نقد کمپین تبلیغات محیطی
پرتال تبلیغاتی کشور :امروزه فعالیتها و اقدامات ارتباطی در بازاریابی و به طور خاص، تبلیغات محیطی به دلیل گسترش روزافزون ابزارها و رسانههای جدید، یکی از فعالیتهای جدی و بسیار اثرگذار در هر کسب وکاری محسوب میشود و به واسطه نزدیکی میان تبلیغات و پدیدههای هنری مختلف (اعم از گرافیک، نویسندگی، معماری، کارگردانی، موسیقی و…) نقد و بررسی آثار تبلیغی برندهای جهان، همیشه مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت صنعت چاپ و تبلیغات محیطی به عنوان یکی از مهمترین صنایع در امر ترویج فرهنگ و تأثیرگذاری آن در تمامی مسائل فرهنگی جامعه می باشد که در این مقاله مجله خبری محیطی دات کام به لزوم نقد در رابطه با تبلیغات محیطی و مسائل مربوط به آن پرداخته است.
لزوم نقد کمپین تبلیغات محیطی
بخشی از دلایل و اهدافی که افراد متخصص،روزنامه ها و مجلات به سمت نقد آثار تبلیغاتی سوق داده می شوند آسیب شناسی اشکال مختلف در اجرای تبلیغات محیطی از مرحله مهم استراتژی تا اجرا می باشد که اگر بر اساس قوانین مربوط تبلیغات صورت گیرد کمتر شاهد بی کیفیتی تبلیغات در ایران خواهیم بود و همچنین با نقد و بررسی های سازنده که موجب پیشرفت در صنعت تبلیغات می گردد می توان سطح دانش عمومی مردم که ازلحاظ بصری با این تبلیغات محیطی مواجه هستند را ارتقا داد زیرا تبلیغات محیطی که اجرا می گردد هدف، تحت تأثیر قرار دادن افراد یک جامعه می باشد که اگر از روندهای اشتباه و تکراری جلوگیری بعمل آید،مخاطب خود می تواند شناخت تفاوت ها میان کارهای قوی و ضعیف را حس کند و افزایش بار علمی و در نهایت کیفیت تبلیغات را به دنبال خواهد داشت.
گسترش نقدهای حرفه ای و منصفانه به صورت شفاف و آشکار موجب می گردد فصل جدیدی از فعالیت های تبلیغات محیطی در کشور رقم بخورد و با بکارگیری از جدید ترین علم روز در راستای تبلیغات محیطی،اجرای اصولی،همچون سایرکشورهای پیشرفته جهان در این عرصه پیشگام باشیم و جایگاه کلی نقد و انتقاد را با کمترین چالش و برخورد شاهد خواهیم بود.
چالش های پیش رو نقد تبلیغات محیطی
به طور کلی نقد و انتقاد در همه عرصه ها با چالش های مواجه است در صنعت تبلیغات هم عدم برخورد مناسب با نقد بصورت کلی مواجه هستیم و از مهمترین چالش های پیش رو نپذیرفتن نقد از جانب شرکت های تبلیغاتی و برندها می باشد.
و همچنین اعتماد نکردن فعالان تبلیغات به رعایت انصاف در نقد است و با توجه به اینکه نقد تبلیغات در ایران هنوز نو پا است باید با برطرف کردن اشکالات اجرایی و ایجاد فضای قدرتمند همانند نقد تلویزیون و سینما و ورزش … این نگرش را مثبت جلوه دهیم.نقد منصفانه زمینه ساز اصلاح جامعه است و نه تنها نباید از نقد هراس داشته باشند بلکه باید از این مقوله استقبال شود.
چالشها و روندهای تبلیغات محیطی در سالهای اخیر
تبلیغات محیطی در سالهای اخیر شاهد روندها و تغییرات عمده و مشخصی بوده است. بخشی از این روندها که بعضا چالشهایی نیز ایجاد کردهاند به شرح زیر هستند:
- افزایش حجم بازار تبلیغات به واسطه افزایش عرضه و تقاضا در کلیه صنایع
- رقابت بر سر اکران تبلیغات خلاقانه و اثربخشتر
- سهم خواهی بیشتر برندها از فضاهای شهری برای دیده شدن بیشتر میان رقبا
- افزایش روزافزون تابلوها و رسانههای محیطی برای پاسخگویی به نیاز فوق
- امید به باز شدن فضای اقتصادی ایران پس از تحریمها
- نگرانی از حضور شرکتهای خارجی و لزوم انجام تبلیغات بیشتر یا حرفهایتر برای رقابت با آنها
- خلاقیتهای بیشتر به جهت ایجاد تمایز
- به روزرسانی اطلاعات صنعت به واسطه ارتباطات بسیار گسترده
- حضور و شکوفایی نسلهای نو و خلاق که به دنبال انجام کارهای متفاوت و باکیفیت هستند
- عدم انتقال فلسفهها، ریشههای علمی و یکپارچگی میان علم و عمل در تبلیغات از خارج کشور به ایران
- عدم ارتباط استراتژیک و اصولی میان برنامههای سازمانی یک برند با تبلیغات محیطی
- غیرحرفهای بودن و کم دانشی برخی از تصمیمگیران اقدامات تبلیغاتی در بخشهای مختلف (کارفرما و مجریان)
- رسانه فروشی برخی از شرکتهای بزرگ تبلیغاتی به قصد سودجویی به جای مشاوره اصولی و هدفمند
- کپیکاریهای گسترده
- واسطه گریهای بسیار گسترده و اثرگذاری افراد غیرمتخصص در تصمیمگیریهای نهایی