شهاب حسینی و مدیریت فرهنگی شهر فرش
در طی هفته گذشته در طی مراسمی شهاب حسینی بازیگر پرطرفدار سینمای ایران بهعنوان مدیر فرهنگی برند شهر فرش معرفی شد.
در این برنامه که ابتدا موسوی مدیریت شهر مشهد سخن میگفت ضمن اشاره کوتاهی به سابقه فعالیتهای این برند از سال ۱۳۹۲ به همکاری با دکتر بهنود اللهوردی نیک مبدع مهندسی برند در ایران اشاره کرد و سپس ضمن اشاره به برنامههای آن برای فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر از همکاری با سید شهابالدین حسینی بهعنوان مدیریت فرهنگی شهر فرش خبر داد.
بر اساس این تفاهمنامه امضا شده شهاب حسینی موافقت کرد بجای آنکه تصویرش به عنوان تبلیغ یک برند خاص استفاده شود با همکاری شهر فرش مدیریت ساخت چند فیلم سینمایی را برعهده بگیرد و درآمد حاصل از این قرار داد بهجای واریز به حساب شهاب حسینی در کل سینما سرمایهگذاری شود.
در ادامه بخشی از سخنرانی دکتر بهنود اللهوردی نیک در این مراسم را میخوانید و سپس به بخشی از مصاحبه با ایشان در این رابطه میپردازیم:
پدیده مسئولیت اجتماعی برندها (CSR) سالهاست که در دنیا به روشهای مختلف توسط برندهای معتبر و بزرگ اجرا میشود. این ابزار چندی است که در ایران هم مورداستفاده قرارگرفته است. البته بهرهگیری از مسئولیت اجتماعی بهعنوان یکی از ابزارهای برندینگ نوین، امروز دیگر امری اجتنابناپذیر برای برندهای معتبر است.
اما چگونگی و روش بهرهگیری از این مقوله نقش مهمی در اثربخشی آن در جامعه و بهویژه مخاطبان برند دارد. مسئولیت اجتماعی فقط کمک به خیریهها نیست، پرداختن به مقولههای فرهنگی و هنری جامعه هم بهنوعی ادای دین نسبت به جامعه است و چهبهتر که یک برند مانند شهر فرش که یک برند تجاری فرهنگی است، به این بخش از جامعه یعنی فرهنگ و هنر آن بپردازد.
اتفاقی که امروز افتاده درواقع نوعی بهرهگیری نوآورانه و هوشمندانه از بحث مسئولیتهای اجتماعی برندها (CSR) است که برای نخستین بار توسط شهر فرش و شهاب حسینی اجراشده است.
درواقع اگر تا چندی پیش فقط از چهره هنرمندان و ستارهها بهعنوان سفیر برند در معرفی محصولات و صرفاً با رویکرد تجاری استفاده میشده، امروز به روشی نوآورانه و هوشمندانه از تواناییها، شایستگیها و مهارتهای دیگر هنرمندان در جهت مسئولیتهای اجتماعی استفادهشده است.
درواقع شهر فرش علاوه بر بهرهگیری از تمام شایستگیهای یک ستاره محبوب مانند شهاب حسینی (نه فقط چهره) بهعنوان مدیر فرهنگی هنری، مسئولیتهای اجتماعی خود را در قالب حمایت از پروژههای فرهنگی هنری در کشور به شهاب حسینی میسپارد.
جالب اینجاست که این رویکرد، از طرفی مسئولیتهای اجتماعی خود شهاب حسینی را هم بهعنوان یک برند شخصی (Personal Brand) پوشش میدهد زیرا همه ما میدانیم که ایشان بهعنوان یک سوپراستار محبوب ایرانی در معرض پیشنهادها بسیار جذاب صرفاً تجاری از سوی برندهای دیگر بودند که به خاطر دغدغهها و نوع نگرش به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور، از تمام آنها چشمپوشی کردهاند و ترجیح دادهاند بهعنوان مدیر فرهنگی هنری شهر فرش فعالیت کنند.
