Take a fresh look at your lifestyle.

۸ نوع محتوای بازاریابی برندها که از نظر مخاطبان شبکه های اجتماعی بد و آزار دهنده است

مطالعه شرکت Adobe در شناخت محتوای بد تولید شده توسط برندها از نگاه مخاطبان شبکه های اجتماعی

همه بازاریاب ها محتوای تولیدی شان را به شدت دوست دارند. آنها همیشه در تلاش برای ترکیب شادی و هیجان به منظور تولید محتوای به یادماندنی و تاثیرگذار هستند. اگرچه هدف اصلی از راه اندازی کمپین های بازاریابی دستیابی به مخاطب بیشتر است، با این حال در صورت عدم توجه به برخی نکات اساسی نتیجه ای برعکس دریافت خواهیم کرد.

چالش بسیاری از برندها به هنگام تولید محتوای بازاریابی گزارش اذیت و نارضایتی کاربران است. از آنجایی که اکنون موفقیت در بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر شبکه های اجتماعی (در هر دو حالت طبیعی و پرداخت پول به پلتفرم های مورد نظر) بستگی به توانایی تولید محتوای باکیفیت دارد، برندها باید به خوبی با شرایط تولید محتوا جذاب برای مخاطب آشنا شوند. همچنین باید فهرستی جامع از آنچه مخاطب دوست ندارد هم به دست بیاوریم.

خوشبختانه اخیرا شرکت Adobe مطالعه ای بزرگ را صورت داده است. این پژوهش با نظرخواهی از هزار مشتری آمریکایی در پی کشف موارد آزاردهنده برای کاربران در شبکه های اجتماعی بود. هدف اصلی من از نگارش مقاله کنونی پرداختن به بدترین نوع محتوای برندها برای کاربران شبکه های اجتماعی است. منبع اصلی بررسی من نیز مطالعه وسیع و کاربردی Adobe است.

۳۹درصد کاربران نسبت به محتوای دارای نگارش بد احساس تنفر دارند

بدون تردید انسان در طول روز دچار خطاهای بسیاری می شود. یکی از حوزه های بروز خطاهای روزمره نگارش مطلب است. همه ما تجربه نگارش متن همراه با خطاهای دستوری و ظاهری بسیار زیاد را داریم. خوشبختانه استفاده از ابزاری نظیر فیس ورد به افراد اخطارهای سریعی در زمینه ایرادهای ظاهری نگارشی می دهد. با این حال در زمینه مشکلات دستور زبان همچنان باید روی پای خودمان بایستیم. نکته مهم در اینجا توجه به نفرت کاربران شبکه های اجتماعی از محتوای دارای متن بیش از اندازه و همراه با غلط های املایی و دستوری است. کاربران در صورت مشاهده چنین متنی به سرعت قید مطالعه بقیه اش را خواهند زد. در نتیجه محتوای بازاریابی برندمان با شکستی سخت مواجه خواهد شد.

محتوای بازاریابی برندها که مخاطب را اذیت می کند

استفاده از زبان در دنیای بازاریابی و تبلیغات باید روشن، صریح و بدون ابهام باشد. استفاده از برخی کارمندان شرکت به منظور بازخوانی متن های تیم بازاریابی بهترین گزینه برای پرهیز از اشتباه های سطحی و دستوری است. در بیشتر موارد اشتباه های نگارشی به دلیل عجله و فشار بیش از اندازه بر روی نویسنده به منظور تحویل سریع متن است. بازخوانی دوباره متن از سوی فردی دیگر به یافتن ایرادهای موجود کمک خواهد کرد. بدون تردید هدف گذاری بر روی نگارش یک متن عالی و بدون هرگونه خطا غیرممکن است. ما باید نگاهی واقع گرایانه داشته باشیم. هدف اصلی تهیه متنی جذاب و ساده برای مطالعه از سوی مخاطب هدف است.

۲۸درصد کاربران از محتوای دارای طراحی گرافیکی ضعیف بیزارند

جلوه های دیداری بیشترین سهم از تاثیرگذاری در شبکه های اجتماعی را دارند. استفاده درست از طرح های گرافیکی در محتوای مان شانس جلب توجه مخاطب را به گونه ای معنادار افزایش می دهد.

