌ای آمیخته با طنز و کنایه می‌نویسد. آرمسترانگ با ریموند روبیکام تماس می‌گیرد و به او می‌گوید در تبلیغاتی که نوشته‌ای خیلی چیزی نیافتم اما در نامه‌ات چیزهایی وجود داشت و اینچنین می‌شود که ریموند روبیکام در آژانس آرمسترانگ به‌عنوان آگهی‌نویس، مشغول به کار می‌شود.

روبیکام به مدت سه سال و نیم در آژانس آرمسترانگ فعالیت می‌کند و سپس به آژانس آیر و سان (N. W. Ayer Son) محلق می‌شود، جایی که در زمینه آگهی نویسی به شهرت می‌رسد و تبلیغات جالبی برای شرکت‌های رولز رویس، استین وی و اسکویئب می‌نویسد.

مشاور تبلیغات و برندسازی

ارتباط با نویسنده: alijah. ir

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