حقایقی در رابطه با بازاریابی چریکی
حقایقی در رابطه با بازاریابی چریکی
جِی کنراد لوینسون بهعنوان پادشاه مسلم بازاریابی چریکی شناخته میشود. لوینسون نویسنده چندین و چند کتاب در رابطه با استراتژیهای بسیار مؤثر و کم هزینه بازاریابی، استراتژیهای متعددی را شکل داده است که به افراد و کسبوکارهای مختلف کمک می کند تا بدون از بین بردن حداقل سود خود قابلیت دیده شدن خودشان را افزایش دهند. تنها کافی است چند استراتژی بازاریابی چریکی را در طرح کسبوکار خود استفاده کنید و از نتایج فوقالعاده آنها متعجب شوید.
مینی رسانه (رسانه کوتاه)
بخش عمده فعالیتهای بازاریابی چریکی بر چیزی متمرکز است که لوینسون در کتاب خود بنام “بازاریابی چریکی: استراتژیهای آسان و ارزان برای سودهای بزرگ از کسبوکارهای کوچک شما” از آن تحت عنوان مینی رسانه نام میبرد. کسبوکارها میتوانند از روزنامههای محلی، بیلبوردهای کوچک محلی، بروشورهای کوچک که در خانه تهیه میشوند، ارسال کارتپستال به مشتریان یا حتی ارسال نامههای شخصی به آنها استفاده کنند. به اعتقاد لوینسون اینها روشهایی کمهزینه هستند که برای انجام آنها صاحبان کسبوکار اغلب با رقابتی از طرف رقبا هم روبرو نمیشوند.
استفاده از مجموعه متنوعی از ابزارها
گرفتار شدن در یک عادت در بازاریابی خیلی ساده است – – استفاده از یک دوره فروش ثابت شب عید یا . . . با روشهای تبلیغاتی یکسان و انتظار داشتن هیجان از طرف مشتریان در مورد محصولات شما نمونهای از مسئله میباشد. در حالیکه هیچ نکته اشتباه و خطایی در رابطه با استفاده از روشهای آزموده شده در بازاریابی وجود ندارد، یک بازاریاب چریکی همواره از مجموعه ابزارهای متنوعی استفاده میکند که بسیاری از آنها هم میتواند غیرمتعارف باشد. توجه داشته باشید که ترک کردن حاشیه امن و امتحان کردن استراتژیهای جدید میتواند به شما در افزایش تعداد مشتریان کمک کند.
همیشه نباید برای بازاریابی خود هزینه کنید
لوینسون بر روی وبسایت خودش به آدرس GuerrillaMarketing.com بیان میدارد که چگونه تهاتر کردن میتواند بهعنوان یک روش قوی از بازاریابی مورداستفاده قرار بگیرد – – روشی که اگر هزینهای برای شرکت شما در بر داشته باشد، هزینه بسیار اندکی است. تهاتر روشی است که بر اساس آن شما موجودی و زمان بلااستفاده خودتان را تبدیل به پول و نقدینگی میکنید. او حتی اشاره میکند که چطور خدمات مشاورهای خودش را در ازاء یک حمام گرم، خدمات منشیگری، تعطیلات و یک سال مصرف قهوه تهاتر کرده است. ابتدا ارزیابی کنید که کسبوکار شما چه چیزی برای پیشنهاد دادن در اختیار دارد. احتمال اینکه بتوانید در ازاء ارائه موجودی قدیمی خود یا حتی برخی از خدمات خودتان از خدمات بازاریابی و تبلیغاتی دیگران استفاده کنید، بسیار زیاد است.
کاری کنید که کارتهای ویزیت شما برایتان کار کنند
یکی دیگر از پیشنهادهایی که این متخصص بازاریابی چریکی به صاحبان کسبوکار پیشنهاد میدهد که از کارتهای ویزیت خود بهعنوان ابزاری جهت انتقال اطلاعات تماس بهعنوان یک وسیله و ابزار بازاریابی استفاده کنند. کارتهای ویزیت خود را همواره در اختیار داشته باشید و در هر ملاقاتی با روی خوش آن را در اختیار مخاطب قرار دهید. بهعنوانمثال یکی از این روشها میتواند پرداخت هزینه پارکومتر ماشینی باشد که مدتزمان استفاده از فضای پارک برای وی پایانیافته و سپس قرار دادن کارت ویزیت در زیر برف پاکن با درج عبارتی بر روی آن مبنی بر انجام شدن این کار توسط شما. همچنین میتوانید در قسمت پشت کارت از موضوعات و یا اطلاعاتی استفاده کنید که مخاطب شما نیاز به استفاده کردن از آنها دارد، مثلا درج تقویم، درج شماره تلفنهای ضروری و . . .