لازم به یادآوری است که نگرش طرفین این تفاهمنامه (شهر فرش و شهاب حسینی) نقش مهمی در شکلگیری این رویداد داشته است. من واقعاً تشکر میکنم از شهر فرش که با صرفنظر از رویکردهای کوتاهمدت و صرفاً فروش مدار، به سرمایهگذاری استراتژیک در مقوله فرهنگ و هنر کشور روی آورده و تشکر میکنم از شهاب حسینی که با رد پیشنهادها جذاب صرفاً تجاری موجبات شکلگیری این همکاری و مشارکت بزرگ و تاریخی رو فراهم کردند.
لازم به ذکر است که انتخاب یک برند شخصی مانند شهاب حسینی باشهرت و محبوبیت کمنظیر در ایران، بهعنوان یک نماینده فرهنگی و هنری جهت محقق کردن مسئولیتهای اجتماعی برند شهر فرش، طی بیش از یک سال تحقیق و بررسی توسط شهر فرش انجامشده است. زیرا ویژگیهای نماینده فرهنگی یک برند باید منطبق بر هویت برند باشد تا تأثیر آن در ذهن مخاطبان بهمراتب بیشتر شود.
این همافزایی (سین رژی) در بهرهگیری نوآورانه از پدیده مسئولیت اجتماعی برندها (CSR)، استفاده از سفیر برند (Brand Ambassador) و اسپانسرشیپ (حامی گری) یک موفقیت تضمینشده و برد سهجانبه برای شهر فرش، شهاب حسینی و جامعه محسوب میشود که لازم است:
تبریک بگوییم به شهر فرش، تبریک بگوییم به شهاب حسینی، تبریک بگوییم به همه جامعه و البته تبریک بگوییم به هنرمندان احتمالی آتی که با الهام از این نوآوری هوشمندانه، ضمن بهرهگیری بیشتر و بهتر از مهارتها و شایستگیهایشان که فراتر از چهره آنهاست، علاوه بر جذب سرمایه برندهای معتبر به نوعی، ادای دین نسبت به فرهنگ و هنر جامعه خود نیز خواهند نمود و به یک موفقیت تضمینشده دست پیدا خواهند کرد.
مصاحبه اختصاصی با دکتر بهنود اللهوردی نیک، مشاور ارشد برند شهر فرش در خصوص رویکرد نوآورانه به مقوله مسئولیت اجتماعی برندها (CSR)
سؤال: چه نوآوری در حوزه مسئولیت اجتماعی برندها (CSR) در این تفاهمنامه اتفاق افتاده است؟
پاسخ: این تفاهمنامه به نوعی یک نوآوری هوشمندانه و همافزا (سینرژیک) از سه ابزار نوین برندینگ یعنی مسئولیت اجتماعی برندها (CSR)، بهرهگیری از سفیر برند (Brand Ambassador) و حامی گری (Sponsorship) محسوب میشود.
پدیده مسئولیت اجتماعی برندها (CSR) سالهاست که در دنیا به روشهای مختلف توسط برندهای معتبر و بزرگ اجرا میشود. این ابزار چندی است که در ایران هم مورد استفاده قرار گرفته است. البته بهرهگیری از مسئولیت اجتماعی بهعنوان یکی از ابزارهای برندینگ نوین، امروز دیگر امری اجتنابناپذیر برای برندهای معتبر است.
اما چگونگی و روش بهرهگیری از این مقوله نقش مهمی در اثربخشی آن در جامعه و بهویژه مخاطبان برند دارد. مسئولیت اجتماعی فقط کمک به خیریهها نیست، پرداختن به مقولههای فرهنگی و هنری جامعه هم به نوعی ادای دین نسبت به جامعه است و چه بهتر که یک برند مانند شهر فرش که یک برند تجاری فرهنگی است، به این بخش از جامعه یعنی فرهنگ و هنر آن بپردازد.
اتفاقی که امروز افتاده درواقع نوعی بهرهگیری نوآورانه و هوشمندانه از بحث مسئولیتهای اجتماعی برندها (CSR) است که برای نخستین بار توسط شهر فرش و شهاب حسینی اجرا شده است.
سؤال: وظایف و تفاوتهای سفیر برند با مدیر فرهنگی هنری برند چیست؟
پاسخ: در بحث سفیر برند (البته برندهای تجاری) فقط از چهره هنرمندان و ستارهها بهعنوان سفیر برند در معرفی محصولات و صرفاً با رویکرد تجاری استفاده میشده، امروز به روشی نوآورانه و هوشمندانه از تواناییها، شایستگیها و مهارتهای دیگر هنرمندان در جهت مسئولیتهای اجتماعی استفادهشده است.