محتوای بازاریابی برندها که مخاطب را اذیت می کند

اگر طراحی یک جلوه بصری یا گرافیکی خاص در حیطه توانایی های ما نیست، باید از متخصص های این حوزه کمک بخواهیم. البته راهکارهای ساده تری نیز مانند استفاده از تصاویر گرافیکی خام سایت کانوا وجود دارد. این سایت به طور تخصصی در زمینه توسعه تصاویر استاک برای اهداف مختلف فعالیت دارد. از نظر اقتصادی استفاده از اغلب تصاویر این سایت رایگان است.

در پایان یک روز کاری هدف اصلی بازاریاب ها تاثیرگذاری محتوای تولیدی شان بر روی کاربران شبکه های اجتماعی به منظور فروش محصولات مورد نظرشان است. اگر جلوه های بصری محتوای بازاریابی ما کیفیت لازم را نداشته باشد، دستیابی به هدف فوق در حد رویا باقی خواهد ماند.

اذیت های محتوای بیش از حد شخصی سازی شده و بی کیفیت

شخصی سازی یکی از فعالیت های بسیار تاثیرگذاری در عرصه کسب و کار است. با این حال تمرکز بیش از حد بر روی آن نتیجه نامناسبی به همراه خواهد داشت.

نکته کلیدی در عدم آزار مخاطب با شخصی سازی محتوا ایجاد ارتباط میان شرایط مخاطب مورد نظر و نوع شخصی سازی مان است. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای شناسایی دقیق شرایط هر مخاطب است. بدون تردید هر فردی با مشاهده اطلاع دقیق یک برند از وضعیتش دچار وحشت می شود. در هر صورت، برند مورد نظر چگونه این همه اطلاعات از ما جمع آوری کرده است؟ مشاهده شهرت نامناسب فیس بوک در زمینه درز اطلاعات کاربران و استفاده نامناسب از آنها در راستای کسب سود از تبلیغات تجاری بر هیچ کس پوشیده نیست. در صورت عدم رعایت نکات کلیدی از سوی برندمان نتیجه بهتری از فیس بوک به دست نخواهیم آورد. القای احساس جاسوسی از مخاطب یکی از بدترین انواع شهرت برندهاست. دلیل اصلی آن نیز حساسیت بیش از اندازه کاربران شبکه های اجتماعی بر روی اطلاعات شخصی و حریم خصوصی شان است.

بدون شک جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطب هدف به هیچ وجه نامناسب نیست. نکته مهم ایجاد تمایزی روشن میان شناخت درست مخاطب و نقض حریم خصوصی اش است. با رعایت این نکته کمپین های بازاریابی ما علاوه بر تاثیرگذاری بر رو مخاطب در زمینه کسب اعتمادشان نیز موفق خواهد بود.

محتوای تکراری باعث نارضایتی ۲۳درصد از کاربران

برندها در هر صنعت و زمینه کسب وکاری به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوای تازه هستند. نکته جالب اینکه هدف همه آنها از تولید محتوا به یک صورت است: فروش هرچه بیشتر. رقابت شدید برندها بر سر جلب نظر مخاطب موجب اولویت «کیفیت محتوا» بر «تعداد خلق محتوا» شده است.

توجه به تولید محتوای جذاب و تازه برای مخاطب ضروری است. یک مخاطب هرچه مطلبی را بیشتر مشاهده کند، علاقه اش بدان کمتر خواهد شد. اشتباه بسیاری از برندها نمایش سه یا چهار باره محتوای بازاریابی شان به مخاطب در طول یک بازه زمانی کوتاه است.

همیشه پیش از نمایش محتوای برندمان به مخاطب باید خودمان را جای آنها بگذاریم. آیا به عنوان یک مخاطب از مشاهده چنین محتوایی لذت خواهیم برد؟ آیا محتوای تازه ما بیش از حد به محتواهای قبلی شبیه نیست؟ پاسخگویی به دو پرسش فوق تاثیر انکارناپذیری بر روی سرنوشت برندمان خواهد داشت.

کاربران محتوای شخصی سازی نشده را دوست ندارند

محتوای بازاریابی برندها که مخاطب را اذیت می کند

این بخش در ارتباط کامل با نکته شماره سه است. اغلب کاربران شبکه های اجتماعی از مشاهده محتوا شخصی سازی شده براساس نیازهای شان لذت می برند. البته این امر تضادی با ترس و وحشت آنها از مشاهده شخصی سازی بیش از اندازه نخواهد داشت.

