Take a fresh look at your lifestyle.

۵ استراتژی برای راه اندازی کمپین اینفلونسر مارکتینگ و ۶ راهکار برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب

چگونه می توانیم یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ راه اندازی کنیم و چگونه اینفلوئنسر مناسب پیدا کنیم؟

امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از شاخه های مهم دیجیتال مارکتینگ است که می تواند بخش مهمی از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال باشد، در عین حال چون این نوع از بازاریابی بیشتر در سوشال مدیا اتفاق می افتد به بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز کمک می کند.

در این مقاله شما را با ۵ استراتژی کاربردی اینفلوئنسر مارکتینگ و ۶ راهکار برای پیداکردن اینفلوئنسر مناسب برای کمپین دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم کرد.

در یک دهه پیش اینفلونسر مارکتینگ تنها محدود به سلبریتی ها و چند بلاگر خاص بود. اکنون به نظر می رسد بحث اینفلوئنسرها  بازار را اشباع کرده و حتی کلاهبرداری هم می کنند. اگر درمورد بازاریابی اینفلوئنسر یا تاثیرگذار قبلاً تحقیق کرده اید شاید اطلاعاتی متناقض بدست آورده باشید و توصیه هایی مبنی بر این شنیده باشید که باید حتما از اینفلوئنسرها کمک بگیرید و یا اینکه آن ها برای پیشرفت شما لازم نیستند.

هدایت استراتژی های اینفلونسر مارکتینگ نسبت به استراتژی های برند کار سخت تری است، اما ما در این جا شما را راهنمایی کرده ایم. در ادامه نکته ها را مطالعه کنید تا ببینید می توانید از اینفلونسر مارکتینگ استفاده کنید یا خیر.

بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و کسب و کار شما چرا به آن نیاز دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ

زمانیکه یک فضای کوچک با چند بازیکن کلیدی به وجود آمد اینفلونسر مارکتینگ بسرعت تبدیل به یک صنعت ۸ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۰ می شود، و زمانیکه صحبت از اینفلونسر مارکتینگ می شود اینستاگرام بهترین پلت فرم برای برندهاست تا بتوانند به سرعت به مخاطبین جدید دست پیدا کنند. همچنین اینستاگرام بهترین مجرا برای کارهای اجتماعی می باشد، با نرخ تعامل ۳.۲۱ درصد در مقایسه با ۱.۵ درصد در تمام شبکه های اجتماعی، کاربران اینستاگرام بیشتر به دنبال نظر دادن، لایک کردن و به اشتراک گذاری محتوایی که مصرف می کنند هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

ارزش بازاریابی به کمک اینفلودنسرها یا افراد تاثیر گذار

درحالیکه اینفلونسر مارکتینگ اینستاگرام یک استراتژی کاملاً شناخته شده است، شبکه های زیاد دیگری هستند که برای ایفلوئنسرها به وجود آمده اند. طبق گزارش Adweek این صنعت قرار است تا سال ۲۰۲۰ به ارزشی ده میلیارد دلاری دست پیدا کند، دیگر شبکه ها هماننداسنپ چت، یوتیوب و تیک تاک دارای مجموعه اینفلوئنسرهای خودشان با تعداد متفاوتی هستند.

نمایندگی اینفلوئنسر مارکتینگ Mediakix از بازاریابان در انتهای سال ۲۰۱۸ نظرسنجی کرد تا ببیند احساس آن ها درمورد اینفلوئنسرها در سال جدید چه خواهد بود.

۸۹ درصد از آ ن هایی که نظرسنجی شدند بیان کردند ROI آن ها از اینفلونسر مارکتینگ نسبت به دیگر روش های مارکتینگ بهتر است و قابل مقایسه بود. نظرسنجی مشابهی بیان کرد که ۶۵ درصد از بازاریابان به دنبال افزایش بودجه شان برای سال ۲۰۱۹ هستند و اکنون که شما می دانید ما در صنعت کجا هستیم بهتر است ببینیم چگونه باید یک استراتژی ایجاد کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونه باید یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به وجود آورد

 

همانند هر تاکتیک بازاریابی، یک برنامه تاثیرگذار به دنبال اهداف و برنامه هایی آگاهانه است. شما تنها با ارسال چیزهایی رایگان به هرکسی که آن را تقاضا کند و یا به دوستان و خویشاوندانتان به موفقیتی استراتژیک دست پیدا نمی کنید.

