چگونه ایده را طراحی کنیم تا ماندگار شود؟
این روزها حوصله و زمان مطالعه کم شده است، در این راستا به ذهنم رسید که چک لیستی ازتجربه خواندن یک کتاب را اینجا به اشتراک بگذارم.
در این کتاب شما با شش کلید طلایی برای ماندگار کردن ایدههایتان آشنا میشوید، که به اختصار آنها را بررسی میکنیم.
- سادگی
- غیرمنتظره بودن
- ملموس بودن
- معتبر بودن
- احساسی بودن
- داستانی بودن
برای فهمیدن این شش کلید چند داستان را با هم مقایسه میکنیم و این شش کلید را با هم از این پیامها استخراج میکنیم.
پیام ۱:مواجهه با ترس ناشی از حمله کوسهها
هر چند سال یک بار رسانهها درباره حمله کوسهها سر و صدا به پا میکنند. با این حال حمله کوسهها بسیار نادر است ولی چرا این مسئله آنقدر مورد توجه عموم و رسانهها هستند؟ پاسخ این است که حمله کوسهها تولید داستانهای ترسناک میکنند؛ حال در این راستا دو پیام را با هم مقایسه میکنیم و قبل از اینکه این دو پیام را با هم مقایسه کنیم با یک داستان ذهن خود را در رابطه با حمله کوسهها آماده کنیم.
برنامه تلویزیونی اپرا: بتانی همیلتون به موج سواری علاقه بسیاری داشت. او در این زمینه استعدادی خدادادی داشت و ستاره پرفروغ موج سواری بود در منطقه خودش مشهور شده بود، اما اتفاقی که روی داد بتانی را در کل جهان به تیتر اول تبدیل نمود.
صبح خیلی زود بود. بتانی در اقیانوس روی تخته موج سواریاش دراز کشیده و دستش را درون آب آویزان کرده بود که ناگهان کوسه قاتل ۱۵ فوتی به دستش حمله کرد و آن را از بدنش جدا نمود و کل دست او را با خود برد.
این پیام آنقدر قوی است که اگر شما مدیر بنیاد حمایت از کوسهها باشید یا بخواهید فرزندتان را متقاعد کنید که رفتن به ساحل دریا خطری ندارد، میتواند کار شما را بسیار سخت کند.
پیام۱:این پیام را بر اساس آمارهای منتشر شده توسط موزه تاریخ طبیعی فلوریدا بیان میکنیم:
احتمال اینکه در منطقه حفاظت شدهای که ناجیان غریق نیز حضور دارند غرق شوید بیشتر از آن است که از سوی کوسهای مورد حمله قرار بگیرید. در سال ۲۰۰۰، دوازده نفر در منطقه حفاظت شده کشته شدند. در صورتی که مرگ و میر توسط کوسهها اتفاق نیفتاده است و یا به طور کل در هر سال ۰.۴ درصد به این دلیل کشته میشوند.
پیام۲: این پیام هم بر اساس آمارهای منتشر شده توسط موزه تاریخ طبیعی فلوریدا بیان میکنیم:
احتمال اینکه توسط کدام یک از دو حیوان کشته شوید بیشتر است؟ کوسه یا آهو
پاسخ:احتمال اینکه آهو شما را بکشد بیشتر است. در واقع ۳۰۰ برابر بیشتر احتمال دارد که آهو شما را بکشد.(در اثر برخورد با اتومبیلتان)
در مقایسه این دو پیام باید گفت: پیام اول خوب است اما عالی نیست. اول اینکه مقایسه درستی اتفاق نیفتاده و در ادامه باید گفت که غرق شدن دلیل بسیار رایجی برای مرگ ومیر است. خیلی غیر منتظره به نظر نمیرسد. دوم اینکه مقایسه آماری ۱۲ کشته در برابر ۰.۴ خوب است. اما بسیار بعید است که کسی این اعداد را یک هفته بعد به خاطر بیاورد و در ادامه در توضیح پیام دوم باید گفت که ما این ایده غیر منتظره را دوست داریم که آهو خطرناکتر از کوسه وحشی است و به دنبال آن، این آمار غیر منتظرهتر است. یعنی آهو ۳۰۰ برابر کشندهتر است! و اینکه این پیام مثل برنامه تلویزیونی اپرا که به صورت ناخودآگاه فرد را از وحشت برای دریا رفتن منع میکند؛ فرد را از ترس کمین آهوها از رانندگی منع نمی کند. باید گفت؛ این مقایسه بسیار اثرگذارتر است.
نتیجه:
پیام۱: ساده، ملموس، معتبر
پیام۲: ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر و احساسی.
در کل برای ماندگاری ایدههایمان در دنیای حقیقی و دنیای رسانهای باید بدانیم که پیام ما باید قابل فهم باشد، به یاد ماندنی و موثر در تغییر تفکر یا رفتار، از طرفی مختصر و عمیق مانند ضرب المثلها.
در ادامه با ما همراه باشید تا با مقایسه پیامها بتوانیم اصول ماندگاری ایده را یاد بگیریم.