Take a fresh look at your lifestyle.

هفت دلیل اهمیت بیش از پیش روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) پیش از این هرگز تا به این اندازه احساس نکرده بودم که حرفه روابط عمومی تحت محاصره است. برای کسی که مدت بیش از ۲۵ سال در این حرفه بوده و در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه تدریس می کند، هر هفته با دانشجویانی رو به رو می شوم که با مشخص شدن راهشان در مطالعاتشان، در مورد رشته انتخابی خود نامطمئن شده و در گام های بعدی خود در زندگی تامل می نمایند.


ما می شنویم حقایق ناقص و دروغ های آشکار به عنوان عباراتی مانند حقایق جایگزین (alternative facts)، سبب بوجود آمدن بحث درباره این که آیا آن ها استانداردهای قابل قبولی هستند، می شود. آن ها چنین نیستند. ما شاهد این هستیم که خروجی های رسانه ای در حال بستن کنفرانس های مطبوعاتی هستند، و همچنین شاهد فرسایش پایه و اساس مطبوعات آزاد هستیم، که همواره وجه تمایزمان به عنوان یک کشور بود، و قدمت آن به زمان بنیانگذاران ما بر می گشت. اخبار جعلی به یک مسئله معمولی و تقریبا پیش پا افتاده تبدیل شده است، به نحوی که ما سعی می کنیم واقعی و غیر واقعی آن را غربال کنیم و افراد در موقعیت های بالا هر آیتم خبری که با آن موافق نیستند را مورد تردید قرار داده و به آن برچسب جعلی بودن می زنند.

 

ما با دلایل انتخاب این حرفه در وهله اول در حال مبارزه (کشمکش) هستیم. چرا این حرفه مهم است؟ آیا اصلا مهم است؟ دلیل بوجود آمدن آن چه بوده است؟ چگونه می توانیم از چیزهایی که که در اطراف مان می بینیم برداشت منطقی داشته باشیم؟


به همین جهت، برخی از حقایق که به عقیده من به عنوان دلایلی برای اعتقاد به این مسئله مطرح هستند که این حرفه ارزش دنبال کردن را دارد، در اینجا آورده شده اند. اخیرا این مسئله ممکن است به شکلی که مطرح شد به نظر نرسد، ولی اینگونه است. و بنابراین من این مقاله را برای دانشجویانی که تا به حال داشتم، دارم و خواهم داشت، نوشته ام، و امیدوارم که به چیزهای بزرگی در حرفه خود دست یابند و از آن چه که در حال حاضر در جامعه معاصر شاهد آن هستند، نترسند.


کلمات مهم اند: متخصصان روابط عمومی بواسطه این کلمات زنده اند. ما ارزش و اهمیت هر کلمه و تک تک کلمات را می دانیم. بر این اساس، به سختی کار می کنیم تا احساسمان را از آن چه که در حال تلاش برای انتقال به مخاطبانمان هستیم به طور موثر نشان دهیم و در این مسیر هر کلمه دارای مفاهیمی (پیامدهایی) است. ما ارزش سادگی را می دانیم چرا که کلمات ترجمه فرهنگ ها و زبان ها هستند. نکته مهم آن است که، ما می دانیم این موضوع فقط در مورد آنچه که می گوییم نیست، بلکه این که کجا گفته می شود نیز مهم است. همه پیام ها نباید در ۱۴۰ کاراکتر منتقل شوند.


روابط عمومی دارای ریشه های عمیق تاریخی است. قدمت کار ما به یونانیان باستان بر می گردد و با تجزیه و تحلیل شعارهای ایسوکرات، افلاطون و ارسطو، شروع می شود. و، ایجاد مفاهیم اساسی اقناع، اخلاق، منشا عقل و ترحم، توسط ارسطو، ساختاری بوجود آورد که ما امروز نیز همچنان به آن تکیه داریم. در طول تاریخ، دولت ها و رهبران، این تئوری ها را پیشرفت داده و توسعه انواع جدیدی از آن ها را نیز پشتیبانی نموده اند.


روابط عمومی ما را پاسخگو (مسئول) نگه می دارد. روابط عمومی، حرفه ایست که در آن ما باید به طور مستمر نسبت به چه چیزی که می گوئیم، پاسخگو باشیم، برای آن چه که انجام داده ایم پاسخ دهیم و تا پایان به منظور مواجهه با هر یک از مسائلی که با آن رو به رو هستیم، انعطاف پذیری و سرسختی فراهم آوریم. در زمان بروز بحران، ما به یاد کتاب Lanny Davis در مورد روزهای حضور او در کاخ سفید به نام “حقیقت برای گفتن: حقیقت را زود بگوئید، همه حقیقت را بگوئید، خودتان حقیقت را بگوئید” می افتیم، که کلمات رمز مهمی برای بقای ماست.