بنابراین نیاز است که استراتژی های زیر را در نظر بگیرید:

۱.تحقیق کنید

برای داشتن یک استراتژی، تحقیق مرحله اول است. شبکه ای که می خواهید روی آن تمرکز داشته باشید را در ابتدا انتخاب کنید. همیشه می توانید بعداً به دیگر شبکه ها نیز گسترش پیدا کنید، اما اگر تازه شروع کرده اید تنها به یک شبکه پایبند باشید. برند شما باید هم اکنون در این شبکه حضور داشته باشد و یا خود را در آن گسترش دهد. جمعیت موجود در هر شبکه متفاوت است.

صنعتی که در آن فعالیت دارید نیز حائز اهمیت است. برندهای فشن و زیبایی در اینستاگرام و یوتیوب می درخشند. صنعت بازی های ویدیویی نیز Twitch را محاصره کرده است.

اینفلوئنسر مارکتینگ

۲.بودجه ای تعیین کرده و برای آن جبرانی را نیز در نظر بگیرید

اکنون که می دانید در صورت پول خرج کردن برای چه چیزی پول خرج کنید، باید بودجه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که برای برنامه ریزی، اجرا و بازبینی استراتژی تان بودجه را تقسیم بندی کنید. اجرای یک کمپین موفق اینفلونسر مارکتینگ تنها راه اندازی آن و تعیین استراتژی نیست، بلکه داشتن یک کمپین نیازمند نظارت دقیق و پیگیری می باشد. برخلاف یک استراتژی اتوماتیک تبلیغاتی، اینفلونسرها انسان ها هستند و اغلب شراکت نیز بین آن ها رخ می دهد. لذا بعضی ها ممکن است نسبت به زمانیکه باید پست بگذارند تعهد نداشته باشند و یا در گذاشتن تگ های مورد تقاضای شما یا فراخوان هایتان دچار خطا یا اشتباه شوند. شما باید حواستان به این روابط باشد تا بتوانید از پس آن ها برآمده و رویکردتان را با تجربه درمورد اینکه چه چیزی به دردتان می خورد و چه چیزی در جاویژه شما نیست اصلاح کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

۳.تصمیم گیری درمورد اهداف و پیام ها

دو دلیل اصلی برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش آگاهی برند و افزایش فروش است. با این حال به جای اینکه این اهداف گسترده را به عنوان دو هدف خود تعیین کنید، بهتر است به فکر این باشید که برند شما به چه چیزهایی نیاز دارد. شاید بخواهید جمعیت مشتری های شما جوان تر باشند و یا بخواهید با یک محصول جدید وارد یک گروه جدیدی از کاربران شوید و یا گرایش برایتان اهمیت نداشته باشد و بخواهید اینفلوئنسرها درمورد ارزش برند شما صحبت کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

۴.اینفلونسرهای خود را پیدا کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید

به مرحله اول برگردید: تحقیق. با وجود برنامه ایی که حول شبکه خود ایجاد کرده اید اهداف و انواع اینفلوئنسرهایی که قرار است آن ها را مورد هدف قرار دهید به مرحله تحقیق برمی گردیم تا بتوانیم اینفلونسر مناسبی که می توانید با او کار کنید را پیدا کنیم.

در طول این تحقیق موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • آیا این اینفلوئنسر هم اکنون درمورد خدمات شما چیز مشابهی را به اشتراک گذاشته است؟ برای مثال، اگر شما یک رستوران هستید و می خواهید یک منوی جدید بیرون دهید باید به دنبال اینفلوئنسرهایی بگردید که بیشتر درمورد بیرون غذا خوردن و یا غذاهایی که می خورند صحبت کنند.
  • آیا این اینفلوئسرها قانونی هستند؟ بدین معنی که داخل صفحه آن ها شوید و روی پست هایشان کلیک کنید، نسبت ضعیف تعامل به تعداد فالوورها و کامنت هایی که به نظر اسپم می آیند نشانه های یک اکانت جعلی می باشند.
  • آیا آن ها قبلاً با برندی مشابه کار کرده اند؟ بسته به اینکه به دنبال چه اینفلوئنسری هستید، یک اینفلوئنسر فصلی قادر خواهد بود به شما چمدانی را نشان دهد که شامل نمونه کارهایش می باشد. هرچه بیشتر روی یک اینفلوئنسر سرمایه گذاری کنید بیشتر دلتان می خواهد آن ها را مورد مطالعه دقیق قرار دهید.

