Take a fresh look at your lifestyle.

تحقیقات بازار چیست؟

0

معرفی تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی عبارت است از فعالیت‌هایی که ارتباط لازم را بین مصرف کنندگان، خریداران و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند.در ابتدا هدف بازاریابی، پیدا کردن تکنیک‌هایی برای افزایش فروش بود و فهم و درک مشتریان هیچ جایگاهی در بازاریابی نداشت اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تولید و پیشی گرفتن تولید کالاها و عرضه نسبت به تقاضا، مدیران بازاریابی به طور فزاینده‌ای اهمیت فهم و درک مشتریان پی برده اند.
در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را به بازار از طریق جمع آوری اطلاعات مرتبط می کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیمهای درست به شمار می آید.

مزایای استفاده از خدمات حرفه ای تحقیقات بازار چیست؟

آیا برای سازمان ها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکتهایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند و یا آنکه اساساً در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟
 نتایج تجزیه و تحلیل هزینه فایده اکثر شرکتها به خوبی نشان می دهد که برون سپاری فعالیت های تحقیقات بازاریابی موثرتر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است. شرکت های تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنیک های تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند و می توانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند. بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران را در دوره زمانی کوتاه­تری فراهم می آورند.
شرکت های تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده می کنند که در رشته های مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و …. متخصص هستند.یکی از مهمترین مزایای شرکت های تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفه ای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکت ها می باشد.

محقق بازار کیست؟

  •  فردی است که در زمینۀ بازاریابی متخصص است. محقق بازاریابی باید دارای تحصیلات بالا در زمینۀ بازاریابی باشد و همواره از طریق مطالعه و شرکت در مجامع علمی دانش خود را به روز نماید.
  •  محقق می بایست تجربۀ عملی کافی در زمینۀ بازار و بازاریابی داشته باشد. به عبارت دیگر محقق
    می بایست بتواند فراتر از دیدگاه آکادمیک به مسائل شرکت ها بنگرد.
  • محقق توانایی طراحی یک فرایند تحقیق بازاریابی را دارد، همچنین محقق از توانایی اجرایی و نظارت بر عملیات تیم تحقیقاتی برخوردار است. به عبارت دیگر دارا بودن مهارتهای کار گروهی و رهبری یکی از قابلیتهای مهم یک محقق بازاریابی است.
  •  محقق دارای قدرت تفسیر اطلاعات است. به بیان دیگر هنر محقق در تبدیل انبوهی از داده های خام آماری به جداول و نمودارهای قابل فهم و معیارهای شفاف قضاوت در مورد بازار است.
  • محقق صرفاً نتایج تحقیق را بیان می کند و قضاوتهای شخصی خود را جایگزین اطلاعات حاصله از بازار
    نمی نماید.

نقش تحقیقات بازار در فروش کالاها

 مهم‌ترین اشتباه کارآفرینان این است که فکر می‌کنند بازارهای آماده‌ای برای توزیع کالاها و خدمات آنان وجود دارد. اینکه آیا مشتریان کالاها یا خدمات شما را خریداری می‌کنند یا نه، قبل از صرف میلیون‌ها تومان پول برای راه‌اندازی شرکت موردنظر است. تحقیقات می‌تواند به کارآفرین بگوید تا چه میزان مشتری کافی در بازار وجود دارد و تا چه اندازه مبادرت به خرید کالاها و خدمات شرکت می‌کنند. علاوه بر گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‌های جمعیتی درباره مردم در یک حوزه جغرافیایی خاص و مقایسه نتایج با ویژگی‌های مشتریان، کارآفرینان می‌توانند با مشاهده رفتار مشتریان، بررسی دقیق مسائل آنها و مصاحبه با آنان هنگام خرید، اطلاعات زیادی در این زمینه کسب کنند.

یک تحقیق بازار مفید نباید زمانبر، پیچیده یا پرهزینه باشد. با به‌کارگیری خلاقیت در انجام تحقیقات بازار، کارآفرینان می‌توانند این تحقیقات را به ارزان‌ترین شکل ممکن انجام دهند.

مسوولیت تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران است و در نتیجه زیربنای مدیریت سازمان‌هایی است که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کند.از تحقیقات بازاریابی در تعیین سیاست‌های بازاریابی استفاده می‌شود و به این ترتیب از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به بهترین صورت استفاده می‌شود.

 تلاش های متعددی برای تعریف تحقیقات بازاریابی صورت گرفته و بعضی از آنها سبب شده است تا “تحقیقات بازار” به جای “تحقیقات بازاریابی” استفاده شود و همه جنبه های آن را پوشش دهد. با این وجود یک تفاوت اساسی بین دامنه فعالیت هایی که این دو واژه را پوشش می دهند، وجود دارد. مسوولیت تحقیقات بازار بسیار گسترده است، درحالی که تحقیقات بازاریابی به یافتن اطلاعات در مورد بازار یک محصول خاص محدود می شود. امروزه بازاریابی به عنوان یک وظیفه خاص مدیریتی است که کلیه فعالیت های مرتبط با توسعه، تولید و توزیع محصولات به بازارهای خاص، یعنی جایی که باید رضایت مصرف کنندگان آنها تامین شود را در بر می گیرد. بنابراین تحقیقات بازاریابی ،توسعه محصول، شناخت بازار، روش های مناسب فروش، توزیع، تبلیغ و تسهیلات خدمات/فروش را در بر می گیرد و در واقع، همه جنبه های فعالیت های کسب و کار از “مرحله ایده” تا “رضایت مشتری” را پوشش می دهد.красивая посуда спбcar cover fiat 500 abarthтент Opelукладка фанеры на лаги под ламинатон ищет ее в киеведатчик движения с видеокамерой

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