آیا وضعیت بازاریابی امروز شما بهتر از سال گذشته است؟
پرتال تبلیغات کشور : بر اساس سال مالی که برای شرکت خودمان تعریف کردهایم و همچنین زمان آغاز هر پروژه بازاریابی برای مشتریان مختلف ملزم به داشتن جلساتی مشترک با هر یک از آنها هستیم تا وضعیت فعلی را نسبت به قبل بررسی کنیم! شما چطور؟ به اهداف خود رسیدهاید؟ چیزی تغییر کرده؟
پیگیر معیارهای اصلی برای بررسی بازاریابی خودتان هستید؟ پیش از این مطلبی در رابطه با معیارهای اصلی دخیل در وضعیت بازاریابی مطلبی را برای شما ارائه کرده بودیم تا از طریق آن قادر به اندازهگیری میزان موفقیت خود باشید. توجه داشته باشید که پایان بازه زمانی یکساله برای هر پروژه تعریف شده بهترین زمان برای بازبینی این معیارها جهت اطمینان پیدا کردن از پیشرفت فعالیتهای شما میباشد. اگر پس از این ارزیابی به این نتیجه رسید که پیشرفت نداشتهاید، پس حتما کاری را اشتباه انجام میدهید . . . و حتما باید اقدام به اصلاح آن بخشها بکنید.
آیا به اهداف تعیینشده برای بازاریابی خود رسیدهاید؟
منظور من بطور مستقیم افزایش میزان درآمد شما نیست – چرا که این موضوع طبیعی است و باید حتما افزایش درآمد داشته باشید. اما نکته در اینجاست که آیا به اهداف تعیینشده برای خودتان در ابتدای بازه زمانی یکساله دستیافتهاید؟ شاید یکی از اهداف شما دستیابی به تعداد بیشتری از دنبال کنندگان در شبکههای اجتماعی بوده است، یا حتی به دست آوردن تعداد مشتریان بالقوه بیشتر، یا داشتن مشتریان نهایی و وفادار بیشتر. اگر هنوز به یکی از اهداف تعیینشده خود دست نیافتهاید، پایان این دوره یکساله زمان مناسبی برای پیدا کردن چرایی این مسئله است، چه مسئلهای اتفاق افتاده که از دستیابی شما به این هدف جلوگیری کرده است؟ علاوه بر این موضوع باید ببینید چگونه قرار است در سال جدید با این مشکل کنار بیایید؟
تمام وظایف و کارهایی که برای خود تعیین کرده بودید، را انجام دادید؟
خارج شدن از مسیر حرکت و برنامهریزی در طی سال موضوعی خیلی ساده و عادی است که برای هر مجموعهای ممکن است اتفاق بیفتد. این مسئله تا جایی ادامه پیدا میکند که شما به پایان سال میرسید و تازه متوجه میشوید که در طی سال اصلاً به این کار یا فلان کار نپرداختهاید. اینجاست که اهمیت داشتن و استفاده کردن از یک طرح بازاریابی در طی سال روشن میشود. البته باوجود داشتن این طرح مطمئناً باید نسبت به تغییرات بازار عکسالعمل نشان داده و رویکرد خود را تغییر دهید، اما اگر طرحی برای فعالیت یکساله خود داشته باشید – و آن را بطور مرتب مورد بازبینی قرار دهید – موارد کمتری در پایان این بازه زمانی از دست شما در میروند.
اگر امروز نسبت به دوره یکساله قبل در موقعیت بهتری قرار دارید، که خیلی هم خوب است!!!! اما اگر اینطور نیست، باید چه کاری انجام دهید؟
اگر همه چیز خوب پیش رفته است و نتایج خوبی کسب میکنید که خیلی هم عالی است. پس حتما برنامه سال بعد موفقیتهای بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما اگر کارها آنگونه که انتظار داشتهاید پیش نرفتهاند – حتما باید بررسی کنید که دلیل این اتفاق چه بوده است. رقبای جدید؟ کاهش تقاضا در بازار هدف شما؟ تغییر در باورها و رفتار مصرفکننده شما؟ یا شاید فقط و فقط یک وضعیت اقتصادی بد یا ضعیف در بازار؟ هیچیک از این فاکتورها آنقدر سخت و بزرگ نیست که فائق آمدن بر آنها ممکن نباشد . . . به عبارتی تنها باید از نوع و جنس مشکلات مطلع شوید و یک استراتژی مناسب برای تصحیح موقعیت آنها در نظر بگیرید. بنابراین در سال آینده و در طی بازه زمانی بازبینی عملکرد یک سال گذشته میتوانید با آسودگی خیال بنشینید و ضمن لذت بردن از نتایج کسبشده به سالی جدید و بهتر بیندیشید.