Take a fresh look at your lifestyle.

جلب توجه مخاطب بدون ارسال پیام تبلیغاتی

0

ماکت تبلیغاتی نصب شده روی رسانه‌ تبلیغاتی از نمای دور نیز نگاه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. ماکت تبلیغاتی پسر جوان به‌گونه‌ای نصب شده که هر فردی احساس می‌کند پسر جوانی روی عرشه پل نشسته و در حال تماشای تبلت خود است. این ایده تبلیغاتی برای آگهی محیطی سایت yello.ir به‌کار رفته است. از ظواهر آگهی مورد نظر مشخص است که با هدف معرفی سایت و خدماتی که قرار است به مشتریان ارائه دهد، طراحی و اجرا شده است.

yello.ir قرار است به مشتریانش خدماتی را در جهت خرید سیم کارت و مودم عرضه کند. برای بررسی این آگهی محیطی «فرصت امروز» نظر دو نفر از فعالان عرصه تبلیغات را جویا شده است. کمیل زحمتکش، ایده‌پرداز و مدیر خلاقیت خانه خلاق آو و محمدرضا صیاد دریابخش، مدیرهنری و عضو رسمی انجمن صنفی گرافیک ایران درباره زوایای این آگهی محیطی به سوالات مختلفی پاسخ داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

بررسی آگهی محیطی از دو جنبه استراتژی و ویژوال

کمیل زحمتکش درباره طراح آگهی سایت yello می‌گوید: این آگهی محیطی را می‌توان از دو جنبه استراتژی و ویژوال مورد بررسی قرار داد. برای بررسی بحث استراتژی به اطلاعات دقیقی درباره این سایت و پیشینه آن نیاز است. از ظواهر سایت و شکل و شمایل آن به نظر می‌رسد، yello  زیرمجموعه یکی از اپراتورهای بزرگ است.

اپراتوری که مخاطبان به محض دیدن رنگ زرد به یاد آن می‌افتند. اگر حدس‌مان درست باشد و این سایت زیرمجموعه اپراتور مورد نظر باشد، کار کمی پیچیده می‌شود. چون با توجه به اطلاعات قید شده در آگهی در این سایت خدماتی ارائه خواهد شد که اپراتور موردنظر مدت‌هاست از طریق وب‌سایت خود به مخاطبان ارائه می‌دهد. پس اینکه چرا yello برای این منظور راه‌اندازی شده تا حدودی گنگ است. به نوعی مشخص نیست که چرا اپراتور مورد نظر برای خود در بازار رقیبی ایجاد کرده است. پس بررسی استراتژی این آگهی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی سخت و دشوار است و به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز دارد.

زحمتکش می‌گوید: آگهی مورد نظر به سادگی پیام خود را به مخاطبان منتقل و به راحتی عنوان کرده که در سایت قرار است به مشتریان چه خدماتی را ارائه کند و چه محصولاتی به فروش برسد. پس بدون دانستن بریف نیز می‌توان حدس زد که این آگهی با هدف معرفی و برندینگ سایت yello طراحی شده است. همان‌طور که گفتم این آگهی پیام خود را مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به مخاطب رسانده است یعنی در آگهی مورد نظر خلاقیتی به چشم نمی‌آید. خلاقیتی که رساندن پیام را به مخاطب جذاب کند. هرچند که حتما هم نباید در همه‌ آگهی‌ها خلاقیت پیچیده‌ای به‌کار برده شود.

هدف از نصب ماکت تبلیغاتی پسر جوان چیست؟

زحمتکش درباره ویژوال طرح آگهی محیطی Yello می‌گوید: در این بررسی سعی خواهم کرد که تمامی اجزای آگهی مورد نظر را با دقت تجزیه و تحلیل کنم. نخستین المانی که در این آگهی به چشم می‌آید، ماکت پسر جوانی است که روی رسانه تبلیغاتی نشسته است. پسر جوانی که یک تبلت در دست دارد. ایده اجرای این ماکت تبلیغاتی جالب است و مطمئنا نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند ولی سوال اینجاست این پسر چه ارتباطی با مابقی آگهی دارد.

آیا فقط به منظور جلب نظر مخاطب به کار رفته یا اینکه هدف دیگری نیز از طراحی آن دنبال می‌شود؟ دقیقا مشخص نیست که این ماکت چه ارتباطی به اصل موضوع آگهی دارد و هدف آن گنگ و نامفهوم است. طراح باید از طریق ماکت عملی را به مخاطب نشان دهد. باید این ماکت با کارکرد و سرویسی که سایت مورد نظر قرار است به مخاطبان ارائه دهد، ارتباطی منطقی پیدا کند.

اهمیت جلب نظر مخاطب در تبلیغات 

زحمتکش می‌گوید: دقت داشته باشید که یکی از رسالت‌های تبلیغات اجرای ایده‌ای در جهت جلب نظر مخاطب است. پس جلب نظر مخاطب در تبلیغات اهمیت دارد ولی کل موضوع نیست. باید تمامی عناصر آگهی با یکدیگر به درستی مرتبط شوند تا پیام کامل به مخاطب برسد. مخاطب در این آگهی اول ماکت پسر جوان را می‌بیند و بعد چشمش به آدرس سایت و بعد المان کامیون و ارسال رایگان می‌افتد.

مخاطب در حین تماشای آگهی همه‌ چیز را می‌بیند، به غیر‌از اصل موضوع آگهی. گروه ایده‌پردازی آگهی قرار است خدماتی را که توسط سایت به مخاطبان داده می‌‌شود، معرفی کند. خدماتی که طراح کمترین توجه را به آنها داشته و در آگهی با فونت ریز و ناخوانایی زیر آدرس زرد رنگ سایت ترسیم کرده است.