تولید محتوا با توجه به سلیقه و شرایط مخاطب هدف ضروری است. در غیر این صورت محتوای تولیدی فقط به مذاق خودمان خوش می آید. چالش اصلی در اینجا مواجهه با طیف وسیعی از مخاطب های هدف است، بنابراین باید هر دسته از مخاطب های هدف را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد. فقط در این صورت فرصت کافی برای تاثیرگذاری و جلب نظر مخاطب به منظور فروش هرچه بیشتر فراهم می شود.

۲۱درصد کاربران از محتوای ناهماهنگ با دستگاه شان ناراضی هستند

فیس بوک تمرکز بر روی ساخت تبلیغات هماهنگ با گوشی های هوشمند را به عنوان توصیه ای اساسی به برندها عرضه می کند. این توصیه یکی از هوشمندانه ترین تکنیک های تبلیغات در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. دلیل آن نیز مشاهده اغلب محتوای شبکه های اجتماعی به وسیله گوشی های هوشمند است. تا همین یک دهه پیش رایانه های شخصی حرف نخست را می زدند. با این حال اکنون همه چیز تغییر کرده است.

توجه به تغییر اندازه صفحه در دستگاه های هوشمند مختلف به منظور تولید محتوای باکیفیت اهمیت دارد. البته اکنون دستگاه های دارای سیستم عامل اندروید و IOS (به عنوان دو غول دنیای گوشی های هوشمند) به طور خودکار محتوا را در گوشی های مختلف هماهنگ می کنند. با این حال توجه به تفاوت های میان اندروید و IOS برای کسب نتیجه بهینه ضروری است.

۱۷درصد کاربران از محتوای بدون تصویر یا ویدئو شاکی اند

اگرچه کاربران شبکه های اجتماعی همچنان مطالعه متن را دوست دارند، اما علاقه شان به محتوای بصری نیز به شدت افزایش یافته است. به همین خاطر برندها باید تولید فرمت های ویدئویی و تصویری را نیز در دستور کار قرار دهند.

امروزه تمام شبکه های اجتماعی سازگاری بالایی با نمایش فیلم و عکس دارند، بنابراین هیچ مانعی پیش روی برند ما در راستای تولید ویدئو و تصویر جذاب در کنار محتوای متنی وجود نخواهد داشت.

۱۶درصد کاربران از مشاهده تبلیغات در مورد محصولات قبلا خریداری شده شکایت دارند

بدون تردید بسیاری از ما پس از مشاهده تبلیغات فراوان پیرامون محصولی خاص علاقه مند به خریدش می شویم. در حقیقت تبلیغات و کمپین های بازاریابی تاثیر انکارناپذیری بر روی تصمیم گیری ما دارد. با این حال مشاهده تبلیغی پیرامون محصولی خریداری شده به شدت اذیت کننده خواهد بود.

یک اقدام هوشمندانه در راستای تولید تبلیغات بهتر توجه به میزان فروش محصولات مان است. بالطبع محصولات پرفروش نیاز کمتری به تبلیغ وسیع دارند، چراکه اغلب مردم با آن آشنایی دارند. به این ترتیب هدف اصلی ما باید توسعه محصولات تازه و کمتر مشهور از طریق کانال های بازاریابی و تبلیغاتی باشد. خوشبختانه میزان کنترل برندها در این حوزه بسیار زیاد است، بنابراین پیشگیری از مشاهده تبلیغات دارای سوژه تکراری بسیار ساده خواهد بود. فعالیت تیم توسعه و تحقیقات نیز به درد بخش کنونی می خورد. این امر از طریق شناسایی خریدارهای برندمان و عدم ارائه محتوای بازاریابی مشابه به آنها صورت می گیرد. البته باید توجه داشت تکنیک اخیر بسیار وقت گیر خواهد بود.

بدون تردید پرهیز از اشتباه های مذکور در این مقاله ریسک های فرآیند بازاریابی و تبلیغات را کاهش خواهد داد. به عنوان یک بازاریاب یا برند اگر موفق به جلب نظر مخاطب به محتوای مان نشویم، در سایر بخش های کسب وکار نیز با چالش مواجه خواهیم شد.

منبع: فرصت امروز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.