Take a fresh look at your lifestyle.

آشفتگی در تبلیغات محیطی گرگان

0

 

 

تبلیغات-محیطی-گرگان۱

این روزها زیباسازی محیط شهری گرگان، توجه همه شهروندان را به خود جلب کرده است. از رنگ‌آمیزی و نقاشی دیوارها گرفته تا نورپردازی میدان‌ها و بلوارها که البته به برخی از آن‌ها انتقاداتی وارد است. اما آنچه این روند زیباسازی را به‌کل تحت تأثر قرار داده نحوه تبلیغات محیطی گرگان است. نصب استندهای تبلیغاتی در فضای سبز گرگان اتفاق تازه‌تری است که سؤالات زیادی را ذهن‌ها ایجاد کرده است.
یکی از کارشناسان معماری با تأکید بر لزوم وجود قوانین و ضوابط برای تبلیغات محیطی گفت : اگر قوانین و ضوابط مشخصی وجود نداشته باشد یا کسی جلوی پیشروی در بی‌نظمی تبلیغات محیطی را نگیرد نتیجه‌اش این می‌شود که آرامش و زیبایی محیط اطراف را برهم می‌زند .
سارا تیموری با بیان اینکه نبود این قوانین مشکلاتی چون آلودگی بصری ایجاد می‌کند، افزود : این نقطه‌ ضعفی است که به‌تدریج چهره شهر را مخدوش کرده و باعث ایجاد اغتشاش در منظر شهری می‌شود.
وی در ادامه به تبلیغات محیطی انجام‌شده در اطراف میدان فخرالدین اسعد گرگان اشاره کرد و گفت : این تبلیغات علاوه بر آسیب زدن به فضای سبز اطراف و زیبایی‌های آن نمای تالار اصلی شهر را هم مخدوش کرده است .
این کارشناس افزود : هر محله بر اساس بافت شهری، تبلیغات محیطی و نظام بصری خاص خود را دارد اما در کشور ما نبود مقرراتی مدون، استفاده از این وسیله پیام‌رسانی محیطی را کاملاً به‌دلخواه دارندگان تابلوها درآورده و علاوه بر مخدوش کردن ارتباطات محیطی کاربری‌های لازم را نیز از آن‌ها سلب کرده است.
تیموری به بیان ضوابط تعریف‌شده در سایر کشورها برای جانمایی بیلبوردهای تبلیغاتی هم اشاره کرد و گفت : در این ضوابط محدوده موردنظر نباید دچار به‌هم‌ریختگی بصری فزاینده‌ای باشد و بیلبورد موردنظر با کاربری و ساختمان‌های محدوده موردنظر باید سازگار باشد.
وی اضافه کرد : تابلو موردنظر به لحاظ تأمین دید، گردش یا دسترسی، نباید مشکل ایمنی یا ترافیکی ایجاد کند و با محل‌های پارک وسایل نقلیه و سیستم خیابان‌بندی شهر هم تداخلی نباید داشته باشد.
این دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری همچنین درباره نواحی ممنوعه نصب بیلبورد هم گفت: این تابلوها باید با پارک‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز مذهبی، گورستان، دادگستری، مراکز اداری و موزه‌های عمومی حداقل ۳۰۰ فوت معادل ۹۰ متر فاصله داشته باشند.
سارا تیموری خاطر نشان کرد : فاصله تابلوهای تبلیغاتی در استانداردهای جهانی با نواحی مسکونی حداقل ۱۵۰ فوت یا ۴۵ متر و با آب‌نماها ۲۰۰ فوت یا ۶۰ متر است .
وی اظهار کرد : نکته‌ ی قابل‌توجه ای که به آلودگی بصری بیشتر شهر دامن میزند رعایت نکردن فاصله حداقلی بین بیلبوردها است، این فاصله حداقل باید ۲۰۰ متر باشد که به‌هیچ‌وجه در گرگان رعایت نمی‌شود .
این کارشناس با تأکید بر این‌که این استانداردها جهانی است و شاید مناسب شهر ما نباشید، تصریح کرد : درهرصورت نیاز به قوانین و مقررات برای شهر گرگان به‌شدت حس می‌شود تا شهر دچار سیمایی رهاشده نشود.
