تبلیغات در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران
معرفی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران
فرودگاه بینالمللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه و در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری قرار گرفتهاست. این فرودگاه بعنوان جایگزین فرودگاه بینالمللی مهر آباد طراحی گردید که اکنون در داخل بافت شهر تهران قرار گرفته است. فرودگاه امام توسط شرکت فرودگاههای کشور اداره میشود و مرکز فعالیت شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ماهان، آسمان، قشم، کاسپین، تابان وزاگرس میباشد. تا آگوست ۲۰۱۴ فرودگاه امام خمینی میزبان بیش از ۴۰ ایرلاین بوده که با بیش از ۷۰۰ پرواز هفتگی تهران را به شهرهائی در بیش از ۳۰ کشور جهان متصل میکنند.
فاز یک فرودگاه امام خمینی دارای یک ترمینال مسافر بری فعال با ظرفیت جابجایی ۶/۵ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال بوده و فاز ۲ فردگاه نیز در حال ساخت میباشد. در شهریور ۹۳ پل ارتباطی فاز ۱ و ۲ با تغییر کاربری به عنوان ترمینال موقت حجاج مورد بهره برداری قرار گرفت. فرودگاه امام با جابجایی نزدیک به ۵ میلیون مسافر در سال ۱۳۹۲ یازدهمین فرودگاه خاور میانه از نظر جابجایی مسافر معرفی شد. این آمار در ۱۱ ماهه سال ۹۳ به ۵٬۸۴۴٬۰۹۰ مسافر رسید. فرودگاه امام همچنین با جابجایی نزدیک به ۹۹ هزار تن بار در سال یکی از فرودگاههای مهم منطقه در زمینه حمل بار نیز میباشد.
موقعیت فرودگاه برای تبلیغات
رشد سریع فن آوری در فرودگاه ها سبب توسعه سیستم های فرودگاهی، افزایش مخاطبان و مشتریان می شود و در نتیجه تبلیغات محیطی نقش مهمی را ایفا می نماید.
فرودگاه ها دارای ویژگی های خاصی هستند که از جمله آن، رفت آمد مدیران و تصمیم گیرندگان در حوزه های مختلف اجتماع است. این افراد در فرصتی که در فرودگاه برایشان ایجاد می شود قطعاً نگاهی ویژه و حرفه ای به پیام های اطلاع رسانی اطراف خود دارند و این یک موقعیت استثنایی برای معرفی و عرضه خدمات است تا در کنار نگاهی که بصورت عام و از طرف مردم عادی به کالاهای معرفی شده در تبلیغات فرودگاهی می شود. نگرشی تخصصی نیز متوجه این تبلیغات می شود و تلنگر یک اتفاق از همین نگاه نگرش شکل می گیرد. تلنگری که صاحبان برند به دنبال آن هستند و فضاهای تبلیغی فرودگاه نقش موثری در این میان دارند.
تبلیغات در فرودگاه امام خمینی تهران
فرودگاههای اصلی به ویژه پایانههای پروازهای خارجی در هرکشور به لحاظ اینکه اولین اثر را برروی میهمانان و گردشگران خارجی میگذارد، اهمیت فوقالعادهای برای کشورها دارند و در دنیا مرسوم است ترمینال پروازهای خارجی را ویترینی جذاب درست میکنند تا فرهنگ، توان مدیریتی، ظرفیتهای گردشگری و … کشور خود را به نمایش بگذارند و یا با انجام تبلیغات چشم گیر و ارزشمند انواع برندها و توانایی های تبلیغاتی را به به رخ توریستها بکشند.
به همین سبب فرودگاه های بین المللی نظیر فرودگاه امام خمینی موقعیت استراتژی خاصی برای تبلیغات دارند و تبلیغات محیطی و اجاره بیلبورد در فرودگاه امام از بازدهی مطلوبی برخوردار می باشد.
به دلیل اینکه فرودگاه یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین مکان های عمومی محسوب می شود تبلیغات محیطی در فرودگاه امام خمینی هم می تواند فروش محصولات و برندهای تبلیغ شده بر روی تابلو های تبلیغاتی را دوچندان کند.
انواع فضاهای تبلیغاتی در فرودگاه امام خمینی تهران
- سالن ورود مسافرین و بار فرودگاه امام خمینی
- سالن خروجی و گذرنامه فرودگاه امام خمینی
- فضای بیرونی فرودگاه امام خمینی
- فضای پارکینگ فرودگاه امام خمینی
- ستون داخل سالن فرودگاه امام خمینی
- سالن ترانزیت فرودگاه امام خمینی
- محوطه داخلی فرودگاه امام خمینی
- سالن انتظار فرودگاه امام خمینی
- ترمینال فرودگاه امام خمینی
- سالن گمرک فرودگاه امام خمینی
- سالن مرکزی پروازهای بین المللی فرودگاه امام خمینی
- سالن ترانزیت پروازهای خارجی فرودگاه امام خمینی
تصاویر تعدادی از تابلوهای تبلیغاتی فرودگاه امام خمینی