بازگرداندن مشتریان به فرایند خرید
در این مطلب به راهکارهای مناسب برای بازگرداندن آن مشتریان به فرایند خرید میپردازم. امیدوارم با توجه به آن نکات دلیل ترک کردن سبد خرید در کسبوکار خودتان را یافته باشید. اگر نه، پیشنهاد میکنم حتما قبل از مطالعه این مطلب به مطالعه آن بپردازید.
اغلب صاحبان کسبوکار تصور میکنند زمانی که یک سبد خرید توسط مشتری ترک شد، دیگری کاری نمیشود کرد و به آخر خط برای آن مشتری رسیدهاند. مطمئن ناامیدکننده است، اما نمیشود بهصورت حضوری به تکتک آنها هم مراجعه کرد!!! پس چاره کار چیست؟
چاره کار احیاء فرایند خرید یا همان بازاریابی مجدد است که قبلا به اهمیت آن هم اشاره شد.
ایمیلهای احیاء
یک برنامه بازاریابی قادر به بازگرداندن حداقل ۶% تا حداکثر ۵۰% از آن دسته از مشتریان که سبد خرید خود را ترک کردهاند میباشد. جالب است نه؟ خصوصاً اگر وبسایت شما دارای نرخ تبدیلی در حدود ۲ تا ۳% باشد و همچنین بسته به متوسط ارزش هر یک از سبدهای رهاشده، با این کار قادر به کسب میلیونها و یا شاید میلیاردها فروش در طی یک سال میشوید.
این ایمیل یک ایمیل بسیار ساده است که به آنها ارسال میکنید و ترک شدن سبد خرید در سایت خودتان را به آنها یادآوری میکنید. حالا این ایمیل چه شرایطی باید داشته باشد؟
زمانبندی:
یک مطالعه که در دانشگاه MIT با محوریت کسبوکارهای صنعتی و مصرفی انجامشده است، نشاندهنده ارزش بسیار حیاتی زمانبندی در این مقوله دارد، چراکه بر اساس آن تنها در یک ساعت پس از رها شدن این سبد خرید، در حدود ۹۰% این مشتریان بالقوه بهطور کامل از دست میروند.
اینکه چه زمانی باید این ایمیل ارسال شود بستگی به کسبوکار و بازار شما دارد که باید از طریق آزمونوخطا آن را به دست آورید، اما اگر این ارسال خیلی زود باشد، جنبه تحمیلی پیداکرده و اگر دیر هم باشد به معنای یک فرصت از دست رفته است. فقط باید توجه داشته باشید که تعداد این ایمیلها در حدود ۳ تا ۶ مورد است که باید در طی یک بازه زمانی ارسال شود.
چرا این کار اثربخش است؟
وقتی یک مشتری سبد خود را ترک میکند، مطمئناً قادر به خرید نبود است!!! اما یک توالی از ارسال ایمیل (نهفقط یک ایمیل) قادر به انجام موارد زیر است:
به آهستگی اشارهای به آنها میکند تا به فرایند خرید بازگردند
درزمانی بهتر به آنها یادآوری میکند
زمانی مناسب برای فکر کردن به این موضوع را در اختیار آنها قرار میدهد
به آنها یادآوری میکند(اگر فراموش کرده باشند یا اینکه آدرس سایت را به یاد نیاورند)
ارتباط و تناسب
بجای ارسال یک ایمیل عمومی و کلی که نشان از عدم توجه شما به خریدار است، (هرچند که واقعاً توجه هم نمیکردید)، حتما توجه داشته باشید که ایمیل شما مرتبط با اقلام انتخابشده در سبد خرید مشتری باشد. مثلاً یک ایمیل مرتبط میتواند شامل موارد زیر باشد:
نام مشتری
لیستی از اقلام انتخابشده و رهاشده در سبد خرید
اقلامی مشابه با اقلام سبد خرید مشتری
لینکی به سبد خرید برای راحتتر شدن پیگیری
راهی برای دسترسی پیدا کردن به خدمات مشتریان یا فروش درصورتیکه وی چنین تمایلی داشته باشد
لحن
توجه داشته باشید که این نوعی از بازاریابی جاذبهای است و بههیچوجه نباید جنبه تحمیلی به خود بگیرد. فروش تهاجمی در یک کمپین بازاریابی مجدد میتواند بهطور کل موجب نابودی فرایند فروش شما شود. چیزی که مخاطب شما به آن نیاز دارد، یک دلیل منطقی برای تمام کردن و تکمیل فروش است. توجه داشته باشید: که منطقی به معنای این نیست که چون ما بهترین عرضهکننده هستیم، پس . . .
بهتر است در تهیه متن این ایمیل به دلایل ممکنی توجه کنید که میتواند باعث ترک کردن این فرایند شده باشد. خدمات مشتری در این نقطه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد و قرار دادن راه ارتباطی با خدمات مشتری در متن ایمیل به همین دلیل است. اجازه دهید که وی بداند شما همیشه حضور دارید و علاقهمند به پاسخگویی به سؤالات وی میباشید.