ترفندهای حضور در توییتر برای برندها
توییتر امسال ۱۰ ساله میشود. این غول رسانههای اجتماعی به سادگی با ارسال نخستین توییت عمومی از سوی یکی از موسسان و مدیر عامل توییتر، جک دورسی، شروع به کار کرد: «فقط توییتر من را نصب کن».در عرض سه سال یک میلیارد توییت فرستاده شد. تا سال ۲۰۰۹، توییتر جای خود را بهعنوان یک منبع خبری صحیح و موثق میان مردم باز کرد. خبرهای داغ آن درباره رویدادهایی نظیر سقوط هواپیمای U.S.Airways در رودخانه هادسون قبل از پخش در رسانهها به گوش مردم رسید. توییتر بعدها با راهاندازی امکان ارسال توییتها و اتخاذ رویکردها و حسابهای تبلیغاتی به رسانهای برای دسترسی کسبوکارها به برندها و مخاطبان اصلی خود تبدیل شد.
امروزه، برندهای کوچک و بزرگ از توییتر بهعنوان بخشی جدا نشدنی از برنامه بازاریابی خود استفاده میکنند. با وجود حمایت و تمرکز کارمندان رسانههای اجتماعی روی توییتر، آنها همگی باید ابتدا از ارسال پیام کار را شروع کنند. در زیر به پنج نکته و ترفند برای استفاده بزرگترین برندها از توییتر نگاهی میاندازیم.
ایجاد یک ریتم چند کانالی
ایجاد یک ریتم جامع در همه کانالهای رسانههای اجتماعی، از توییتر گرفته تا یوتیوب برای راهاندازی یک کمپین بازاریابی موفقیتآمیز لازم و ضروری است. مخاطبانتان باید با مشاهده یک ویدئو یا خواندن یک توییت سریع به طور همزمان با برندینگ، داستانسرایی و شخصیت شما ارتباط برقرار کنند.
کمپین واکنشی را با مهارت کامل اداره کنید
راهاندازی یک کمپین فوقالعاده و شگفتانگیز در رسانههای اجتماعی به چیزی فراتر از نوآوری، طنز و شوخی نیاز دارد. این اقدام همچنین اتخاذ یک رویکرد یکپارچه برای پاسخ دادن به نظرات را میطلبد. Old Spice، تولیدکننده دئودورانت و محصولات آرایشی و بهداشتی مردانه، زمانی در سال ۲۰۱۰ موج راه انداخت که شرکت بهدلیل راهاندازی یکسری کمپینهای تبلیغاتی و حضور در رسانههای اجتماعی با درخشش اشعیا مصطفی، بازیگر آمریکایی و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال این کشور، یک جایزه Grand Prix را در جشنواره کن دریافت کرد.
در ادامه Old Spice دست به ارائه پاسخهای ویدئویی شخصی برای همه توییتها و اظهارنظرها در فیسبوک و توییتر زد. این حضور در رسانههای اجتماعی مختلف با حفظ پیام همیشگی برند همراه بود.
خدمترسانی ترکیبی به مشتری
مشتریان خواستار دریافت حمایت پایدار و چند کاناله شما، بهصورت تلفنی، آنلاین یا ارسال توییت به حساب شما هستند. یک فرد را مسئول پاسخ دهی به آنها کنید. American Airlines یک نفر را مامور ارائه خدمات به مشتری و تبلیغ برند به طور همزمان بدون ایجاد هر گونه وقفه در انسجام آن کرده است.
به برند خود صفات انسانی بدهید
در شرایط کنونی ارسال یک توییت حاوی تبلیغات غیرشخصی و آیتمهای خبری بدون اندکی فکر کردن درباره نحوه برقراری ارتباط آنها با مشتری بسیار آسان است. شهرت فراوان فروشگاه آنلاین پوشاک و کفش «Zappos» از ارائه خدمات فوقالعاده و عالی به مشتری و در نتیجه برخورداری از یکسری طرفدار وفادار سرچشمه میگیرد.
این خردهفروش رویکرد شخصیسازی شده مشابهی را در توییتر اتخاذ میکند. به جای اتکای صرف روی نام شرکت برای مدیریت و ارسال توییتها، پیامهای تبلیغاتی و نقل قولهای جالب، تونی هسیه مدیر عامل شرکت، با شخصیت بخشیدن به برند خود، در صدد دادن هویتی انسانی به آن است. سایر کارمندان Zappos به ارسال توییتهای صادقانه و واقعی تشویق میشوند.
پاسخ دادن سریع و فوری
ایمیلهای صوتی با هدف ارائه پاسخی سریع به مشتری و نه به منظور برقراری یک ارتباط آنی ساخته میشوند. در همین حین، برندها نیز میتوانند از توییتر برای واکنش نشان دادن به سوالات مشتری و رویدادهای اخیر بهره ببرند.