Take a fresh look at your lifestyle.

نقد و بررسی کمپین تبلیغاتی نگارخانه ای به وسعت یک شهر

0


فرهنگ مجموعه ای از باورها، ارزشها ، رسوم و عاداتی است که اعضای جامعه به کار می بندند تا خود را با یکدیگر و در سطحی وسیع تر باجهانشان سازگار سازند و بعبارتی شاید به توان فرهنگ را مجموعه قوانینی نامید که مردم نسل به نسل آن را حفظ می نمایند و با حذف ضعف ها و تاکید بر نکات مثبت آن، ایده آل های فراگیر در جامعه را به روز می کنند تا بتوانند با بهره گیری از آن ضمن ایجاد نظمی دائمی برای زندگی مطلوب نگاهی به مسیر توسعه داشته باشند.
شهرداری تهران در طی یک اقدام فرهنگی جهت ارتقا سطح آگهی مردم کمپینی با عنوان نگارخانه ای به وسعت یک شهر را طراحی کرده است تا آثار هنری هنرمندان داخلی و خارجی کشور را بر روی سازه های تبلیغاتی به سیمای شهر به تصویر بکشد و عموم مردم را با فرهنگ و هنر گذشتگان آشنا کند.
بی شک این حرکت نوظهور شهرداری تهران تجربه ارزشمندی است برای کسانی که به فکر پایداری ارزشها و ارتقای فرهنگ هستند و تلنگری است بر تمامی سازمانهایی که نقشی در ارتقای فرهنگی جامعه بر عهده گرفته اند.

معرفی کمپین نگارخانه ای به وسعت یک شهر

در روزهایی که بسیاری از شهروندان به‌دلیل مشغله و کار زیاد مدت‌هاست سری به نگارخانه‌های شهر نزده‌اند، آثار برجسته هنری از دل نگارخانه‌ها به خیابان‌های شهر آمده‌اند تا مردم هر چه بیشتر با آثار فرهنگی و هنری فاخر به جا مانده از نیاکان‌شان بیشتر آشنا شوند؛ آثاری که گاه شاید نمونه‌اش را در هیچ موزه‌ای نتوان دید.
شهرداری تهران هر ساله در فواصل زمانی معین اقدام به نصب تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی در سطح می کند و عنوان هر طرح را با مضامینی مختلف مانند، تشویق به مطالعه ، کمک به همنوع ،رانندگی درست،و…همراه می باشد.
اوایل سال ‌جاری، شهرداری تهران در اقدامی فرهنگی با استفاده از هزار و ۶۰۰ سازه تبلیغاتی، ۷۰۰ اثر هنری از هنرمندان داخلی و خارجی را به سیمای شهر کشاند و به مدت ۱۰ روز، تهران به نگارخانه‌ای بزرگ تبدیل شده بود،شهرداری در این بیلبوردهای تبلیغاتی سعی در معرفی آثار و اماکن تاریخی فرش، تابلو فرش و آثار هنری و نقاشی شهر کرده است.
هدف طراحان کمپین نگارخانه ای به وسعت یک شهر ضمن تغییر حال و هواى سخت محیطى شهر، موجب آشنایى بیشتر شهروندان حتى به شکلى لحظه اى با آثار هنرى مطرح ایران و جهان بر روی بیلبوردها در سطح شهر بوده است که این طرح در این میان با نقاط قوت و نقاط ضعفی همراه بوده است که در ادامه محیطی دات کام به نقد و بررسی آن خواهد پرداخت.

نقد و بررسی کمپین نگارخانه ای به وسعت یک شهر

با توجه به این که شهروندان ما هنوز درگیر تامین نیازهای اولیه زندگی خود هستند و فرصتی برای تصفیه روح ندارند، هر نوع بستری که بتواند مسائل هنری را وارد زندگی مردم کند، قابل تحسین است.
یکی از مهم ترین مزیت های پروژه«نگارخانه ای به وسعت یک شهر» در تهران اینست که به مدت ۱۰ روز، خبری از هیچ بیلبورد تبلیغاتی در شهر نبود و شهرداری توانسته بود در این مدت تمام بیلبوردهای سطح شهر را هنرپوش کند. شاید به همین دلیل برخی به این پروژه نام «دهه بدون تبلیغ» دادند.
اگر چه بیلبوردهای نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر با عنوانی جذاب و فرهنگی به مدت ده روز رونمایی شد اما طرح های بصری ارائه شده زیاد جذاب و قابل توجه نبود وگاها سبب دلزدگی و بی تفاوتی مردم شده و عدم تنوع ،چشمان مردم را از دیدن این تصاویر اشباع می کند و شاید بهتر بود شهرداری تهران با تدبیری بهتر راجع به کیفیت چاپ و طرح انتخابی بیلبوردها و فضاهای تبلیغات می اندیشید و فضای شهر را دیدنی تر می کرد.


همچنین عدم تناسب طرح ها با جایگاه های در نظر گرفته شده ، مانند قرار دادن طرح هایی بر روی پل ها که به هیچ عنوان امکان ارائه صحیح آن طرح روی پل وجود ندارد و یا چیدمان کاملا غلط قرار گرفتن فونت های بسیار ریز بر روی بیلبوردها و پل ها که حتی گاهی از فاصله نزدیک هم قابل دیدن نیست و چاپ و نصب ارزان و بی کیفیت این تابلو های تبلیغاتی از ارزش هنری این طرح کاسته است.

مینیمالیسم به کار رفته در بخش نوشتار با روحیه غالب شهرنشین ها سازگار نیست، نگارخانه ای به وسعت یک شهر ایده ای قابل اعتنا اما در مرحله عمل بسیار قابل نقد است. نمایش این آثار بدون درک درست از تبلیغات محیطی صورت گرفته است و آنچه به جای تبلیغات بر روی تابلوها نشسته ،باز هم تبلیغاتی است که موضعش از تبلیغات تجاری به تبلیغات فرهنگی تغییر ماهیت داده است و در خلق آثاری از این دست، باید نهایت سلیقه و دقت بکار گرفته شود تا در آینده بتوانیم شاهد شگفتی و زیبایی در شهر باشیم.

 تصاویر  برخی از تابلوهای تبلیغاتی «نگارخانه ای به وسعت یک شهر»








 

altezzatrevelэкзотические туры в африкушри ланка туры погодатовары для дома оптом дешевоcaricature maker onlinespanish to english translation iдолговечность каркасного домакурс лечения уреаплазмозакакие растения растут в африкеконтекстная реклама google adwordsсайты юридических фирм2spravkiпродажа авто в европеконцепция разработки бренда

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