نه اشتباه بزرگ که از آنها در شبکههای اجتماعی غافل هستید
۱- یک نوع محتوا بطور مکرر در این شبکهها منتشر میکنید
عموماً چه مطالبی را در این شبکهها منتشر میکنید؟ آیا در بین محتوا تولیدشده تنوع را هم مدنظر قرار میدهید و مثلاً سعی میکنید گاهی یک ویدئو یا تصویر هم به اشتراک بگذارید؟ آیا سعی کردهاید سؤالی از مخاطبین خود در این شبکهها بپرسید؟ ارسال یک نوع محتوا بطور مکرر موجب خستگی مخاطب پس از مدتی شده و ناخودآگاه موجب خارج شدن از شبکه یا کانال شما میشود.
۲- دنبال کنندگان خود در این شبکهها را به سمت قیف فروش خود هدایت نمیکنید
به یاد داشته باشید که در بازاریابی دیجیتال لیست ایمیلهای شما همواره بهترین دارایی شما است. اگر دنبال کنندگان خود در این شبکهها را به سمت عضویت در لیست ایمیلهای خود سوق ندهید، مرتکب اشتباه بزرگی در بلندمدت شدهاید. نمیدانید از کجا باید شروع کنید؟ با ارائه یک محصولات اطلاعاتی بهرایگان از مخاطبین خود بخواهید آدرس ایمیل خود را به شما بدهند و آن محصول را در ایمیل خود دریافت کنند.
۳- به سؤالات و نظرات پاسخ نمیدهید
انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی کافی نیست. درواقع انتشار محتوا تنها بخشی از سؤال اصلی است. شما همانقدر که وقت برای تولید و انتشار محتوا صرف میکنید، باید برای خواندن نظرات و سؤالات دنبال کنندگان و ایجاد ارتباط دوسویه از طریق پاسخگویی به آنها هم وقت صرف کنید.
۴- صادقانه رفتار نمیکنید
ممکن است تصور کنید که بدون اشتراک گزاری اطلاعات در مورد هویت خودتان در شبکههای مجازی مشکلی برای شما پیش نمیآید. ممکن است تصور کنید که اصلاً نیازی به این کار نیست و میتوانید خودتان را آنگونه که تمایل دارید “باشید”، معرفی کنید!!! اما این استراتژی مناسبی برای بلندمدت نیست. خودتان باشید!!! افکار و هویت واقعی خودتان را به اشتراک بگذارید، مطمئن باشید دیر یا زود هویت واقعی شما توسط مخاطب شناخته میشود و آنگاه در صورت تفاوت داشتن این دو تصویر با یکدیگر این برند شماست که ضربه میخورد.
۵- در زمان تهیه محتوا مخاطبان خود را در نظر نمیگیرید
در زمان تولید محتوا در مورد چیزی فکر میکنید که میخواهید به مخاطبین بگوئید یا در مورد چیزی که مخاطب تمایل به شنیدن آن دارد؟ مدتی را در رابطه باشخصیتهای مخاطبین خود بی اندیشید و سپس از خود بپرسید: “مخاطب من خواهان اطلاع پیدا کردن از چه موضوعی است؟ چگونه میتوانم به وی در این رابطه کمک کنم؟”
۶- همواره به تبلیغ محصولات و کسبوکار خود میپردازید
این نیز یکی از مسائلی است بهطور مکرر با آن روبرو هستیم. البته منظور من معرفی و تبلیغ مستقیم محصولات و خدمات خودتان در این شبکهها نیست. بلکه منظورم اشاره کردن حتی غیرمستقیم به این محصولات و خدمات بهطور مکرر در تمام محتوای به اشتراک گذاشتهشده از طرف شماست. اصلاً نیازی به معرفی و پیشنهاد محصولات و خدمات خود ندارید، بلکه از طریق اشتراکگذاری محتوای موردپسند مخاطب خودتان بهتر میتوانید همواره در ذهن وی جای داشته باشید.
۷- انتظارات غیر واقعگرایانه از شبکههای اجتماعی دارید
بازاریابی شبکههای اجتماعی یک تلاش و فرایند بلندمدت است. مطمئناً با فعالیت کوتاهمدت هم نتایجی کسب میکنید، اما نتایج واقعی را زمانی میتوانید از شبکههای مجازی به دست آورید که ماهها یا حتی سالها در این شبکهها فعالیت داشته باشید. متأسفانه بسیاری از کسبوکارها با فعالیت کوتاهمدت در این شبکهها و پس از عدم کسب نتیجه مورد انتظار خیلی راحت آن شبکه را ترک میکنند. همواره با این دید به این شبکهها وارد شوید که تنها پس از صرف وقت بسیار و در طولانیمدت قادر به کسب نتیجه مطلوب از آنها هستید.
۸- روابط دوسویه با مخاطب ایجاد نمیکنید
شبکههای اجتماعی تنها بستری برای رساندن پیام خودتان به مخاطبین و طرفداران نیست. حتی برای اشتراکگذاری دانش و تخصص شما هم ایجاد نشده است. به قول تئودور روزولت، “مردم در مورد دانش شما اهمیت نمیدهند، مگر اینکه بدانند که شما به آنها اهمیت میدهید.” اگر در این شبکهها به دنبال شبکهسازی و گسترش ارتباطات خود نباشید، فرصت بسیار بزرگی را از دست دادهاید.
۹- بیشازحد پست میگذارید
یکی از معمولترین دلایل عدم دنبال شدن شما در این شبکهها انتشار بیشازحد محتوا در این شبکههاست. البته من نمیتوانم بازه یا فراوانی خاصی در رابطه با تعداد دفعات اشتراکگذاری محتوا برای شما تعیین کنم، چرا که این موضوع کاملاً نسبی است و به حوزه کار شما و نوع مخاطبین شما بستگی دارد که باید با آزمونوخطا آن را به دست آورید. البته در این رابطه سعی میکنم مطلب دیگری هم برای شما در آینده آماده کنم.