Take a fresh look at your lifestyle.

پیامدهای ورود سازمان جهانی تبلیغات به ایران

0


بسیاری از مجموعه‌های اقتصادی عظیم جهان مانند گوگل، مایکروسافت و. . . از خدمات IAA در توسعه بازار بهره می‌برند و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های بازاریابی و تبلیغات تجاری جهان با عضویت در IAA از استانداردهای حمایتی آن استفاده می‌کنند. باوجوداینکه IAA هرگز در ایران نمایندگی رسمی نداشته است اما برخی از کارشناسان داخلی از طریق نمایندگی‌های این سازمان در سایر کشورهای جهان به‌صورت پراکنده به همکاری با سازمان جهانی تبلیغات می‌پرداخته‌اند

 کاوشگران روابط عمومی– هرچند فعالان عرصه تبلیغات و بازاریابی با وجود شرایط نامناسب اقتصادی در حد بضاعت خود برای ارتقای سطح کیفی و کمی این صنعت تلاش می‌کنند، اما به گفته بسیاری از کارشناسان نه یک گام، بلکه چندین گام از دانش روز دنیا عقب هستند. در این گیر و دار، به‌تازگی خبری مبنی بر ورود سازمان جهانی تبلیغات (IAA) به داخل کشور مطرح ‌شده، سازمانی که به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمند‌ترین سازمان بین‌المللی حوزه بازاریابی و تبلیغات تجاری با بیش از ٧۶ سال سابقه، اصلی‌ترین مرجع تنظیم مقررات بازاریابی و رفتار با جامعه مخاطب تجاری به شمار می‌رود .

از طرفی این سازمان در دهه‌های اخیر به تأثیرگذارترین سلف رگولاتوری یا همان تنظیم مقررات این حوزه برای کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه تبدیل‌شده و هم‌اکنون بسیاری از مجموعه‌های اقتصادی عظیم جهان مانند گوگل، مایکروسافت و… از خدمات IAA در توسعه بازار بهره می‌برند و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های بازاریابی و تبلیغات تجاری جهان با عضویت در IAA از استانداردهای حمایتی آن استفاده می‌کنند. باوجوداینکه IAA هرگز در ایران نمایندگی رسمی نداشته است، اما برخی از کارشناسان داخلی از طریق نمایندگی‌های این سازمان در سایر کشورهای جهان به‌صورت پراکنده به همکاری با سازمان جهانی تبلیغات می‌پرداخته‌اند. مسئله اینجاست که ورود این سازمان به داخل کشور چه مزایا و معایبی را می‌تواند برای شرکت‌های تبلیغاتی و به‌طورکلی برای صنعت تبلیغات داشته باشد؟  
برخی از اهالی تبلیغات بر این باورند، سازمانی که قرار است در ایران نمایندگی تأسیس کند،

در واقع ارتباطی با سازمان جهانی تبلیغات ندارد و عضویت در آن برای شرکت‌های داخلی جز صرف هزینه پیامد دیگری دربرنخواهد داشت. حرف و حدیث‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه این سازمان ایرانیزه شده در ازای دریافت حق عضویت‌های کلان، خدمات محدودی را به اعضا ارائه کرده و در واقع فقط برای آنها ارتباطات ایجاد می‌کند؛ موضوعی که با رسالت‌های سازمان اصلی همخوانی ندارد. اما بسیاری از اهالی تبلیغات هم نسبت به این خبر خوشبین هستند و آن را گامی در جهت ارتقای صنعت تبلیغات کشور می‌دانند .

در همین زمینه آرش سلطانعلی، عضو سازمان IAA در ایران و مدرس تبلیغات در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید : IAA که انجمن جهانی تبلیغات نامیده می‌شود، یکی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل است. این سازمان بالاترین رکن جهانی را در تبلیغات دارد و رسالت این سازمان، سازمان‌دهی و ارتقای سطح کمی و کیفی تبلیغات و موضوعات مرتبط با آن در سطح جهان است. از طرفی در این سازمان یک بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های تبلیغات انجام می‌شود .