عضو شورای شهر گرگان نیز با بیان اینکه تبلیغات در سطح شهر گرگان به سه الی چهار شکل انجام می‌شود، نصب تلویزیون شهری را نوع نوینی از تبلیغات دانست که به زیبایی شهر کمک می‌کند.
ابراهیم جرجانی با بیان اینکه تلویزیون شهری گرگان بیشتر به تبلیغات تجاری و انعکاس فعالیت های شهری مشغول است، به دفاع از عملکرد آن پرداخت و افزود : مردم به‌راحتی می‌توانند از مطالبی که از تلویزیون‌ها پخش می‌شود استفاده کنند که متأسفانه فقط یک مورد از این تلویزیون‌ها داریم و امیدواریم با پیگیری‌ها این تلویزیون‌ها توسط پیمانکار مربوطه افزایش پیدا کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای شهر گرگان، در ادامه بیان کرد : دومین نوع تبلیغات استندها هستند که به شکل تک‌پایه در شهر نصب می‌شوند و پیمانکار جداگانه دارند.
وی سومین نوع تبلیغات را لمپوست بنرهایی که روی ستون‌ها و تیرهای برق نصب می‌شوند عنوان کرد و افزود : قبلاً پیمانکار تبلیغات در تمام زمینه‌ها یکی بود و یکی از مزایای این طرح این بود که یک وحدت رویه‌ای در کار مشاهده می‌شد. اما در سری جدید اعضای شورای شهر تصویب کردند که هرکدام از این قسمت‌ها یک پیمانکار جداگانه داشته باشند و این باعث شد هر پیمانکار کار خود را انجام دهد و یک ناهماهنگی به وجود بیاید و زیباسازی شهر به زیر سؤال برود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری تصریح کرد : شاید نصب این تبلیغات درآمدی برای شهرداری داشته باشد اما ازنظر زیباسازی یک سری از موارد را زیر سؤال برده است و بازنگری همه‌جانبه در رابطه با این موضوع باید انجام شود.
جرجانی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان بر تبلیغات شهری در تمام موارد نظارت می‌کند، خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی انجام‌شده تا این تغییرات درهرحال همسان‌سازی شود و یکنواخت باشد. به‌عنوان‌مثال مسیرهایی مثل خیابان ولی‌عصر، ناهارخوران، خیابان امام خمینی تراکم تبلیغات زیاد است و در قسمت‌هایی مانند بلوار جرجان و الغدیر هیچ تبلیغاتی وجود ندارد.
وی با بیان این‌که با تبلیغات گرگان چهره شهر آسیب‌دیده است، تصریح کرد: نمی‌توان گفت فقط شهرداری و پیمانکار مقصر است، درواقع شورای شهر نباید این طرح را تصویب می‌کرد.
جرجانی با تأکید بر این‌که من موافق نصب استندها هستم اما نه به قیمت از دست دادن و تخریب فضای سبز، ادامه داد: مغازه‌دارها اجازه نمی‌دهند در نزدیکی مغازه و محل کارشان این استندها نصب شود.
وی در ادامه در شرایطی که بخشی از فضای سبز گرگان فدای تبلیغات شهری شده است، به تشکر از شهرداری پرداخت و گفت: برنامه‌های شهرداری برای توسعه فضای سبز قابل قدردانی است .
رئیس کمیسیون خدمات شهری معتقد است برای رفع تمامی مشکلات نیاز به یک برنامه‌ریزی صحیح و یک بازنگری کلی وجود دارد لیکن وعده داد با دیدن شهردار از وی بخواهد تا هر چه سریع‌تر همسان‌سازی ها انجام شود.

 

 כיסוילרכבארבעעונותдухи снsun shade car targetвиза в катар для украинцевмедицинская справка формы 086-у

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