Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی یکی از مدرن ترین روشهای تبلیغات محیطی

0


بحث تبلیغات محیطی با رسانه‌های مختلف ارتباط دارد. طبیعتاً هر نوع رسانه‌ای می تواند در سطح شهر قرار بگیرد و به عنوان یک کانال ارتباطی بین فرستنده و گیرنده پیام باشد. با یک نگاه کلی و بدون در نظر گرفتن جزئیات، رسانه‌های شناخته شده ای داریم. این رسانه‌ها در بحث تبلیغات شهری شامل: رسانه‌های مشخصی نظیر بیلبورد، بنر و… هستند که برای آژانس‌های تبلیغاتی و انتقال دهندگان پیام‌های تبلیغاتی شناخته شده‌اند و صاحبان سرمایه هم عموماً نسبت به چنین رسانه‌هایی آگاهی و شناخت کافی دارند. از سوی دیگر دریافت کنندگان پیام نیز در سطح شهر بیلبورد‌ها را می‌شناسند، می‌بینند و می‌توانند تحت تاثیر پیام‌ها قرار بگیرند. پس رسانه‌های شناخته شده و کلاسیکی هستند که از دیر باز به کار گرفته می‌شوند و چه بسا در آینده نیز از آنها استفاده شود. در عین حال این امکان وجود دارد که کاربرد برخی از این ابزارها با گذشت زمان کم ‌رنگ شود. قبل از این، بخشی به نام طراحی رسانه، یا برنامه‌ریزی رسانه ‌ای در تبلیغات به عنوان یکی از بخش‌های مهم مطرح بوده است. برنامه‌ریزان و متخصصین برای استفاده مطلوب از این ابزارها برنامه ‌ریزی می‌کردند.

عناصر بسیار متعدد و متنوعی  در سطح شهر است که می‌توان به عنوان یک رسانه نو از آنها استفاده کرد و  در نتیجه هر شی را تبدیل به رسانه کرد. این امر طبیعتاً به دلیل تازگی، نوبودن و خلاقیت بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و تاثیر‌گذاری آن در انتقال پیام بسیار بیشتر از رسانه‌های گذشته خواهد بود.

بنابراین هم رسانه‌ها در طول زمان به سبب تکرار تا حدود اثر گذاری خود را از دست می ‌‌دهند و هم رسانه‌های نو و جدیدتر  و به عبارتی مدرن ترین روشهای تبلیغات محیطی مطرح می‌شوند. این روش و شیوه برای آن است که نو بودن و اثر گذاری را در تبلیغات حفظ کنیم.
شاید تا کنون با انوع خودروهای شخصی که بر روی آن تبلیغات خلاقانه شکل گرفته باشد در بزرگراه یا خیابان مملکت خودمان برخورد نکرده باشید. اما اگر برای سیاحت یا ماموریت از کشور خارج شده باشید، یکی از آنها را حتما دیده اید. در این صورت احتمالا رنگ های متنوع و لوگوهای نقش بسته روی آن چشم شما را به خود خیره کرده اند. دقیقا به همین دلیل است که شرکت های تبلیغاتی (غیر ایرانی) اخیرا تبلیغ روی خودروهای شخصی را جدی گرفته و برنامه های جدیدی را در این مورد به اجرا در آورده اند.

این روش تبلیغی تا حالا بسیار کار ساز بوده است زیرا به کمک آن توان راه ورود برندها و نام های تجاری را به مکانی هایی که قبلا رسانه های سنتی از دستیابی به آنها محروم بوده اند نظیر خیابان ها، محل کار افراد و مدارس، بازکرد.

  شناخت علاقیق مخاطب

در تبلیغات زیباشناسانه توجه به علایق احتمالی مخاطب و عنصر جذابیت اصلی اساسی است که پیش از ارائه هر طرحی مورد توجه قرار می گیرد، این در حالی است که در تبلیغات سود محور، مخاطب از اهمیت و تاثیرگذاری کمتری برخوردار است. شیوه های تبلیغاتی در کشور ما اصولا با روش های علمی این رشته فاصله زیادی دارند و بیشتر به جلب توجه مخاطب بسنده می شود تا تلاش برای تصاحب ذهن و روحش.

