جای خالی خرمای ایرانی بر روی بیلبوردهای شهری
مدیر کل دفتر میوههای گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت : متاسفانه در بیلبوردهای تبلیغاتی شهری محصولات خارجی وارداتی از جمله تلویزیون و غیره تبلیغ میشود ولی برای تولید محصول ایرانی همچون خرما که در سلامت هر جامعهای تاثیر بسزایی دارد اقدامی برای فرهنگسازی صورت نمیگیرد.
ابوالقاسم حسنپور گفت: ایران با تولید بیش از یک میلیون تن خرما و صادرات حدود ۱۶۰ هزار تنی آن، پس از مصر دومین تولیدکننده و صادرکننده این محصول در جهان بهشمار میرود.
وی ادامه داد : سالانه در جهان ۷٫۵ میلیون تن خرما تولید و حدود ۱۰ درصد (بیش از ۷۰۰ هزار تن) آن صادر میشود که ایران با تولید بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن از این محصول و صادرات بالغ بر ۱۶۰ هزار تنی به دومین کشور تولیدکننده و صادرکننده خرما تبدیل شده است .
مدیر کل دفتر میوههای گرمسیری افزود : در گذشته اقداماتی باعث شد که قیمت خرما در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند اما هماکنون بسته به قرار داشتن در فصل و پیک مصرف، قیمت این محصول از ۱٫۵ تا دو دلار در بازارهای جهانی متفاوت است که البته بستهبندی و استانداردهای تجارت جهانی نیز در بازار صادراتی این محصول اثرگذار است.
وی خاطر نشان کرد: در ایران بالغ بر ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، اصفهان و غیره زیرکشت خرما هستند که البته ۲۰۰ هزار هکتار از نخیلات بارورند.
حسنپور گفت: خرما غذای کاملی بهشمار میرود اما آنگونه که باید و شاید در ایران و حتی جهان شناخته نشده و برای مصرف آن ترویج و فرهنگسازی نشده است که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا برنامههای متعددی را در مرحله اجرا دارد.
وی ضمن گلایه از نبودن تبلیغات فرهنگی مناسب برای این محصول بر روی بیلبوردهای شهری ، اظهار کرد : یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این راستا پیشنهاد به شهرداری تهران برای عضویت در کمیته مشترکی با حضور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و دیگر دستگاههای دولتی و بخش خصوصی است که بتوان نام خرمای ایرانی را در بیلبوردهای تبلیغاتی شهر نیز مشاهده کرد و شعار “هر روزتان را با دو خرما آغاز کنید”را در شهر پراکنده کرد.