این سازمان بیش از ۷۰ سال در حوزه تبلیغات مشغول فعالیت است و بسیاری از کشور‌های دنیا در این سازمان عضو هستند. مدیریت این سازمان به‌صورت ادواری به اشخاص مختلف که تابع کشورهای مختلفی هستند، سپرده می‌شود. در دوره قبل از انقلاب صنعت تبلیغات به چنان اوجی رسیده بود که نه‌تنها در سازمان IAA بسیاری از اهالی تبلیغات عضو بودند بلکه این سازمان در ایران دفتر فعال داشت و اهالی تبلیغات موفقیت‌های چشمگیری را در مسابقات این سازمان به دست می‌آوردند .

وضعیت اسفناک تبلیغات در کشور

سلطانعلی با اشاره به این موضوع که «ورود سازمان IAA به ایران قطعاً به صنعت تبلیغات رونق خوبی می‌دهد»، ادامه می‌دهد: به‌صورت کلی تبلیغات در داخل کشور وضعیت دردناک و نگران‌کننده‌ای دارد و بسیار بی‌دروپیکر است و با ورود IAA امیدوارم که این وضعیت تغییر کند و این سازمان بتواند به مدیریت صنف تبلیغات کمک کند. در دهه گذشته تلاش‌های زیادی برای ورود سازمان IAA به داخل کشور صورت گرفته اما از طرف سازمان‌های مربوط داخلی مخالفت‌هایی برای ورود این سازمان به داخل کشور صورت می‌گرفت و از طرفی خود سازمان IAA نیز به دلایل مختلفی ازجمله تحریم و مسائل فرهنگی تمایلی برای حضور در ایران نداشت .

خوشبین‌ شدن به رشد صنعت تبلیغات

این مدرس تبلیغات خاطرنشان می‌کند: با تغییری که در هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های تبلیغات صورت گرفته، می‌توان به تغییر و رشد صنعت تبلیغات بسیار خوشبین بود‌؛ چون برخی از اعضای این هیات‌مدیره از قدیمی‌ترین عضو‌های سازمان IAA هستند. در دوره‌های گذشته، هیات‌مدیره انجمن تبلیغات هیچ انگیزه‌ای برای بهبود کیفی تبلیغات نداشتند و اقداماتی هم برای حضور این سازمان در کشور نکردند. او درباره «محدودیت‌هایی که در عرصه تبلیغات وجود دارد» بیان می‌کند: در کشور بسیاری از افراد عادت به خودسانسوری دارند و قبل از انجام بسیاری از کارها خود را محدود می‌کنند؛ چون فکر می‌کنند که ممکن است با آنها برخورد شود اما واقعیت این است خود این افراد به قضیه سانسور دامن می‌زنند و حیطه کاری خود را محدود می‌کنند .

درگذشته بعضی از اهالی تبلیغات برای آوردن سازمان IAA به داخل کشور به نهاد‌های مربوط مراجعه می‌کردند و چون برای مدیران مربوط ممکن بود تعهدات و مسئولیت‌هایی را ایجاد کند، اجازه ورود این سازمان را به داخل کشور نمی‌دادند اما واقعیت این است که ورود این سازمان به داخل کشور اصلاً نیازی به اجازه نهاد‌های مربوط ندارد، چون این سازمان قرار است سطح کیفی و کمی تبلیغات را ارتقا دهد. از طرفی باگذشت زمان و با ارتقای سطح فرهنگی جامعه، بسیاری از این مسائل میسر شده و تبلیغاتی که در ابتدا حرام تلقی می‌شد، امروزه با تغییرات پیش‌آمده بسیار کاربردی و مثبت تلقی می‌شود و با توجه به این موضوع ورود سازمانIAA به داخل کشور با مشکلات زیادی همراه نمی‌شود .