درواقع شهر فرش علاوه بر بهرهگیری از تمام شایستگیهای یک ستاره محبوب مانند شهاب حسینی (نه فقط چهره) بهعنوان مدیر فرهنگی هنری، مسئولیتهای اجتماعی خود را در قالب حمایت از پروژههای فرهنگی هنری در کشور به شهاب حسینی میسپارد.
سؤال: این پدیده بهجز در مسئولیت اجتماعی که نوآورانه به یک مدیر فرهنگی و هنری مشهور و معتبر واگذار شده، چه تفاوتی میتواند با اسپانسرشیپ یا حمایت از امور فرهنگی و سینمایی داشته باشد؟
پاسخ: درواقع نوعی هم افزایی (سینرژی) در بهرهگیری نوآورانه از پدیده مسئولیت اجتماعی برندها (CSR)، استفاده از سفیر برند (Brand Ambassador) و اسپانسرشیپ (حامی گری) یک موفقیت تضمینشده و برد سهجانبه برای شهر فرش، شهاب حسینی و جامعه محسوب میشود، در حالی که در مقوله اسپانسرشیپ، در بهترین حالت فقط حامی (برند) و حمایت شونده ذینفع است، در حالی که امکان از بین رفتن سود برای حامی نیز وجود دارد. یعنی ممکن است به دلیل عدم سودآوری یا اقبال عمومی به پروژه (فرهنگی یا سینمایی)، منافع مورد انتظار حامی محقق نشود.
در این رویداد نوآورانه، حامی یک سرمایهگذاری استراتژیک بر روی پروژههایی انجام میدهد که علاوه بر محقق کردن مسئولیتهای اجتماعی برند، امکان بازگشت سرمایه را هم فراهم میکند که در این حال هم حامی و هم مدیر پروژه منتفع خواهند شد.
سؤال: آقای شهاب حسینی چگونه برای برند شهر فرش انتخاب شدند؟
پاسخ: انتخاب یک برند شخصی مانند شهاب حسینی با شهرت و محبوبیت کمنظیر در ایران، بهعنوان یک نماینده فرهنگی و هنری جهت محقق کردن مسئولیتهای اجتماعی برند شهر فرش، طی بیش از یک سال تحقیق و بررسی توسط شهر فرش انجام شده است. زیرا ویژگیهای نماینده فرهنگی یک برند باید منطبق بر هویت برند باشد تا تأثیر آن در ذهن مخاطبان بهمراتب بیشتر شود.
لازم به یادآوری است که نگرش طرفین این تفاهمنامه (شهر فرش و شهاب حسینی) نقش مهمی در شکلگیری این رویداد داشته است. من واقعاً تشکر میکنم از شهر فرش که با تغییر نگرش از رویکرد کوتاهمدت و صرفاً فروش مدار، به سرمایهگذاری استراتژیک در مقوله فرهنگ و هنر کشور روی آورده و تشکر میکنم از شهاب حسینی که با رد پیشنهادها جذاب صرفاً تجاری موجبات شکلگیری این همکاری و مشارکت بزرگ و تاریخی رو فراهم کردند.
جالب اینجاست که این رویکرد، از طرفی مسئولیتهای اجتماعی خود شهاب حسینی را هم بهعنوان یک برند شخصی (Personal Brand) پوشش میدهد زیرا همه ما میدانیم که ایشان بهعنوان یک سوپراستار محبوب ایرانی در معرض پیشنهادها بسیار جذاب صرفاً تجاری از سوی برندهای دیگر بودند که به خاطر دغدغهها و نوع نگرش به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور، از تمام آنها چشمپوشی کردهاند و ترجیح دادهاند بهعنوان مدیر فرهنگی هنری شهر فرش فعالیت کنند.
مطالب مرتبط:
رابرت کیوساکی: کارآفرین موفق، نویسنده و استاد مدیریت و بازاریابی
کن بلانچارد: نویسنده و سخنران مدیریتی
جرالد زالتمن: پرفسور مدیریت بازرگانی و نویسنده
۶ نکته برای مدیریت بهتر کارکنان باهوش