Take a fresh look at your lifestyle.

نقش یک برنامه موثر و موفقیت آمیز روابط عمومی در هدایت ارزش نشان تجاری

0

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) تجزیه و تحلیل SWOT  ( قدرت، ضعف، فرصت های مناسب و خطرات ) یکی ار مهم ترین ابزار در ایجاد یک برنامه موثر و موفقیت آمیز روابط عمومی در هدایت ارزش نشان تجاری است.


اولین گام، تخمین یا ارزیابی نقاط ضعف یا قوت داخلی نشان تجاری است. از دیدگاه مدیریت و سهامدارانی که از بالاترین اولویت برخوردارند، نقاط قوت وضعف داخلی آن را می توان با نگاهی دقیق به تمامی ابعاد از جمله فعالیت ها، بودجه ها، بازگشت سرمایه، نمایش کالا، میزان رضایت مشتری، مجراهای توزیع و مسایل و موضوعات جنبی شناسایی کرد.


گام بعدی، بررسی فرصت های مناسب و خطرات بیرونی است. بررسی فرصت ها و موقعست های مناسب، ارزیابی اوضاع اقتصادی و اجتماعی و وضعیت ویژه یا گرایش هایی را که نشان تجاری را جذاب تر می سازد، در بر می گیرد. در عوض خطرات احتمالی قدرت هایی هستند که از جاذبه و تاثیر گذاری نشان تجاری می کاهند. هنگامی که ارزیابی نقاط ضعف و قوت، فرصت ها وخطرات کامل شد، یافته های خود را بر اساس اصول چهار گانه زیر اولویت بندی کنید:


۱٫آسیب های واقع گرایانه: اگر نقاط ضعف و خطرا ت مورد توجه قرار نگیرد؛
۲٫ منافع احتمالی: اگر نقاط قوت و فرصت های مناسب به عنوان اهرم فشار مورد توجه قرار گیرد؛
۳٫ ارزیابی هزینه ها و بررسی آسیب های و کاربرد نقاط قوت و فرصت های مناسب به عنوان اهرم فشار؛
۴٫ روزنه فرصت های مناسب در دسترس؛ به عنوان مثال شما چه میزان زمان باید وقت خود را صرف اصلاح نیازهای شناسایی شده کنید، قبل از اینکه خیلی دیر شود؛


یافته ها و نتایج به دست آمده از این ارزیابی، شما را مستقیماً به سوی گذر گاه ارتباطات راهبردی رهنمون خواهد کرد و این امکان را برای شما فراهم خواهد آورد تا توان و جذابیت نشان تجاری را به حداکثر و نقاط ضعف آن را به حداقل برسانید.


تجزیه و تحلیل مذکور همچنین شما را به سوی پیام هایی هدایت می کند که از بیشترین اهمیت و اعتبار برخودارند. به علاوه به سهامدارانی اشاره خواهد کرد که از بیشترین اهمیت و اولویت بهره مند هستند واینکه چگونه می توان از طریق پیام به آنها  به راحتی دسترسی داشت و در ساخت روابط آتی نیز مشارکت خواهد داشت.


عناصر کلیدی در ایجاد پیام های مؤثر و مفید عبارتند از:
٭ پیام ها باید از دید مخاطبان از اهمیت و اعتبار برخوردار باشند؛
٭ آنها باید همواره انعکاس دهنده جایگاه نشان تجاری سازمان یا شرکت باشند؛
٭ در پیام باید یک نگاه و یک ندا وجود داشته باشد؛
٭ پیام باید با تاریخچه و تجربه مشتری توافق سازگاری داشته باشد؛
٭ پیام باید با محل مشتری در فرآیند خرید سازگار باشد؛


بخش های مختلف درون یک شرکت، مسئول ارسال پیام به گروههای سهامدار هستند توافق و هماهنگی راهبردی – از تبیلیغات گرفته تا روابط عمومی برای ارتقای میزان محبوبیت نشان تجاری و در نتیجه افزایش میزان فروش، پاسخگویی مستقیم و ارتباطات درونی – همسویی و هماهنگی تمامی پیام هایی است که خالق تصاویر مطلوبی از نشان تجاری از ایجاد جایگاهی مثبت در ضمیر مصرف کننده و سایر سهامداران نسبت به کالای تولید شده است. عدم توافق و هماهنگی بین گفتار و عمل، باعث بروز بی اعتمادی و عدم توجه و تمرکز به محصول مورد نظر می شود.


مزیتی که روابط عمومی برای ارتباطات بی نقص و مؤثر بازاریابی به همراه دارد، ظرفیت ارائه پیام های بسیار مؤثر و طبقه بندی شده به مخاطبان مورد نظر در خلال اوقات راهبردی است که فرصت های مناسب برای طرح مؤثر نشان صنفی وجود دارد.
 
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