Take a fresh look at your lifestyle.

در طراحی لوگوی برند خود، به این ۱۰ نکته توجه کنید

در طراحی لوگوی برند خود، به این ۱۰ نکته توجه کنید

 

شما تنها یک شانس دارید تا با لوگوی خود دیگران را تحت تاثیر قرار دهید.  بنابراین با داشتن یک طراحی مناسب و اصولی شانس خود را چند برابر کنید.

راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید تنها به ارائه‌ی محصولات بدون نقص محدود نمی‌شود. اگر قصد دارید که یک کسب‌و‌کار موفق در بازار داشته باشید باید روی بازاریابی برند خود نیز کار کنید. این روزها و با وجود امکانات جدید ساختن وب‌سایت بسیار ساده شده است. اما باید به یاد داشته باشید که بازاریابی برند با داشتن نام و لوگوی مناسب آغاز می‌شود. مطالعه انجام شده نشان می‌دهند لوگوهایی که از طراحی خوبی برخورداد هستند ۱۳ درصد بیشتر توجه مشتری‌ها را جلب می‌کنند، ۷ درصد بیشتر آن‌ها را به یک برند علاقه‌مند می‌کنند و ۶ درصد شانس معرفی شدن شرکت به‌عنوان یک برند خاص در یک زمینه مشخص را افزایش می‌دهند. درواقع یک لوگوی مناسب و به یاد ماندنی باعث ایجاد رابطه‌ی خوبی میان شرکت شما و مشتری‌هایتان می‌شود و شانس درگیر شدن آن‌ها با برند شما را افزایش می‌دهد. در این مقاله‌ به بررسی نکته‌هایی پرداخته شده است که در طراحی یک لوگوی موثر و ماندگار به شما کمک می‌کنند.

 

برندسازی

 

۱- باید قوی و متعادل باشد

یک لوگو می‌تواند فقط از متن تشکیل شده باشد مانند IBM یا اینکه یک سمبل گرافیکی باشد مانند لوگوینایک و یا شامل هر ۲۲ مورد باشد. درواقع لوگو باید بازتابی از شرکت شما، قلب، روح و شخصیت آن باشد. برای طراحی چنین لوگویی باید مخاطبان و محصولات یا خدمات خود را همیشه در ذهن داشته باشید. لوگوهایی که ظاهر قوی دارند و متعادل هستند تاثیر بهتری روی مخاطبان خواهند گذاشت زیرای خواندن آن‌ها ساده بوده و در یک محیط شلوغ مانند مراکز خرید تاثیر مثبت‌تری روی دیگران خواهند گذاشت.

۲- باید ساده باشد

سادگی کلید موفقیت است. چاپ و تکثیر کردن یک لوگوی پیچیده سخت است و ممکن است شنوندگان متوجه نکته‌ی آن نشوند. اغلب شرکت‌هایی که موفق هستند مانند اپل، فیسبوک و مک‌دونالد لوگوی ساده‌ای دارند. لوگوی آن‌ها به‌قدری ساده و واضح است که حتی اگر سیاه و سفید هم باشد توسط مخاطبان تشخیص داده می‌شود.

 

برندینگ

 

۳- باید به یاد ماندنی باشد

نیازی نیست تا لوگوی شما تعریف دقیقی از کسب‌و‌کارتان باشد. به‌عنوان مثال شرکت‌های خودروسازی از علامت ماشین در لوگوی خود استفاده نمی‌کنند. اگر قصد استفاده از آیکون‌ها را برای طراحی لوگوی خود دارید باید به دنبال تصاویری باشید که حتی بدون نوشتن نام شرکت با مخاطبانتان رابطه برقرار کند. در این صورت می‌توانید از این آیکون به‌تنهایی در بسته‌بندی و برچسب‌ محصولات استفاده کنید. لوگوی معروف نایک در سال ۱۹۷۱ توسط کارولین دیویدسون یک دانشجوی طراحی خلق شد. این لوگو از بال الهه‌ی پیروزی یونان ‌به نام نایک الهام گرفته شده است و نشان دهنده‌ی سرعت، ظرافت و قهرمانی است. یا به‌عنوان مثال در لوگوی برندآمازون یک فلش از a به zz کشیده شده است و این یعنی در این فروشگاه اینترنتی هر چیزی که بخواهید را می‌توانید پیدا کنید.

۴- باید انعطاف‌پذیر باشد

یک لوگوی مناسب باید از روی یک بیلبورد تبلیغاتی در فاصله‌ی چند کیلومتری یا یک کارت ویزیت با ابعاد چند سانتی‌متر قابل شناسایی باشد. همچنین باید روی بروشورها، تیشرت‌های تبلیغاتی و دیگر محصولات بازاریابی نمای خوبی داشته باشد. یک لوگوی خوب باید ظاهر خوبی با رنگ‌های مختلف داشته باشد و در پیش‌زمینه‌های تیره، روشن یا حتی رنگی‌رنگی مناسب به نظر برسد.

