Take a fresh look at your lifestyle.

برای موفقیت در سوشال مدیا مارکتینگ به این 4 سوال پاسخ دهید

0

بهترین راهکارهای موفقیت در بازایابی رسانه های اجتماعی

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Medai Marketing) یا بازایابی رسانه های اجتماعی، یکی از مدل های بازاریابی اینترنتی است که اگر به درستی از آن استفاده کنید، می توانید ارتباطی نزدیک تر با مخاطبان خود داشته باشید.

در ادامه، چهار سوال مهم را برای تقویت این استراتژی مطرح خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

اهمیت سوشال مدیا مارکتینگ

امروزه تمام کمپانی های کوچک و بزرگ به دنبال راهی برای بهبود برنامه بازاریابی خود هستند؛ موضوعی که البته اصلا عجیب نیست: چگونگی معرفی و شناخته شدن در پلتفرم های دیجیتال دائما در حال تغییر است. داده ها و آمار و ارقام، خود گویای همه چیز هستند: انتظار می رود تا سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران فعال در شبکه های اجتماعی به ماهانه ۳٫۰۹ میلیارد نفر در سراسر دنیا برسد.

همچنین متناسب با پیش بینی ها، تا آن زمان، کاربران اینترنتی به صورت میانگین ۱۳۶ دقیقه در روز در شبکه های اجتماعی فعالیت خواهند داشت. در همین راستا، بسیاری از سازمان ها و نهادها برای حضور پررنگ تر در این فضا، منابع بیشتری را برای دیجیتال مارکتینگ در نظر می گیرند.

بر اساس تخمین اخیر موسسه گارتنر، سهم تکنولوژی از مجموع هزینه های بازاریابی، ۲۹ درصد است. به علاوه، تخمین زده می شود در سال ۲۰۲۰، چیزی در حدود ۳۸۵ میلیارد دلار صرف تبلیغات دیجیتال خواهد شد.

اگرچه این ارقام می توانند بسیار جذاب باشند، اما به نوعی مثل یک شمشیر دولبه نیز هستند. امروزه، کاربران به محصولات، خدمات و کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی به صورت درلحظه واکنش نشان می دهند و همین موضوع باعث ایجاد تقاضای جدید در سازمان ها می شود. برای تولید و حفظ سطح بالایی از تعامل و اشتیاق در وجود کاربران اینترنتی، لازم است اهداف و ارزش های کمپانی ها واضح و روشن باشد.

داشتن یک استراتژی دیجیتال موفق فقط به معنی سبک متفاوت و ظاهر زیبا نیست، بلکه باید بتوان بین چیزی که برند وعده می دهد و ارائه می کند، تناسب ایجاد کرد.

برای اینکه استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ خود را به بهترین شیوه ممکن توسعه دهید، بد نیست سوالاتی را که در ادامه مطرح می کنیم، از خود بپرسید.

سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکه های اجتماعی)با این سوالات، استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ خود را تقویت کنید

۱- اهدف شما چیست؟

برای استارتاپ ها و محصولات خاص، احتمالا استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ شما باید با آزمایش ایده ها، ایجاد آگاهی و ایجاد انتظار برای محصولات و خدمات جدید آغاز شود. به بیان دیگر، اهداف شما می توانند بسیار جزئی باشند؛ مانند افزایش میزان فروش، گسترش جغرافیایی فعالیت ها، افزاش تعامل درلحظه با برند یا تولید سر نخ های باکیفیت فروش.

پس از اینکه اهداف خود را مشخص کردید، معیارهای موفقیت را شناسایی کنید.

آیا به دنبال گرفتن لایک  در شبکه های اجتماعی هستید؟

آیا می خواهید یک دیالوگ یا شعار متفاوت را در مورد موضوعی خاص در ذهن کاربران ایجاد کنید؟ آیا به دنبال تغییر رفتار کاربران در مورد چیزی خاص هستید؟ معیارهای شما باید با هدف بازاریابی در یک راستا باشند.