۵.استراتژی خودتان را مرور کرده و آن را تغییر دهید

حتی اگر کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما نسبتا در حال پیشرفت باشد، شما باید تاریخ هایی از پیش تعیین شده داشته باشید تا در آن ها میزان پیشرفتتان را بسنجید. بخش بعدی این دستورالعمل به پیگیری نتایج شما برمی گردد. تمام کمپین ها موفق نیستند، اما خوشبختانه با هر کمپینی که ایجاد می کنید متوجه می شوید که چگونه باید موفق شوید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

چگونه اینفلوئنسر مناسب برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام خود را پیدا کنیم

۱.تعامل اینستاگرام آن ها را بررسی کنیم

زمانیکه یک اینفلوئنسر دارای نرخ بالای تعامل است بدین معنی است که فالوورهای آن ها به اینفلوئنسرها توجه می کنند و با دیدن محتواهایشان دست به عمل می زنند. به همین دلیل است که بسیاری از نمایندگی های اینستاگرام و کسب و کارها از نرخ تعامل به منظور ارزیابی اینکه چه کسی یک اینفلوئنسر ایده آل است استفاده می کنند. عموما شما باید نسبت تعامل را به اندازه ۲ تا ۳ درصد در پست های اینفلوئنسرها در نظر بگیرید. نسبت ۴ تا ۶ درصد عالی است. درحالیکه پست هایی با میزان ده ها لایک و یا ۲۰ لایک ویروسی به حساب می آیند. اگر می خواهید نرخ تعامل تأثیرگذار را در اینستاگرام محاسبه کنید تعداد متوسط لایک و کامنت های پست هایشان را به تعداد فالوورهایشان تقسیم کنید و سپس آن را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد آن را بدست آورید.

۲.کیفیت فالوورهای آن ها را بررسی کنید

نیاز به گفتن نیست که شما باید کسب و کار خود را با اینفلوئنسرهایی که با مخاطبین هدف شما ارتباط دارند تراز کنید. برای مثال، اگر شما یک برند فیتنس هستید بهتر است با اینفلونسرهایی شریک شوید که دارای همان مخاطبین هدف و درواقع مشتریان ایده آل شما هستند؛ همانند مربیان یوگا و یا وزنه برداران.

برای اینکه ارزیابی کنید آیا مخاطبین تاثیرگذار اینستاگرام با مخاطبین شما تطابق دارند باید به چیز هایی همانند توزیع جغرافیایی (که فالوورهای اینفلوئنسرها در آنجا قرار دارند)، رده سنی، جنسیت، زبان، درآمد تقریبی و غیره دقت کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

۳.محتوایی که پست می کنند را بررسی کنید

همینطور که شما درمورد کیفیت فالوورهای اینفلوئنسر تحقیق کرده اید، تحلیل محتوایی که یک اینفلوئنسر در مجراهایش به اشتراک می گذارد (از جمله مجراهای خارج از اینستاگرام) به شما درک بهتری از جاویژه آن ها می دهد. در حقیقت بدون اینکه قبلاً محتوای آن ها را ارزیابی کنید. شراکت ریسکی را با یک اینفلوئنسری که در جاویژه ای که شما در آن بازاریابی می کنید؛ فعالیت ندارد شروع کرده اید.

۴.تعداد فالوورهایشان را بررسی کنید

همانطور که هم اکنون صحبت کردیم تعداد فالوور هایی که یک اینفلوئنسر دارد به اندازه ای که قبلاً اهمیت داشت اهمیت ندارد. چراکه نرخ تعامل با افزایش تعداد فالوورها کاهش پیدا می کند و اینفلوئنسر آن با فالوورهای کمتر اغلب دارای نرخ تعامل بیشتری در پست هایشان هستند، درحالیکه اینفلونسرهای با مخاطبین زیاد دچار افت نرخ تعامل شده اند و ارتباط مستقیم کمتری با فالوورهایشان دارند. درواقع به طور کلی می توان گفت این ایده بدی نیست که با اینفلوئنسرهایی شریک شوید که دارای فالووینگ زیاد هستند، تنها اطمینان حاصل کنید که آن ها به درد  کسب و کار شما می خورند.

