Take a fresh look at your lifestyle.

بوی پیتزا، عطر تبلیغات!

0


   !

به تصویر کشیدن بو کاری سخت و دشوار است و معمولا طراحان برای اینکه بخواهند درباره خوشبو بودن یک غذا یا یک نوشیدنی به مخاطبان خود پیامی را منتقل کنند از طرح هاله‌ای دودآلود بالای ماده غذایی مورد نظرشان استفاده می‌کنند .

 کاوشگران روابط عمومی-المان‌های مختلفی برای انتقال پیام‌ها به مخاطبان در آگهی‌های تبلیغاتی توسط طراحان گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی برخی از این المان‌ها آنقدر برای طراحی آگهی‌های یک‌ حوزه از بازار به‌کار می‌روند که بعد از مدتی مخاطبان تا آن المان را می‌بینند به یاد آن صنف یا محصول خاص بخشی از یک بازار می‌افتند. «بو» یکی از پرکاربردترین المان‌هایی است که طراحان تبلیغاتی برای صنف رستوران‌دارها یا کافی‌شاپ‌دارها به‌کار می‌برند. البته از المان بو برای طراحی تبلیغاتی محصولاتی مانند چای و قهوه‌ و نوشیدنی‌های گرم نیز استفاده می‌شود .

به تصویر کشیدن بو کاری سخت و دشوار است و معمولا طراحان برای اینکه بخواهند درباره خوشبو بودن یک غذا یا یک نوشیدنی به مخاطبان خود پیامی را منتقل کنند از طرح هاله‌ای دودآلود بالای ماده غذایی مورد نظرشان استفاده می‌کنند

البته گاهی اوقات رستوران‌ها از این شیوه برای نشان دادن نام‌شان نیز استفاده می‌کنند، برای مثال بالای یک بشقاب غذا با هاله‌ای دودآلود نام رستوران را می‌نویسند. چنین شیوه‌ای حس خوب و خیال‌انگیزی را به مخاطب منتقل می‌کند و مخاطب با دیدن آن فورا به یاد رایحه خوش غذای رستوران مورد نظر می‌افتد. این المان، المان زیبایی است، البته اگر به درستی استفاده شود. گاهی طراحان برای نشان دادن المان بو در طرح‌های‌شان اغراق می‌کنند؛ مانند طرحی که طراح آن برای نشان دادن خوشبویی غذای یک رستوران از شیشه‌ ادکلنی کنار یک تکه پیتزا استفاده کرده بود .

پیام تبلیغاتی این آگهی تاحدودی گنگ و نامعلوم بود و مشخص نبود که طراح با اجرای این شیوه می‌خواهد نشان دهد که تکه‌ پیتزا بوی خوشش را از شیشه مصنوعی ادکلن گرفته است یا اینکه شیشه ادکلن قرار است که از رایحه خوشبوی تکه پیتزا پر شود. درواقع طراح این آگهی از المان رایحه و بو در طرح تبلیغاتی خود استفاده کرده ولی به درستی آن را برای مخاطبان‌شان رمزگشایی نکرده است. این درحالی است که اگر طراح محصولاتی را که در تهیه پیتزا استفاده می‌شوند کنار ماده غذایی در طرح می‌گذاشت و بوی خوش پیتزا را برای مثال از بوی پنیر یا مواد دیگر به ارمغان می‌گرفت، به مخاطب حس بهتری را منتقل می‌کرد .

علاوه بر این طراح با اجرای این شیوه حس سالم بودن مواد‌غذایی استفاده شده در غذا را نیز به راحتی می‌توانست، در ذهن مخاطبان تداعی کند. شیشه ادکلن شیئی مصنوعی است که شاید اگر برای رایحه غذا مورد استفاده قرار نگیرد، بهتر باشد. به هرحال از المان رایحه و بو خیلی ساده و خلاقانه‌ نیز می‌توان برای طراحی آگهی‌های تبلیغاتی استفاده کرد؛ مانند طرح تبلیغاتی یکی از رستوران‌ها که برای نشان دادن همانندی طعم پیتزا‌هایش با طعم پیتزاهای ایتالیایی رایحه و بویی که از پیتزای پخته این رستوران بلند شده را شبیه برج کج پیزا طراحی کرده بود. در این طرح ساده طراح به راحتی از این المان برای انتقال پیام تبلیغاتی‌اش استفاده کرده و هر مخاطبی با هر زبانی به آسانی می‌تواند پیام را در ذهنش با دیدن طرح رمزگشایی کند،

در واقع این طرح نیاز به شعار و شرحی اضافی ندارد و مخاطبان با دیدن آن به راحتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. پس به نظر اگر طراحان قبل از طراحی آگهی، نگاهی عمیق‌تر به محصول مورد نظرشان بیندازند و المان‌های اطراف آن را با دقت بیشتری بررسی کنند به طرح‌های تبلیغاتی بهتری دست پیدا خواهند کرد .


منبع
 فرصت امروز –حسین محمدیان

конвекторы в полдикие звери танзанииarabic translation to englishтур май турцияcaricatures for gigденьги в долг с ۱۸ лет москваарушаденьги в долг гражданам украины в москвеэкскурси¤ на килиманджаро стоимостьтур в африканское сафариаксессуары для ванной золотоАксессуары для ванной комнатыdutch english translationssketch of birthday cakeдеревянный дом стоимость постройкипризнаки кишечной палочкиbest car cover for porsche boxstercar cover porsche 911 scУличная GSM камера SG-660M (Black)дайвинг на пхукете сезонсинтезатор б у купитьPIVOTHEAD

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