اطلاعات مورد نظر به خوبی خوانده نمی‌شود و این نقص بزرگی برای آگهی محسوب می‌شود. همچنین در گوشه این آگهی تصویر یک کامیون طراحی شده، کامیونی که به نظر قرار است پیام‌آور این موضوع باشد که سایت موردنظر محصولاتش را رایگان برای مخاطبان ارسال می‌کند اما نکته جالب توجه اینجاست که محصولات این سایت در حد یک سیم‌کارت و مودم است.

محصولاتی که نیازی به ارسال آنها توسط یک کامیون نیست و یک پیک موتوری نیز برای حمل آنها کافی است. در نتیجه به نظر اگر طراح از تصویر یک موتور با رنگ و لعابی شاداب‌تر یا المانی بهتر استفاده می‌کرد، پیام آسان‌تر به مخاطب ارسال می‌شد. زحمتکش می‌گوید: این آگهی از لحاظ ترکیب‌بندی نیز دچار مشکل است و در آگهی فضای منفی زیادی وجود دارد.

در آگهی آدرس زردرنگ وب سایت روی یک بک‌گراند سفید طراحی شده است. این شیوه‌ اشتباهی است چون باعث کمتر دیده شدن آدرس می‌شود. همچنین نقطه‌های بین وب‌سایت که قرمز رنگ طراحی شده‌اند، بهتر از خود آدرس دیده می‌شوند.

وی در ادامه می‌گوید: در آگهی مورد نظر تاحدودی از المان‌های خوبی استفاده شده ولی گروه ایده‌پردازی نتوانسته‌ ترکیب جالبی را از این المان‌ها بسازد و همین موضوع نشان می‌دهد آگهی در مرحله ایده‌پردازی با نواقصی روبه‌رو است.

چشمگیر بودن ماکت تبلیغاتی پسر‌جوان

محمدرضا صیاد دریابخش، درباره آگهی محیطی سایت yello می‌گوید: فاکتور اولی که در این آگهی جلب توجه می‌کند، ماکت پسرجوانی است که روی رسانه‌ تبلیغاتی قرار گرفته‌است. ماکت مورد نظر به شکلی روی رسانه تبلیغاتی قرار گرفته که مخاطبان به راحتی از دور متوجه آن می‌شوند. جلب توجه مخاطب در دنیای پرهیاهوی تبلیغات شیوه آسانی نیست اما این جلب توجه باید براساس روندی درست اتفاق بیفتد.

اینکه مخاطب فقط متمرکز بر یک فاکتور در آگهی شود و اصل موضوع را رها کند نه تنها نتیجه‌بخش نیست، بلکه باعث کاهش اثربخشی تبلیغ نیز خواهد شد. تمام عناصر یک آگهی درکنار هم باید دیده شوند و این عناصر به کمک هم باید پیام را به مخاطب برسانند. این موضوع به‌خصوص باید در آگهی‌های محیطی که مخاطب زمان کمی برای دیدن تبلیغ صرف می‌کند، رعایت شود.

اتفاقی که به نظر در مورد آگهی محیطی yello نیفتاده است. در این آگهی ماکت پسر جوان آنقدر چشمگیر است که عناصر دیگر آگهی از نظر مخاطب دور می‌ماند. اگر در آگهی گروه طراحی ماکت پسر جوان را در سمتی قرار می‌دادند که آدرس وب‌سایت قید شده بود، اثربخشی آگهی بالاتر می‌رفت. چون مخاطب دیگر مجبور نبود به خاطر دیدن آدرس وب‌سایت جهت نگاهش را تغییر دهد.

توضیحات عملکرد سایت در آگهی ناخواناست

دریابخش می‌گوید: این آگهی محیطی‌ است، پس باید عناصر به‌گونه‌ای کنار هم قرار بگیرند که مخاطب به راحتی پیام را درک کند. به نوعی عناصر باید در یک جهت باشند تا تاثیرگذاری آگهی بالا رود.

دریابخش می‌گوید: در این آگهی آدرس وب‌سایت yello با رنگ زرد و با فونت درشت طراحی شده است. طراح با این کار سعی کرده که تاحدودی نظر مخاطب را جلب کند ولی تلاش او به خاطر بک‌گراند سفید آگهی آنچنان مثمر ثمر نبوده است. انتخاب رنگ پس زمینه از نکات مهم در طراحی است. باید این رنگ به شکلی انتخاب شود که نوشتار روی آگهی بهتر دیده شود.

اگر طراح از رنگ تیره‌تری برای بک‌گراند استفاده می‌کرد، آدرس وب‌سایت بهتر دیده می‌شد. همچنین در طراحی آدرس وب‌سایت نیازی به قید علامت اختصاری شبکه جهانی وب (www) نبوده و طراح بدون قید این علامت نیز می‌توانست آدرس وب‌سایت را به نمایش بگذارد. در این آگهی طراح آنقدر همه توجه‌اش را به سمت بزرگ‌نمایی آدرس سایت معطوف کرده که نکته اصلی یعنی همان توضیحات درباره عملکرد سایت را فراموش کرده است.

توضیحات عملکرد سایت در آگهی ناخواناست و مخاطب به راحتی نمی‌تواند متوجه آن شود. این موضوع نکته مهمی در آگهی است که به آن توجه نشده. دریابخش می‌گوید: در مجموع آگهی مورد نظر از ایده‌ خوبی پیروی می‌کند، ایده‌ای که اگر در اجرای آن بیشتر دقت می‌شد خروجی آگهی بهتر از حال حاضر از آب درمی‌آمد.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