شبکه گسترده‌ای از پشتیبانی و خدمات تبلیغات و بازاریابی

سلطانعلی درباره استفاده‌های شرکت‌های معتبر دنیا از سازمان IAA اظهار می‌کند: به‌صورت کلی سازمان IAA با شبکه بسیار گسترده‌ای از پشتیبانی و خدمات در حوزه‌های تبلیغات و بازاریابی همراه است و‌ می‌تواند خدمات گسترده‌ای را به شرکت‌های معتبر بدهد. این شبکه برای شرکت‌های چندملیتی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. این مدرس‌ تبلیغات درباره استاندارد‌های حمایتی سازمان IAA می‌گوید: استاندارد‌های سازمان IAA ، اصول حرفه‌ای تبلیغات را تعیین می‌کند و این سازمان می‌تواند حداقل استاندارد‌ها را برای شرکت‌های تبلیغاتی داخلی تعیین کند؛ چون درمجموع کمتر از ۱۰ نفر از اهالی تبلیغات در این سازمان عضو هستند و عضویت شرکت‌های تبلیغاتی در سازمان IAA می‌تواند در راستای ارتقای سطح تبلیغات مفید واقع شود و در سطح تراز جهانی قرار می‌گیرند .

ورود سازمان IAA ؛ تغییر نگرش مدیران

ایمان امیری فر، کارشناس تبلیغات در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: سازمان IAA می‌تواند نگرش مدیران شرکت‌های تبلیغاتی را تغییر دهد و بحث‌ها و مقوله‌های جدیدی را به آنها معرفی کند. از طرفی فرصت‌های جدیدی را در اختیار اهالی تبلیغات قرار می‌دهد که می‌تواند برای ارتقای صنعت تبلیغات بسیار مفید واقع شود.در داخل کشور کپی کردن در صنعت تبلیغات بسیار رایج است و راهکارهای تبلیغاتی ارائه‌شده در بسیاری از موارد بسیار ضعیف است

امیری‌فر ادامه می‌دهد: شرکت‌های تبلیغاتی از تجربیات و ایده‌های این سازمان‌ می‌توانند بسیار استفاده کنند همچنین ممکن است به‌واسطه تحریم‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی از راهکارهای جدید تبلیغاتی و بازاریابی به دور باشند و نتوانند به راهکارهای جدید عرصه تبلیغات دسترسی پیدا کنندکه از طریق ورود این سازمان می‌توان بسیاری از این معضلات را پوشش داد.  از طرفی شرکت‌های معتبر دنیا در راستای تبلیغات بسیار اصولی فعالیت می‌کنند و از طریق این سازمان می‌توان از مشاوره‌هایی که به این شرکت‌های معتبر دنیا داده می‌شود، مطلع شد .

مهر تایید سازمان IAA بر فعالیت‌های شرکت‌های تبلیغاتی

او ادامه می‌دهد: از طریق ورود این سازمان‌ها می‌توان طراحی پوستر‌های تبلیغاتی را به‌صورت گروهی انجام داد و از تجربیات این سازمان در این راستا استفاده کرد. از طرفی سازمان IAA مهر تأیید بر راهکارها و اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی شرکت‌های تبلیغاتی می‌زند و به‌طورکلی استانداردی را در حوزه تبلیغات تعیین می‌کند. در این میان شرکت‌های مختلف تبلیغاتی می‌توانند به‌صورت گروهی از تجربیات و توانایی اعضای سازمان IAA که هرکدام از این افراد در یک شرکت تبلیغاتی مشغول فعالیت هستند، استفاده کنند .


منبع
 فرصت امروز –امیر کاکایی

продвижение брендов на рынке фармацевтических препаратовкредитка дельта банк заказатьSandton escortsкредитная карта альфа банк погашение кредитаденьги в долг черниговтанзани¤ отдыхпутевки на май ۲۰۱۵испани¤ май путевкист ۳۰۷ ук украиныдержатели полотенецrussian to armenian translationtranslation english greekпосуда санкт петербургбиомедис отзывыпродвижение сайтовтуры на майские из запорожьявидеорегистраторы автомобильные какие лучше отзывы ценынемецкие производители посудыcar cover jaguar xjраскрутка сайта через google

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