تابلوهای تبلیغاتی درمقابل آثارهنری سرتسلیم فرود آوردند
۷۰۰ اثر هنری شامل ۵۰۰ اثر داخلی و ۲۰۰ اثر هنری خارجی روی ۱۶۰۰ بیلبورد و فضای تبلیغاتی چون به هر حال شهروندان که همه شهر را نمیگردند. پس بهتر است از یک تصویر هنری در چند نقطه از شهر استفاده شود .
به گزارش کاوشگران روابط عمومی به نقل از اعتماد، چند روزی است که دیگر خبری از تابلوهای تبلیغاتی انواع محصولات رنگارنگ در تهران نیست. در عوض هر طرف که سر میگردانی، با یکی از تصاویر زیبا و شاخص هنری روبهرو میشوی که روی تبلیغات محصولات شرکتها و حتی روی پلها نصب شدهاند؛ فضایی متفاوت از شهر تهران و تجربه عمومی و تخصصی هنردر پایتخت. اما این طرح چرا و چگونه اجرا شده و چقدر میتواند در تلطیف فضای شهری و بالا بردن سواد هنری شهروندان مثمرثمر باشد؟ این پرسشها بهانهای شده برای گفتوگو با سیدمجتبی موسوی، مشاور هنری سازمان زیباسازی و مجری طرح «نگارخانهای به وسعت یک شهر ».
آقای موسوی، بحث و ایده انجام طرح «نگارخانهای به وسعت یک شهر» از کجا آغاز شد؟ اصلا چه لزومی وجود داشت که تمام فضاهای تبلیغاتی شهر را اینگونه به هم بریزید؟
همانطور که میدانید آشفتگی سیما و منظر تبلیغات شهری، همواره مدیریت شهری را با چالش و انتقادهایی روبهرو کرده است. دراین میان از آنجایی که فضاهای شهری در اختیار سازمان زیباسازی است، لبه تیز این انتقادها بیشتر به سوی این سازمان نشانه میرود. از سویی واقعیت هم این است که یکی از وظایف زیباسازی، تلاش برای شکل و هویت دادن به سیما و منظر شهری برای شهروندان است. درهمین راستا، از چندی قبل این ایده یعنی استفاده از فضاهای تبلیغاتی شهری برای تزیین شدن با تصاویر هنری، توسط سعید شهلاپور، عضو شوراهای هنری سازمان زیباسازی مطرح شده بود. وی معتقد بود که اگر در طول یک سال یک هفته تا ۱۰ روز فضاهای تبلیغاتی شهر تهران به نمایش آثار هنری ایران و جهان اختصاص پیدا کند، هم در معرفی و اشاعه هنرو آثار هنری مثمر ثمر خواهد بود و هم در تلطیف فضای شهری پایتخت. این طرح اواخر فروردین ماه نهایی شد و تیمی مسوول سیاستگذاری و اجرای آن شدند .
این طرح طی چه مدتی تکمیل شد؟
از آغاز آن – در اواخر فروردین – تا انتها، مجموعا ۲۰ روز به طول انجامید .
این طرحها فقط روی بیلبوردهای خالی اجرا و نصب میشود؟
نه، روی تمام بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی .
خب این باعث مخالفت شرکتهای تبلیغاتی نمیشد؟ چون به هر حال بسیاری از بیلبوردهای تهران در حال حاضر به شرکتهای مختلف اجاره داده شده است و آنها حق دارند به نصب این تصاویر، روی تبلیغاتشان شکایت و اعتراض کنند .
بله، ولی براساس قراردادی که سازمان زیباسازی با شرکتهای برنده درمناقصه بیلبوردهایی دارد، این شرکتها موظف هستند سهمی مشخص را برای معرفی محصولات و فرآیندها و برنامههای فرهنگی در نظر بگیرند. براین اساس مطابق اعلام و نظر سازمان زیباسازی، شرکتها موظفند، آنچه را این سازمان صلاح میداند به صورت رایگان در بیلبوردهایی که دارند، تبلیغ کنند. بنابراین گرچه در ابتدا مقاومتهایی بود ولی درنهایت مشکل حل شد. در مورد بیلبوردهای اجاره داده شده نیز شرکتها موظفند، مشتریان خود را برای نصب بنرهای تبلیغاتی روی بیلبوردهای خود راضی کنند. به همین دلیل در مجموع مشکل خاصی نبود .
الان قرار است این تصاویر چند روز روی تابلوها بمانند ؟
۱۰ روز؛ از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت .
فکر نمیکنید اگر به جای ۱۰ روز پیاپی، هر وقت تابلوها خالی میشدند این تصاویر را نصب میکردید، بهتر بود؟ چون آن وقت در کل سال این تصاویر دیده میشد و اثرگذاریاش بهتر بود؟
اثرگذاری یک طرح ارتباط مستقیمی با اجرای گسترده آن دارد. برای همین تصمیم گرفتیم این طرح را در یک بازه ۱۰ روزه ولی در تمام نقاط تهران اجرا کنیم تا موثرتر باشد .
در مجموع چند اثر چاپ و نصب شده است؟
۷۰۰ اثر هنری شامل ۵۰۰ اثر داخلی و ۲۰۰ اثر هنری خارجی روی ۱۶۰۰ بیلبورد و فضای تبلیغاتی چون به هر حال شهروندان که همه شهر را نمیگردند. پس بهتر است از یک تصویر هنری در چند نقطه از شهر استفاده شود .
در این تابلوها، آثار کدام شاخههای هنری به نمایش گذاشته شده است؟
در مورد آثار هنری داخلی از آثار نقاشی، مجسمهسازی، خوشنویسی، آبگینه، فرش بافی و… استفاده شده و در خصوص آثار خارجی بیشتر از هنر نقاشی بهره بردهایم .
در اجرای این طرح از حضور روانشناسان هم استفاده کردهاید؟
خیر. ولی خب روح این کار با جامعه و جامعهشناسی مرتبط است .
خیلیها معتقدند اجرای چنین طرحهای هزینهبر و کوتاهمدتی تاثیر چندانی در تلطیف شهر ندارد .
برعکس، بررسیهای ما نشان میدهد که شهر و شهروندان با این اقدامات نفس میکشند. مردم خسته شدهاند از این همه تبلیغات جورواجور و بدقواره. البته این آغاز راه است و میتواند جرقهای باشد برای گامهای بعدی .
نظرات بسته شده است.