حجم خالص اطلاعات موجود می تواند این امر را چالش برانگیز کند. معیارهایی که به وضوح تعریف شده باشند، مثل جدول زمانی و بودجه، این اطمینان را در شما ایجاد خواهند کرد که کمپین شما در مسیر خود قرار دارد. نه تنها اهداف به شما اجازه می دهند که روند کار را کنترل کنید، بلکه پاسخی روشن به سوال بعدی شما نیز خواهند داد که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

همچنین بخوانید: بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2020 چگونه خواهد بود؟

 

سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکه های اجتماعی)
سوشال مارکتینگ

۲- از کدام از پلتفرم ها باید استفاده کنید

تصمیم در مورد انتخاب پلتفرم باید بر اساس شناخت هویت و اولویت های مشتریان انجام گیرد. پلتفرم های مختلف سوشال مدیا به دموگرافی های مختلف بستگی دارد؛ این یعنی شما باید در مورد مخاطبان آنلاین خود تحقیق کرده و جایی که بیشتر فعال هستند را پیدا کنید.

برای مثال، احتمالا از طریق پلتفرم های جدیدتر، آسان تر می توان با مخاطبان جوان تر ارتباط برقرار کرد؛ مثل تیک تاک یا اسنپ چت. برای برندهای سلامتی که بیشتر روی استراتژی بصری تمرکز دارند، احتمالا اینستاگرام بهتر خواهد بود. همین منطق در مورد جغرافیا نیز صدق می کند: واتس اپ محبوبیت زیادی در هند دارد، در حالی که اگر مخاطبان شما مردم کشور چین باشند، باید روی WeChat یا Weibo تمرکز کنید.

همچنین بخوانید: ۱۰ اصل مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی برای رشد و بهبود کسب و کار

 

بازاریابی محتوا در سوشال مدیا مارکتینگ

۳- استراتژی محتوای شما چیست؟

برخی مواقع، همه پیش نیازهای سازمان ها مثل بودجه، تیم، آژانس های تبلیغاتی و ایده ها در اختیار آنها هست، اما مدیران به اندازه کافی روی محتوا متمرکز نمی شوند. این اتفاق، دو موضوع درآمد و رابطه خوب میان کاربران و برندها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطابق یا یک نظرسنجی، ۴۶ درصد از مصرف کنندگان، برندها را به خاطر محتوای الهام بخشی که دارند، دنبال می کنند.

در اینجا شما باید بفهمید که کاربران به دنبال «چه نوعی» از محتوا هستند؛ برای مثال مقاله، ویدیو یا تصویر. استراتژی های محتوایی عالی علاوه بر افزایش نرخ تبدیل، باعث اشتراک گذاری برند با سایر کاربران نیز می شوند.

محتوای شما باید مفید، منحصربه فرد و قابل اشتراک باشد. برای مثال، یکی از تولیدکننده های محتوا به نام Deepa طی همکاری خود با موسسه غیر انتفاعی ArogyaWorld که در حوزه سلامت فعالیت دارد، در پیشبرد یک کمپین جدید کمک کرد که تصویری مرسوم و معمول از «درست خوردن» در هند در ذهن مخاطبان ایجاد شود.

در این کمپین که در حقیقت از دستورالعمل غذایی پیچیده دولت آمریکا در وب سایت MyPlate.gov الهام گرفته شده بود، با نشان دادن مقادیر غذای طبخ شده و برنامه های غذایی متفاوت برای سنین و سبک های زندگی مختلف تلاش شد تمام پیچیدگی ها در قالب تصویری ساده در اختیار مخاطبان قرار گیرد. این محتوای گرافیکی قرار است از طریق شبکه های اجتماعی به دست شهروندان هندی برسد.

