بیلبوردهای افزایش جمعیت در مترو تهران
کسانی که دهه ۷۰ شمسی را به یاد دارند، تابلو های تبلیغاتی ” فرزند کمتر، زندگی بهتر ” را هم به یاد می آورند . آن زمان هدف کاهش جمعیت بود و حالا افزایش جمعیت.
بعد از هشدارهایی که درباره کاهش نرخ رشد و پیر شدن تدریجی جمعیت داده شد، نصب این بیلبوردها یکی از کارهای تبلیغی بود که برای فرهنگسازی انجام شد.
به گزارش مجله محیطی ، شهرداری تهران که از حدود یک سال و نیم پیش تبلیغات خود را برای تشویق خانوادهها به فرزندآوری آغاز کرده است ، در سال ۹۲ برای ترویج فرزند آوری و تشویق خانواده های ایرانی به بچه دار شدن و داشتن بچه هایی بیشتر بیلبوردهایی طراحی و در نقطه های مختلف شهر نصب کرد .
بیلبوردهای «با یک گل بهار نمی شه» از همان روزهای ابتدایی واکنش های متفاوتی را در پی داشت.به طوری که نوع طراحی و به خصوص نبود مادر خانواده در یکی از آنها، باعث واکنش های زیادی شد.
اکنون شهرداری تهران در برخی از ایستگاههای مترو تهران بنری را با مضمون مقایسه جمعیت خانوارها نسبت به گذشته نصب کرده و در معرض دید عموم قرار داده است که تصویر این بنر تبلیغاتی به نوعی بیانگر کاهش رشد جمعیت در سال های اخیر بوده است.
اما طرح افزایش جمعیت مخالفان زیادی را در پی داشته است . از بررسی نظریات گوناگون مخالفان چنین برداشت می شود که مشکلات اقتصادی، اجتماعی، محدودیت منابع غذایی و محل سکونت، عمده موانع برسرراه افزایش جمعیتاند. موج جدیدتر این اندیشمندان عنوان میکنند که رشد جمعیت مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روانی را که با شرایط توسعه نیافتگی همراه است، تشدید میکند. رشد جمعیت همچنین موجب میشود که سهم قابل توجهی از درآمد دولت صرف تامین خدمات ضروری اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی برای جمعیت اضافی شود و این امر به نوبه خود مانع بهبود سطح زندگی میشود.
به گفته حجت الاسلام دکتر محمد حسین پوریانی ، همکاری سازمانها و نهادها و بررسی دقیق همه راهها برای ترویج فرهنگ افزایش جمعیت و تشویق مردم برای این کار، فراهم کردن زیر ساختهای افزایش جمعیت را ضروری و لازم میسازد، در غیر این صورت افزایش جمعیت یک نوع تهدید برای کشور حساب میشود.
راههای تشویق مردم برای افزایش جمعیت میتواند روش مؤثری برای افزایش جمعیت تلقی شود . در سطح اشخاص نیز باید محدودیتهای افزایش جمعیت حذف شود و نهادها و سازمانها با کارهای علمی، زمینه تشویق مردم و امیددهی به آنان برای فرزند آوری بیشتر را ایجاد کنند و باید مراکز فرهنگی خانوادهها را نسبت به افزایش فرزند آگاه کنند، چرا که جامعه ما در آینده نیاز به افزایش جمعیت و اضافه شدن قشر جوان به جمعیت دارد.