روابط عمومی به دنبال حقیقت است. فقط به این خاطر که ما اغلب در خط مقدم مورد سوال قرار گرفتن هستیم، همچنین دیگران را نیز به عنوان مسئول آنچه که انجام داده اند باقی نگه خواهیم داشت و خواستار پاسخ های آن ها خواهیم بود. ما برای مواجه شدن با چیزی که نیاز به دانستن آن داریم، سخت کار می کنیم و در مورد دروغ ها (اکاذیب) و کنایه هایی که با حقایق حمایت نمی شوند، کنجکاویم (و به عقیده من یک واقعیت چیزیست که حقیقت مسلم است، طرف دیگر داستان و وهم و خیال).


روابط عمومی به طور مستمر استانداردهای خود را ترقی می دهد. از زمان ظهور رسانه های اجتماعی در دو دهه گذشته با ظهور اولین سایت به نام Six Degrees، رسانه های اجتماعی، جهان روابط عمومی و زندگی که ما می شناسیم را دگرگون کردند. تعداد افرادی که به طور فعال در رسانه های اجتماعی مشارکت دارند سرسام آور است، با رقم بازدید ماهانه بیش از ۴٫۵ میلیارد آن هم فقط در مورد سایت های رسانه های اجتماعی تاپ. معنی این برای ما چیست؟ گفتگوها دو طرفه شده است و ما دیگر نمی توانیم درگیر تک گویی ها شویم، بلکه باید در گفتگوهای دوطرفه شرکت نمائیم. از طریق این پلت فرم ها، متخصصان روابط عمومی باید قادر به پاسخگویی در زمان واقعی به مسائل، چالش ها و پرسش های مطرح شده به شکل ۲۴ ساعته در هر روز و ۷ روز هفته باشند و قادر به انجام این کار در سطح جهانی باشند.


روابط عمومی پذیرای نوآوری ست: رسانه هرگز اینقدر در جلو و مرکز امر نبوده است. به این ترتیب، متخصصان روابط عمومی به منظور مرتبط بودن باید نوآوری های تکنولوژیکی را پذیرا بوده و برنامه های کاربردی نسل بعدی را به منظور ارتباط با مخاطبان خود، درک نمایند. این جایگاه، جایگاهی بسیار هیجان انگیز و اغلب غیر مطمئن است که بقای ما در این حرفه به آن وابسته بوده، و بایستی برای درک این تکنولوژی و سپس استفاده از آن، تلاش کنیم. این که آیا از تجسم داده ها به منظور بیان داستان ها استفاده کنیم و یا از واقعیت مجازی به منظور ارتباط با ذینفعان خود استفاده نمائیم، ما بر روی لبه تیز یک پرتگاه زندگی می کنیم.


روابط عمومی خواستار اندیشمندانی با نیمکره چپ و راست مغزشان می باشد. به عنوان متخصصین روابط عمومی، ما باید به منظور جستجوی ایده های جدید خلاقیت داشته باشیم و به طور همزمان از مهارت های تفکر انتقادی خود به منظور تجزیه و تحلیل و یافتن بهترین راهکار در این دنیای پیچیده رسانه ها، استفاده نمائیم. ما نیاز به فکر کردن (شکل دادن به یک ایده) داریم و نیاز به یافتن (و ارائه) راه های موثر برای اجرای واقعی آن ها، داریم. اغلب اوقات ما فقط یک راه برای انجام درست آن در نظر داریم. روابط عمومی، حرفه ای سخت بوده و تفکرمان را بسط داده و ما را وادار می کند تا به فراتر از محدودیت هایمان برویم.


حرفه ما، اکنون مهم تر از هر زمان دیگریست. ما به عنوان متخصصین روابط عمومی به ذینفعان خود، بازنگری در مورد دلایل انتخاب مسیر مورد نظر برای شروع، را بدهکاریم. خلاق. تحریک کننده فکری. معنادار. مهم. برای همه این هاست که ما هر روز صبح بیدار شده و تمام آن ها را دوباره و دوباره انجام می دهیم و مادامی که هر یک از ما نماینده منافع مشتریان، شرکت ها و سازمان هایی که تحت حمایت ما هستند، می باشیم، ما مسئولیت و تعهد ذاتی به اجرای دقیق و صادقانه شغلمان خواهیم داشت. بدون آن، ما خواهیم باخت.


آیا روابط عمومی یک حرفه سخت، غیر قابل پیش بینی و همواره در حال تغییر است؟ شرط می بندی. هیچ چیز معمول (روتینی) در مورد آن وجود ندارد. اما این مسئله در مقایسه با رضایتی که از بسیاری از زندگی هایی که متاثر از کار ما در پیشبرد (و حفاظت) شهرت و اعتبار سازمان های تحت حمایت مان، جوامعی که در آن زندگی می کنیم و مسائلی که به آن ها اهمیت می دهیم، دریافت می کنیم، کوچک می باشد.


Jacqueline Strayer، به عنوان مدیر ارشد ارتباطات برای سه شرکت تجاری عمومی خدمت کرده است، یک مرکز مشاوره خصوصی دارد و عضو هیات علمی دانشگاه NYU و Columbia می باشد و به تدریس طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با روابط عمومی، ارتباطات و بازاریابی در سه برنامه تحصیلات تکمیلی مشغول است.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.