همچنین بخوانید:

  • استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و فیس بوک)

اگر محتوای شما حساس است، باید این موضوع را در استراتژی محتوای خود لحاظ کنید. برای مثال، کمپانی Techdivine در یکی از پروژه های خود که به حوزه سلامت ذهنی مربوط می شد، با شرکتی همکاری داشت که مدیران آن در مورد تعامل پایین کاربران در صفحه فیسبوک آنها نگران بودند. پس از یک بررسی کوتاه، مشخص شد که اغلب کاربران با گفتگو در این مورد به صورت عمومی راحت نبودند. در نهایت، برای افزایش تعامل کاربران، تغییراتی برای استراتژی محتوایی در نظر گرفته شد که در نتیجه آن، کاربران برای ارتباط با برند از طریق پیام خصوصی تشویق شدند. به علاوه، بستری ایجاد شد تا مردم از طریق چت خصوصی در پلتفرم های سوشال مدیا بتوانند به صورتی ایمن با متخصصان در ارتباط باشند.

همچنین بخوانید: استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و فیس بوک)

سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکه های اجتماعی)

 

۴- آیا آماده سخن با مخاطبان خود هستید؟

تعامل در شبکه های اجتماعی در واقع یک ارتباط دو طرفه میان برندها و مصرف کنندگان است؛ بنابراین سازمان شما با گوش کردن به صدای مخاطبان باید نشان دهد که به سوالات، نگرانی ها و پیشنهادهای آنها اهمیت می دهد.

کمپانی هایی که به لحظه های خاص توجه دارند و مردم را درگیر می کنند، می توانند حسن نیت و آگاهی از برند را در کاربران ایجاد کنند.

برای مثال، وقتی یکی از کاربران توییتر، مردی از آفریقای جنوبی را که در KCF پیشنهاد ازدواج خود به فردی دیگر را مطرح کرده بود تمسخر کرد، این رستوران زنجیره ای با در نظر گرفتن یک جشن عروسی رویایی برای این فرد آفریقایی، به موضوع واکنش نان داد. بسیاری از برندهای دیگر مثل کوکاکولا، وول ورث و آئودی نیز با پیشکش کردن هدایایی، از این زوج حمایت کردند.

سوشال مدیا به برندها اجازه می دهد که لحظه هایی خاطره انگیز را برای کاربران خلق کنند.

یکی از این لحظه ها زمانی بود که کمپانی Techdivine با مشاهده توییت یکی از افرادی که مشغول سفر از منهتن به شیکاگو بود و اعلام کرده بود به دنبال جایی برای چیزی تند برای خوردن است، از او در رستورانی به نام Windy City در شیکاگو میزبانی کرد و لحظه ای خاطره انگیز را برای او رقم زد. موضوع زمانی جالب تر می شود که بگوییم آنها توییت های قبلی این کاربر را نیز بررسی کردند و متوجه شده بودند که او به هنر نیز علاقه دارد؛ بنابراین اطلاعاتی در مورد رویدادها و فعالیت های هنری اطراف شهر را نیز در اختیار او قرار دادند. علاوه بر این، این فرد به یک چالش نیز دعوت شد که نتیجه آن، آشنایی بیشتر او با برند بود. گفتنی ست که بسیاری از مردم، این گفتگو و رویداد را به صورت آنلاین نیز تماشا کردند.

امروزه برندها، مسئولیت و توانایی بسیار بیشتری برای تحت تاثیر قرار دادن مصرف کنندگان و ارتباط با آنها دارند. برندهای مورد اعتماد، شانس بیشتری برای جذب مردم دارند و سوشال مدیا ابزاری قدرتمند برای ایجاد تعامل، دریافت بازخورد و ایجاد اعتماد در مخاطبان است.

با پاسخ دادن به سوالات بالا، شما می توانید مطمئن شوید که استراتژی سوشال مدیا شما با اهداف تان در یک راستا هستند و برای کاربران، ارزش قائل می شود.

منبع: ویرلن

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