نقاشی دیواری برجسته
هنر اشکال مختلفی دارد که هر یک ما را به شگفتی وا می دارد. یکی از آنها نقاشی های دیواری است که در خیابان ها و کوچه ها و یا سقف منازل و ساختمان ها و یا حتی اتوبوس ها می بینیم. و کاربرد دیگر این نقاشی ها بر روی دیوار استفاده از تبلیغات محیطی هنرمندانه و اثر گذار است و این طرح ها باعث زیبا و جذاب شدن محیط پیرامون ما می شود.
در این سبک نقاشی به علت فضای زیادی که وجود دارد طراح می تواند حس دورنی خود را با تمام جزییات به تصویر بکشد خصوصآ آنکه این نقاشی ها بصورت برجسته باشد، در تصویری که پیش روی شماست نقاشی دیواری برجسته ی هنرمندانه ای توسط شخص طراحی به نام Ou Studioخلق شده است و چنان زیبا هنر نمایی کرده است که گویی اجسام بطور واقعی بر روی دیوار واقع شده اند.
نقاشی دیواری در ایران
قدیمیترین آثار نقاشی یافت شده در ایران مربوط به دوران نوسنگی (حدود هشت هزار سال قبل از میلاد) بوده که بر صخرههای غار دوشه و در دره میرملای در منطقه کوهدشت لرستان ترسیم شدهاند. این نقاشیها صحنههای رزم و شکار با تیرو کمان و حیواناتی چون اسب، بز کوهی و سگ را نشان میدهد که به شیوهای ساده و ابتدایی و با ترکیبات مواد رنگی قرمز اخرایی، سیاه و اندکی زرد توسط انسانهای غارنشین خلق شده است.
پرفسور گریشمن میگوید: نقاشیهای مزبور به وسیله ساکنین لرستان در دورانی که بشر به حالت گردآورنده آذوقه میزیسته است ترسیم شده، و این دوران مربوط است به چندین هزار سال پیش از آن که درهها خشک شود و انسان بتواند از کوه پایین آمده و بیرون از کوهستان زندگی کند.
پس از اظهار نظر پروفسور گریشمن، هیأتی مرکب از باستانشناسان خارجی و ایرانی به منطقه لرستان اعزام شدند و اعلام کردند: نقوش روی صخرههای لرستان شبیه نقوش مکشوفه در شرق اسپانیا در دورههای اخیر و مربوط به دوره ماقبل تاریخ است که عمدتاً به صورت صخرههای متعدد و در زیر صخرههای عظیم که به حالت برجسته، بر دیوار غار قرار گرفتهاند نقش شده است. خرده سفالهای پیدا شده در آنجا دلالت بر سکونت در جوار این برجستگیها در غار دارد.
سبک این نقوش بیشتر ذهنی هستند و صراحت اغراقآمیز در نشان دادن پیکرها و حرکات آنها در عین سادگی، به بیان روشن موضوع، که جنگ و گریز شکارچیان با حیوانات است، یاری رسانیده است.
در گذر تاریخ نقاشی دیواری غارها، اینک بدل به طراحیهای معنوی و انقلابی روی دیوار شهرها شدهاند. به این ترتیب اگر در دوران غارنشینی نقاشیهای دیواری بازتاب نیازمندیهای اولیه زندگی انسان بودند، اینک طرحهای نقش بسته بر دیوارها به نیازهای فطری و معنوی جامعه پاسخ میدهند.