خودروهای کادو پیچ

اما در برخی از کشورهای اروپایی این نوع تبلیغ جای خود را کم کم باز کرده و به صورتی کاملا حرفه ای در حال اجرا است. هر روز ایده ها و طرح های جدیدی هم در این مورد به بازار می آید. قبلا شاید انجام چنین کاری چندان ساده نبود. زیرا شرکت های تبلیغاتی مجبور بودند طرح هایشان را با رنگ و قلم مو روی بدنه خودرو پیاده کنند. این کار دو ایراد اساسی داشت. اول این که خیلی وقت گیر بود و صاحب خودرو گاهی مجبور می شد یک روز کامل وسیله نقلیه شخصی اش را در اختیار شرکت تبلیغاتی قرار دهد. ایراد دوم هم این بود که پس از تمام شدن دوره آگهی، باید وقت زیادی صرف پاک کردن نقاشی ها و یاخودرو دوباره از نو نقاشی می شد، چون رنگ های به کار گرفته شده در آگهی به سادگی پاک نمی شدند.

اما حالا با آمدن فن آوری های جدید در صنعت چاپ این دو مشکل تا حد زیادی حل شده اند. شرکت های تبلیغاتی امروزه به راحتی می توانند طرح مورد نظر آگهی خود را روی صفحات مقاوم در برابر آب و گرما (وینیل) پیاده کرده و بدون این که وقتی را از کسی زایل کنند، هر جور که دلشان می خواهد آنها را روی بدنه خودروها بچسبانند. این نوع آگهی ها می توانند به گونه ای باشند که تمام سطح بدنه خودور حتی شیشه ها را بپوشانند. وقتی هم که دوره آگهی به پایان برسد، می توان به راحتی صفحات کاغذی را از بدنه خودرو جدا کرد و آن را مثل روز اول به صاحبش تحویل داد.

آمارها نشان می دهد که این نوع آگهی ها کم هزینه و پربازده هستند. مثلا در جایی مثل انگلیس هزینه این نوع آگهی برای تاثیرگذاری بر هر هزار نفر (CPM) حدود ۴۰ پنی است. این رقم به نسبت ۲/۱ پوند برای آگهی های کنار خیابان، ۵ پوند برای آگهی های روزنامه ای و ۲۰ پوند برای ارسال آگهی از طریق پست الکترونیکی بسیار باصرفه تر است (هر پوند حدود ۴۸۶۶تومان است). تازه این آمارها فقط مربوط به رانندگانی است که خودروی حامل آگهی را می بینند و عابران پیاده ای را که در معرض آن قرار می گیرند، شامل نمی شود. ضمن اینکه این نوع خودروها زمانی که در جایی پارک می شوند، تازه تبدیل به یک بیلبورد (تابلوی بزرگ کنار خیابان) ثابت شده که با این روش آگهی دهنده دیگر هزینه یک بیلبورد پرداخت نمی کند، اما از مزایای تبلیغاتی آن نیز برخوردار است.

از دیگر مزایای این نوع آگهی برای شرکتی که هزینه آن را پرداخت کرده این است که اگر درست انجام شود، مردم فقط به آن نگاه نمی کنند، بلکه بیشتر اوقات در مورد آگهی که می بینند با هم بحث و جدل می کنند و این از نظر کارشناسان تبلیغات یک تاثیر ایده آل به حساب می آید.

شما ممکن است در مسیر راه خودتان به سر کار با پوسترها، بیلبوردها و انواع دیگری از تبلیغات مواجه شوید و بدون توجه چندانی از کنارشان عبور کنید. اما اگر با خودرویی که در یک آگهی کادو پیچ شده برخورد کنید، کمی بعید است که توجه تان را به خود جلب نکند. مثل خودروی جدید و نویی می ماند که ناگهان جلوی چشمتان سبز شود و شما برای اولین بار باشد که آن را دیده اید. حتی ممکن است برای این که حس کنجکاوی تان ارضا شود، آن را تعقیب کرده تا آگهی های روی خودرو را تمام و کمال ورانداز کنید. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید گفت که سازنده آگهی توانسته است در جدال بر سر تصاحب هوش، چشم و یا تکه ای از وقت شما درمقایسه با سایر آگهی سازان به پیروزی برسد.

این جدالی است که حتی یک شرکت تبلیغات با وجدان هم خواسته یا ناخواسته در آن درگیر است و حالا با بی اعتنا شدن تدریجی مردم به آگهی ها که گاهی به صورت دلزدگی یا حتی فرارکردن و انزجار خود را نشان می دهد، برنده شدن در این جدال یک کار شاق وفوق العاده محسوب می شود. گاهی شرکتهای تبلیغاتی برای رسیدن به برتری، به سلاح ها و تاکتیک های جدیدی روی می آورند. آگهی روی خودروهای شخصی را اگر نتوان سلاحی نوظهور نامید، بی شک تاکتیکی جدید با توانایی ها و قدرت تاثیرگذاری بسیار بالا است

