غلبه بر رقبا آنلاین
آیا شما هم نگران به یغما رفتن مشتریان خودتان توسط رقبای آنلاین خودتان هستید؟ اگر اینطور است، لازم به یادآوری است که شما در این مقوله تنها نیستید و این موضوع بیشترین ترس ۴۶% از صاحبان کسبوکار است. همچنین ۲۷% از آنها از این موضوع میترسند که رقبای آنها محصول را با قیمتی کمتر از آنها به دست مشتری برسانند و ۱۸% هم نگران روشهای بازاریابی محصول توسط آنها میباشند.
اما به هر حال کسبوکار به نوعی یک رقابت محسوب میشود و باید دنبال راههای بدست آوردن مزیت رقابتی گشت. در این مطلب به ۳ روش مختلف در رابطه با غلبه بر آن دسته از رقبایی اشاره شده که یک سر و گردن در بازار از ما بالاتر قرار دارند، نه رقبایی که همسطح ما هستند.
به منظور داشتن عملکردی بهتر از این دسته از رقبا باید بصورت استراتژیک در رابطه با تفاوتهای موجود بین کسبوکار خودتان و آنها توجه کنید:
۱- برند، اعتبار و مشتریان خود را بشناسید:
کسبوکار شما برند شماست، بدون داشتن یک برند قوی و همچنین یک اعتبار مستحکم در بازار، تبدیل کردن بازدیدکننده وبسایت به مشتری و نگهداشت آنها به مراتب سختتر میشود.
نظرات آنلاین را برای بدست آوردن دیدگاه مشتریان در مورد خودتان چک کنید. نظرات آنلاین فقط و فقط نظرات درج شده در زیر مطالب وبسایت یا وبلاگ شما نیست. زمانی که یک بازدیدکننده به سایت شما امتیاز ۵ ستاره میدهد یا اصلاً به آن اهمیتی نمیدهد، در حقیقت چه چیزی را تحسین میکند؟ زمانی که ناراحت هستند، بیشترین شکایت آنها از چه موضعی است؟ توجه داشته باشید که بسیاری از مشتریان در بیان نظرات خود بصورت آنلاین احساس بهتری از غیر آنلاین دارند، پس شرایط این ارتباط را فراهم کنید.
نکات مثبت و عامل جذابیت برند خود از نگاه مشتریان را بفهمید – چرا بجای رقیب از شما خرید میکنند؟ آیا چشمانداز مشتری نسبت به برند شما مطابق با چشمانداز شما است؟
زمانی که نظرات آنها را بخوبی بررسی کردید، میتوانید نیازها و علایق آنها را بخوبی درک کنید:
— آنها از محصول و خدمت شما چه توقعی دارند؟
— از شما انتظار شروع چه کاری را دارند؟
— از شما انتظار توقف چه کاری را دارند؟
— از شما انتظار ادامه دادن چه چیزی را دارند؟
توجه – توجه: یکی از بهترین روشها برای بدست آوردن این اطلاعات از طریق زیرساخت موبایل است.
۲- رقبا و مشتریان آنها را بخوبی بشناسید:
شناسایی و دنبال کردن روشهای تبلیغات و بازاریابی رقبا چه در حوزه سئو و موتورهای جستجو و چه از طریق شبکههای اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. هرگونه تغییر در روشهای کار آنها را زیر نظر داشته باشید تا از این طریق پی به استراتژیهای کلان آنها ببرید.
برای موارد زیر وقت بگذارید و دنبال کنید:
— آیا رتبه خوبی در نتایج جستجو دارند: برای کلمات کلیدی که مورد هدف شما هستند.
— آیا محتوای خوب و باکیفیتی را منتشر میکنند: و این کار بطور منظم انجام میشود؟
— آیا دنبال کنندگان فعالی دارند: خصوصاً در سطح شبکههای اجتماعی.
مشترک ایمیلی رقبای خود شوید: از طریق میتوانید از کمپینهای بازاریابی آنها مطلع شوید و بدانید آنها چگونه از این کانال استفاده میکنند. برای این منظور از یک آدرس ایمیل غیر شرکتی استفاده کنید.
پس از این مرحله باید به کسب اطلاعات در مورد مشتریان رقبای خود بپردازید:
پیگیر نظرات درج شده باشید: این نظرات شامل نظرات درج شده بر روی وبسایت؛ شبکههای اجتماعی و … میشود.
بدنبال کمبودها باشید: آیا جای خالی ارائه یک محصول یا خدمت در سبد محصولات آنها احساس میشود که شما بتوانید این ضعف را جبران کنید؟
۳- به درکی جامع برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خود برسید:
در این مقوله حدس زدن هرگز درکی درست برای تصمیم گرفتن به شما نمیدهد، بلکه اطلاعات درست و دقیق میتواند برای شما کارساز باشد.
به منظور بدست آوردن این دسته از اطلاعات میتوانید از نرمافزارهای تبدیل نرخ بازدیدکننده به مشتری استفاده کنید، البته در صورت عدم دسترسی به آنها گوگل آنالیتیکز هم به نوعی این اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهد. از جمله این اطلاعات میتوان به معیارهایی از قبیل نرخ کلیک بر لینکها، نرخ تبدیل مشتریان از گروههای مختلف، نرخ تبدیل صفحات فرود مختلف و چگونگی تغییر آنها در طی ساعات مختلف روز، روزهای مختلف هفته و حتی فصول مختلف سال توجه کنید.
مطالب مرتبط:
مورد مشابهی یافت نشد