 

برندینگ

 

۵- از رنگ‌های مناسب استفاده کنید

اگر می‌خواهید لوگوی رنگی داشته باشید باید روان‌شناسی رنگ‌ها را در طراحی آن مد نظر داشته باشد. به این دقت کنید که آیا رنگ‌های شما احساس قدرت را به مخاطبان منتقل می‌کنند یا اینکه باعث حواس‌پرتی می‌شوند. به‌عنوان مثال رنگ آبی نشان دهنده‌ی اعتماد، وفاداری و طراوت است. اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که رنگ آبی در سیستم‌های مالی و بانکداری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سبز نمایانگر زندگی، طبیعت، پاکی و حتی نشان‌دهنده‌ی محصولات ارگانیک است.

همچنین سعی کنید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که روی پیش‌زمینه‌ی سفید و مشکی خودشان را بهتر نشان دهند زیرا لوگوها معمولا روی کاغذهای سفید یا مشکی چاپ می‌شوند.

از پیچیدگی اجتناب کنید. به‌عنوان مثال اگرچه لوگوهای شیب‌دار در کامپیوتر بهتر به نظر می‌رسند اما مصارف آن در آینده و روی لوازمی مانند سربرگ و کارت ویزیت را نیز در نظر داشته باشد. قبل از اینکه از بیش از ۳ رنگ در لوگوی خود استفاده کنید بهتر است که دوباره در مورد همه چیز خوب فکر کنید. رنگ‌های اضافه قیمت تولید محصولات را بالا می‌برد و شناسایی آن‌ها را توسط مشتری سخت می‌کند. گر قصد گسترش کسب‌و‌کار خود را دارید باید تفاوت‌های فرهنگی در جوامع مختلف را در نظر بگیرید. معنی رنگ‌ها و برخی از اشکال خاص در فرهنگ‌های مختلف تعابیر متفاوتی دارند.

۶- لوگو نباید به زمان وابسته باشد

استفاده کردن از ترندها یا چیزهایی که در مقطعی از زمان مورد توجه قرار می‌گیرند خوب است اما با گذشت زمان از میزان محبوبیت آن‌ها کاسته می‌شود. یک لوگوی خوب نباید به زمان وابستگی داشته باشد. هرچقدر وابستگی یک لوگو به زمان کمتر باشد ماندگاری آن در ذهن مردم بیشتر خواهد شد.

 

برندسازی

 

۷- باید خاص باشد

با متنوع شدن فونت‌ها و میلیون‌ها رنگی که از ترکیب شدن با یکدیگر به دست می‌آیند طراحی یک لوگوی خاص زمان‌بر بوده و به صبوری احتیاج دارد. لوگوی شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که جایگاه خودش را در میان دیگر لوگوهای محبوب پیدا کند. هرگز از لوگوهای شناخته شده مانند نایک در طراحی‌های خود استفاده نکنید. دیدن یک لوگوی جهانی و معروف باعث از بین رفتن اعتماد مشتری‌ها به برند شما می‌شود.

۸- باید تایپوگرافی قوی داشته باشد

تایپوگرافی یا حروفچینی در طراحی لوگو بسیار مهم است. فونت‌های انگلیسی قدیمی مظهر قدرت هستند اما خواندن آن‌ها دشوار است مخصوصا زمانی که در ابعاد کوچک نوشته می‌شوند. فونت‌های San-serif تمیز بوده و احساس باز بودن و جذابیت را به مخاطبان منتقل می‌کنند. استفاده از تایپوگرافی‌های مناسب نیازمند مهارت است بنابراین فونت‌هایی را انتخاب کنید که پیام برند شما را بهتر به مشتری‌ها منتقل می‌کنند.

 

برندسازی

 

۹- باید معنی برند شما را داشته باشد

لوگوی شما باید پیام برندتان را بازگو کند. برندهای معروف دنیا به دلیل لوگویشان محبوب نشده اند بلکه لوگوها به دلیل پیامی که به مخاطبان منتقل می‌کنند مورد توجه قرار می‌گیرند. بنابراین قبل از طراحی لوگو به این موضوع توجه کنید و نظر دیگران را نیز در این رابطه جویا شوید. گاهی اوقات دیگران متوجه نکته‌هایی می‌شوند که هرگز به ذهن شما خطور نکرده‌اند. البته بسیاری از شرکت‌ها میلیون‌ها دلار برای تبلیغات خود هزینه کرده‌اند تا توانسته‌اند به این میزان محبوبیت در سطح جهانی برسند.

اهمیت رعایت اصول طراحی لوگو در اعتبار بخشیدن به برندها

۱۰- باید از طراحی وکتور استفاده کنید

چه طراحی لوگوی خود را به دوستتان سپرده باشد یا برای انجام این کار طراحان حرفه‌ای را استخدام کرده باشید باید از آن‌ها بخواهید تا لوگوی شما را به صورت وکتور طراحی کنند. وکتور دیزاین نوعی طراحی است که توسط نرم‌افزارهای فتوشاپ یا ایلاستریتور و توسط بردار و دیگر اشکال ریاضی انجام می‌شود. چنین طراحی‌هایی در آینده دست شما را برای اعمال تغییرات کوچک در اندازه و مدل طراحی باز می‌گذارند.

 

منبع: زومیت

نظرات بسته شده است.