سفیران برند

یکی از نشانه های بارز موفقیت این نوع آگهی ها سؤالاتی است که در ذهن عابران یا رانندگان خودروهای دیگر ایجاد می کند. بر اساس تحقیقاتی که در زمینه تاثیرگذاری آگهی روی خودروهای شخصی انجام گرفته، مردم می خواهند در مورد کالا یا خدمتی که تبلیغ شده است، بیشتر بدانند. اینجا است که وجود راننده و اطلاعاتی که در مورد محصول یا خدمت تبلیغ شده دارد، اهمیت پیدا می کند. بنابراین شرکت های تبلیغاتی سعی می کنند رانندگان این خودروها را دست چین کنند. این نوع تبلیغ رابطه مستقیم تر و نزدیکی میان برند مورد تبلیغ و مشتریان را ایجاد می کند. در واقع رانندگان خودروهای کادوپیچ شده به عنوان سفیران برند عمل می کنند و به آن جان می بخشند

خلق طرح ایده پردازانه

تبلیغ بر روی خودروهای شخصی در کشورهایی که صنعت تبلیغ در آنها قدمت بیشتری دارد، در حال جا افتادن است. این نوع آگهی در واقع حوزه جدید است که برای شرکتهای تبلیغاتی  یک فرصت تازه به حساب می آید. امروزه انواع پیام ها و آگهی ها با اشکال و مدلهای مختلف ما را به محاصره خود درآورده اند. برخی مواقع ما حتی بدون آن که خودمان بدانیم یا بخواهیم در معرض پیام یک تبلیغ قرار می گیریم.

مثلا روز تعطیلی را تصور کنید که با خیالی آسوده از خانه بیرون آمده اید و تصمیم می گیرد فارغ از دغدغه های خسته کننده روزانه و بدون توجه به هر نوع خبر و یا پیامی تبلیغی، لحظاتی آسوده را در یک پارک خوش بگذرانید. وارد پارک می شوید و روی یک صندلی می نشینید. اما به محضی که از جایتان برمی خیزید، متوجه می شوید که روی لنز تبلیغ چریکی یک دوربین معروف نشسته بودید. شاید در لحظه اول از این غافلگیری خوشتان نیاید، اما ایده ای که این تبلیغ را شکل داده است، شما را در مقابل پیام آن بی دفاع می کند.

الگوی تبلیغی برای خودروهای شخصی هم تقریبا از همین روش بهره می برد. بنابراین حتی اگر هنگام رانندگی در خیابان حضور یک خودروی کادوپیچ شده در کنارتان شما را غافلگیر کند، تنها وجود یک طرح ایده پردازانه روی آن است که می تواند این غافلگیری را به نتیجه دلخواه طراح آن منجر کند.

تبلیغات بر روی خودرو در ایران

ما در کشورمان نه قوانین مناسب راهنمایی و رانندگی این نوع تبلیغ را داریم و نه حتی طراحی های چشم نواز را. اما دو چیز داریم که شاید بتوان گفت مهمترین مواد خام اولیه کار محسوب می شوند. اول تعداد بی شمار خودرو و دوم ایده هایی که در اذهان خشکیده اند.

تبلیغ روی خودروی در ایران هنوز جا نیفتاده است و اگر هم وجود داشته، تاکنون محدود به وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس یا مترو (بیشتر فضای داخلی) بوده است. البته آگهی هایی که هر از گاهی بر روی اتوبوس های شرکت واحد وطنی نقش می بندند، یک تفاوت اساسی با این نوع تبلیغ در کشورهای پیشرفته دارند. این تفاوت چیزی نیست جز عدم توجه به عنصری به نام خلاقیت و اصول زیبایی بصری. در خیابان های شهری کشورمان حتی به ندرت می توان استفاده از رنگ های موثر را در آگهی های اتوبوسی دید. البته چند وقتی است که به لطف کاهش تقاضای برای خودروهای سفید رنگ، نمای ترافیک های شهری کمی متفاوت و ملون تر شده اند، اما هنوز چشم های خسته عابران و یا مسافران درون خودروها در جستجوی یک نوع تنوع بصری جدید هستند.

 

деньги в долг бизнес идеяchristenings caricature in new yorkбыстрый займ в энгельсевосхождение на килиманджаро маршрут лемошосафари танзани¤ африкавзять деньги в долг во владимире срочноденьги в долг под большие процентыуголовный кодекс украины подделка документовЧугунная посуда наценка за бренд этобатарея отопления биметаллическиетуры из харькова ۲۰۱۴заболевания щитовидной железы симптомы лечениераннее бронирование туров во вьетнамраскрутка сайтовпродвижение блога в жжweather of tanzaniaкупить швейную машинку в интернет магазинеСухое топливо “Стартер огня”

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