پرسشنامه کمال طلبی و تفکیک کمال طلبی مثبت و منفی
در درس قبلی از سلسله بحثهای کمال طلبی، به عوارض منفی کمال طلبی رسیدیم و مواردی از اثرات نامطلوب این الگوی نگرش و رفتار را در زندگی انسانهای کمال طلب با هم مرور کردیم.
قرار است در ادامهی مسیر درس کمال طلبی، به راهکارهای عملی و اجرایی برای مواجهه با این ویژگی و مدیریت درست آن، بپردازیم. اما قبل از وارد شدن به این موضوع، مرور چند نمونه پرسشنامه کمال طلبی میتواند برای ایجاد تصویر بهتری از صورت مسئله مفید باشد.
همیشه مرور کردن پرسشنامهها و ابزارهای سنجش، میتوانند یک کارکرد مهم و ارزشمند برای ما داشته باشند:
بر اساس سوالات مختلفی که در پرسشنامهها مشاهده میکنیم، به درک بهتر و جامعتری از یک مفهوم دست پیدا کنیم.
پرسشنامههای متعددی درباره کمال طلبی طراحی گردیده و استاندارد شدهاند. هر یک از این پرسشنامهها برای یک کارکرد متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند. پرسشنامهای که در این درس برای کمال طلبی مورد بررسی قرار میدهیم، APS-R نامیده میشود. APS مخفف این عبارت است: Almost-Perfect-Scale
در بسیاری از پرسشنامهها از جمله این پرسشنامه کمال طلبی، کلمهی R در انتهای عنوان پرسشنامه، از نخستین حرف Revised به معنای «بازنگری شده» اقتباس شده است. به معنای اینکه شکل قدیمی پرسشنامه طراحی شده و مدتی مورد استفاده قرار گرفته است و بعد به تدریج، شکل اصلاح شدهی آن تنظیم و منتشر شده است.
این پرسشنامه کمال طلبی، بیش از آنکه برای سنجش میزان کمال طلبی مورد استفاده قرار بگیرد، برای متمایز کردن شکل مثبت کمال طلبی (Adaptive Perfectionism) و شکل منفی آن (Maladaptive Perfectionism) به کار برده میشود.
بد نیست همینجا به نظر پروفسور پاول هویت – صاحب نامترین فرد در حوزه مطالعات کمال طلبی – اشاره کنیم که تاکید میکند: با تعریفی که من از کمال طلبی میشناسم، کمال طلبی مثبت و منفی نداریم. تلاش برای رشد و پیشرفت، بحثی جدا از کمال طلبی است. کمال طلبی یک بیماری مشخص با عوارض منفی است که از داشتن استانداردهای بالا حاصل میشود.
اما از سوی دیگر، منابع معتبر اعلام میکنند که جمع بزرگی از دانشمندان این حوزه، امروز وجود طبقه بندی مثبت و منفی در مورد کمال طلبی را پذیرفتهاند. در این نوع اختلاف نظرها، متمم همواره سیاست خودش را دنبال میکند و به جای بحث روی واژهها، به مفاهیم توجه بیشتری نشان میدهد.
به هر حال، به نظر میرسد استانداردهای بالا، همیشه به بیماری و ناامیدی و شکست و از بین رفتن عزت نفس منجر نمیشوند. میتوانیم مثل پاول هویت، بگوییم: برخی کمال طلب هستند و برخی کمال گرا و تعالی خواه. ممکن هم هست مانند برخی دیگر از دانشمندان بگوییم: برخی کمال طلبی مثبت هستند و برخی کمال طلب منفی.
در صورتی که تصمیم داشتید پرسشنامه کمال طلبی زیر را در مورد خودتان تکمیل کنید، حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید که در بسیاری از پرسشنامهها و ابزارهایی از این دست، سوالات مشابه ممکن است با تفاوت جزیی در بخشهای مختلف پرسشنامه تکرار شوند. به جای اینکه برگردید و جستجو کنید که این پرسش قبلاً به چه شکلی و با چه کلماتی در پرسشنامه مطرح شده و شما چه پاسخی به آن دادهاید، هر بار در مواجهه با هر سوال، مستقل از تمام خاطرات قبلی و سوالات گذشته، به دقت فکر کنید و تمرکز کنید و پاسخ آن پرسش را مشخص کنید:
نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام میشود. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً به این صفحه مراجعه نمایید.
تقسیمبندیهای مربوط به کمال طلبی و انسانهای کمال طلب، بسیار متفاوت و متنوع هستند. ما در درسهای بعدی هم برخی از آنها را مرور میکنیم. اما در نهایت آنچه برای ما مهم است، رسیدن به شکلی از الگوی رفتاری و نگرش است که از یک سو ما را در تلاش دائمی برای بهبود و تعالی کمک کند و از سوی دیگر، تبعات منفی و خستگی و ناامیدی و سرخوردگی را هم به حریم زندگی ما وارد نکند.
۱۸ نفر پیگیر ادامه این مطلب هستند.
سایر نوشتههایی که مطالعه آنها پیشنهاد میشود:
نظرات بسته شده است.