۵.بازدید آن ها را بررسی کنید

در اینستاگرام بازدید به عنوان تعداد کاربران منحصر به فردی که محتوای شما را مشاهده می کنند در نظر گرفته می شود و این معیار برای تعیین ارزش تاثیرگذار بسیار مهم است. متاسفانه هیچ راهی نیست که خودتان بتوانید بازدید تاثیرگذار را محاسبه کنید. بنابراین شما باید از آن ها تقاضای آمار اجتماعی شان را کنید (بسیاری از اینفلونسرها این نوع اطلاعات را در کیت های رسانه ای خود دارند) و یا می توانید از یک ابزار سوم شخص همانند Fohr card و SocialBlade استفاده کنید.

Fohr card  ابزارهایی را به کسب و کارها پیشنهاد می دهد تا بتوانند تعیین کنند آیا یک اینفلوئنسر دارای فالووینگ معتبری در اینستاگرام هست یا خیر. برای مثال، ابزار Follower Health که در بالا آورده شده است یک نسبت فالوور و فالووینگ از اینفلوئنسر، نام کاربری بیو و تعداد پست ها را دریافت می کند و سپس براساس این که اینفلوئنسر در هر کدام از این دسته بندی ها چه رنکی را دریافت کرده محاسباتش را انجام می دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

۶.بودجه بندی

به هنگام تصمیم گیری درمورد اینکه باید با کدام اینفلوئنسر شراکت کرد، در ذهن داشته باشید که آن ها قرار است چقدر هزینه کنند. همانطور که قبلاً بحث کردیم بین کسب و کارها شایع است که محصولاتی را به صورت رایگان به اینفلونسرها هدیه دهند، به جای اینکه بخواهند به آن ها یک نرخ یکسان بپردازند و با این حال همیشه چنین اتفاقی نمی افتد. بعضی از اینفلونسرها تنها افت نرخ ثابت را قبول می کنند درحالیکه دیگران براساس تعداد فروش ها یا سرنخ هایی که برای کسب و کار تولید می کنند هزینه دریافت می کنند. اگر تازه پا در میدان اینفلونسر مارکتینگ گذاشته اید، بهتر است با یک اینفلوئنسر کوچک شراکت کنید (البته این به میزان بودجه بازاریابی شما نیز بستگی دارد). طبق تحقیقات ما به طور متوسط زمانیکه از کسب و کارها سوال شد چقدر برای پست های اسپانسر اینستاگرام می پردازند، ۶۶ درصد از آن ها گزارش دادند که آن ها برای هر پست زیر ۲۵۰ دلار هزینه می پردازند، درحالیکه ۲۷ درصد از آن ها بین ۲۵۰ تا هزار دلار هزینه می کنند.

چگونه باید پیگیر موفقیت استراتژی اینفلونسر مارکتینگ اینستاگرام خود باشید

این شگفت انگیز نیست که یکی از بزرگترین سوالات برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار با اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام کرده اند، این است که چگونه باید بازگشت سرمایه خودشان را ردیابی و ارزیابی کنند؟

حقیقت این است که به منظور توسعه یک استراتژی موثر اینفلونسر مارکتینگ برای کسب و کارتان شما باید بدانید که کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ چه عملکردی دارند، بدین معنی که اهداف و معیارهایتان را تعیین کنید.

طبق تحقیقات ۷۹ درصد از کسب و کارها موفقیت پست های اسپانسر شده شان را با میزان تعاملی که دریافت می کنند میسنجند، اما این معیار نیز قرار است تغییر کند.

همانطور که کسب و کارها بیشتر متوجه ظرفیت اینستاگرام به عنوان فروش و مجرای کشف مشتری شدند ما نیز انتظار داریم که توجه کمپین های اینفلونسر مارکتینگ نیز تغییر کند و این نیز در نحوه ردیابی کسب و کارها برای موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام شان نهفته می باشد. درواقع درحالیکه تعامل (لایک ها، کامنت ها و اشتراک گذاری ها) در گذشته اولویت داشت، در سال ۲۰۱۹ بیشتر کسب و کارها قرار است به اهداف انتهای قیف خودشان تمرکز داشته باشند؛ مانند فروش ها، ترافیک و تبدیل ها. بدین صورت بهتر است که سیستم های ردیابی تبدیل را در جای مناسبی قرار دهید، مانند لینک های وابسته تا بتوان بدرستی تبدیل ها را از کمپین خودتان ردیابی کرد.

منبع: وب مرز

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.