پنج نکته برای یک کمپین موفق هدفگیری مجدد
اول از همه اینکه . . . اصلاً هدفگیری مجدد چیست؟
هدفگیری مجدد روشی در حوزه بازاریابی دیجیتال است که در آن شما مجدداً و البته بطور مؤثر با مصرفکنندههایی که پیش از این از وبسایت شما بازدید کردهاند، ارتباط برقرار میکنید. از طریق قرار دادن یک فایل کوکی (cookie) در وبسایت، شما قادر به هدفگیری مصرفکنندگان از طریق تبلیغات خود در جایجای اینترنت، پیامهای مستقیم بر روی وبسایت خودتان و یا حتی از طریق ارسال ایمیلهای شخصی سازی شده هستید.
هدف گزاری مجدد یک روش و تکنیک فوقالعاده مهم بازاریابی است که بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ تنها به یک دلیل در حال استفاده کردن از آن میباشند: و آن اینکه مؤثر واقع میشود!
هدفگیری مجدد چگونه میتواند به کسبوکار شما کمک کند؟
تنها چیزی در حدود ۵ – ۸% از بازدیدکنندههای وبسایت شما در داخل خود سایت و در حین بازدید از آن خرید کرده و تبدیل به مشتری میشوند و هدفگیری مجدد (که از آن تحت عنوان بازاریابی مجدد هم نام برده میشود) یک روش فوقالعاده برای بازیابی آن ۹۵% مشتریان بالقوهای است که شما تصور میکردید برای همیشه از دست رفتهاند. اکنون دیگر دسترسی به روشی ساده دارید که از طریق آن قادر به اقناع کاربرانی خواهید داشت که پیش از این نسبت به محصولات و خرید از شما علاقه نشان دادهاند.
اگر خواهان دستیابی به آن نتایج قابلتوجه ای هستید که در رابطه با آنها در کتابها و فروم های بازاریابی خواندهاید، در ادامه نکاتی را برای شما بازگو میکنم که مطمئناً خواهان اطلاع از آنها هستید.
۱- مشتریانی را هدف قرار دهید که سبد خرید خود را ترک کردهاند
اگر در حال این چنین مشکلی را تجربه میکنید، همچنان که بسیاری از بازاریابان هم با آن روبرو هستند، مطمئناً اگر از روش هدفگیری مجدد استفاده کنید از نتایج بدست آمده برای آن متعجب خواهید شد. بر اساس مطالعهای در این زمینه، چیزی در حدود ۲۶% از کاربران که سبد خرید خود را ترک میکنند با استفاده از این روش به خرید کردن راضی شدهاند. بهمنظور راضی کردن مشتریان به بازگشت به سبد خرید خودشان میتوانید از روشهای مختلفی از جمله یک تخفیف ۵% یا حمل رایگان محصول برای آنها استفاده کنید.
۲- محصولات متفاوتی را به مشتریان فعلی خود بفروشید
هدفگیری مجدد نه تنها یک روش مؤثر برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان بالقوه است، بلکه روشی قابلقبول برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان فعلی هم به حساب میآید. به این مشتریانی که در حال حاضر از شما خرید میکنند، میتوانید محصولاتی مشابه با محصولاتی را که پیش از این از شما خرید کردهاند را پیشنهاد دهید. به عنوان مثال، اگر یک مشتری کلاهی را از وبسایت شما خرید است، میتوانید ایمیلی جهت اقناع وی به خرید یک جفت دستکش هم به وی ارسال کنید.
۳- از هدفگیری رفتاری برای کسب مشتریان بیشتر استفاده کنید
هدفگیری مجدد و مبتنی بر رفتار روشی است که توسط بازاریابان بهمنظور ارسال ایمیلهای تحریککننده به کاربران استفاده میشود که مبتنی بر رفتار پیشین آنها در بازدید از وبسایت موردنظر است. هدفگیری مجدد و مبتنی بر رفتار به شما اجازه میدهد تا صفحات ورود مختلفی را برای مشتریان بالقوهای که در قیف فروش شما قرار داند به آزمون بگذارید، تا از این طریق قادر به حفظ ارتباط با مشتریان بالقوه و ایجاد آگاهی از برند خودتان در آنها باشید.
۴- با معرفی ۳ مورد از محبوبترین محصولات مشتریان خود را شگفتزده کنید
هدفگیری مجدد به شما اجازه میدهد تا سه محصول برتر و ویژه خود را به مشتریان خودتان معرفی کنید. این کار میتواند روشی برای حداکثر سازی نرخ تبدیل مشتریان شما و برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان فعلی در نظر گرفته شود. مطمئناً دلیلی برای قرار گرفتن این مثلاً ۳ محصول در صدر فهرست محصولات برتر وجود دارد. اگر از این اطلاعات آگاهی دارید، چرا نباید از آنها سود ببرید؟
۵- از طریق اشتراک داینامیک مشترکین جدید را جذب کنید
در حین اینکه یک مشتری همچنان در حال مرور کردن بخشهای مختلف وبسایت شماست، شما میتوانید از طریق نمایش تبلیغات پاپ آپ (pop up) وی را به ثبتنام و اشتراک در روزنامه یا خبرنامه سایت خودتان متقاعد کنید. استفاده از این روش بهمنظور متقاعد کردن مشتریان در زمان مناسب و ثبتنام آنها در لیست مشترکین ایمیلی وبسایت بسیار مفید و قابلتوجه است.
علاوه بر این، زمانی که ایمیل به منظور تائید این خواسته برای آنها میفرستید نیز میتوانید از فرصت پیشآمده جهت معرفی چند محصول و همچنین پیشنهاد یک تخفیف در صورت خرید استفاده کنید. هدفگیری مجدد به معنای واقعی قادر به افزایش میزان فروش و نرخ تبدیل شما است. اگر هنوز از این روش استفاده نکردهاید، شاید دیگر زمان استفاده از آن رسیده باشد.