Take a fresh look at your lifestyle.

شش درسی که از کمپین بازاریابی دونالد ترامپ باید بیاموزید!

0

پیروزی دونالد ترامپ شاید یک سورپرایز بزرگ برای دنیا باشد اما برای بازاریابان زیرک همان چیزی است که توقع داشته‌اند! در ادامه به شش درس که می‌توان از دونالد ترامپ آموخت می‌پردازیم:

برای مشتریان یا مصرف‌کنندگان خود یک مسئولیت (کار) تعریف کنید.
بهترین کمپین بازاریابی همواره فعالیتی برای مشتریان خود تعریف می‌کند و از آن‌ها می‌خواهند تا کاری را انجام دهند. برای مثال یونایتد (United) از شما می‌خواهد تا “در آسمان دوستی‌ها پرواز کنید” (Fly The Friendly Skies) و کمپانی پوشاک نایکی (Nike) با شعار “فقط انجامش بده” (Just Do It) شما را به کاری دعوت می‌کند. موفق‌ترین برندها به مشتریان خود اجازه می‌دهند تا معنی و ارزش برند را با یکدیگر به وجود بیاورند.

“بیایید آمریکا را دوباره بسازیم” (Let’s Make America Great Again) یک شعار بسیار مناسب و موفق برای انتخابات است، زیرا هدف خاصی را دنبال می‌کند و هر رأی‌دهنده می‌تواند آن را برای خود تفسیر کند.
شعار کلینتون “با یکدیگر قوی‌تر خواهیم بود”(“Stronger Together”) مناسب است و حس همکاری و روند رشد را القا می‌کند که شاید تا این حد لازم نباشد، زیرا مهم‌تر از حس همکاری، مجاب کردن رأی‌دهنده به رأی دادن است که می‌توان با برداشت شخصی رأی‌دهنده رابطه مستقیم داشته باشد.
بازاریابان حرفه‌ای می‌دانند که اگر شما موقعیت برند خود را مشخص نکنید دیگر بازاریابان این کار را برای شما می‌کنند!

گذشته را به‌عنوان مقدمه نمایش دهید.
مجاب کردن مردم به اینکه بینند و برای آینده‌ای نامعلوم رأی بدهند معمولاً در بسیاری از موارد موفق نمی‌شود چه برسد به اینکه برند شما تازه‌وارد و ناشناس باشد.

دونالد ترامپ سیاست‌مدار تازه‌کار، با خوب نشان دادن دیروز و بیان اینکه آینده‌ای بهتر خواهد ساخت برنده انتخابات شد، لغت “دوباره” تصادفی انتخاب‌نشده است بلکه تأثیر بسزایی بر شنونده خواهد گذاشت.

کمپین تبلیغاتی کلاگز(Kellogg’s Corn Flakes) را به یاد بیاورید “ما را دوباره برای اولین بار امتحان کنید” (Try Us Again for the First Time) که بسیار موفق بود، در این کمپین روزهای خوبی که گذشت را به امید اینکه تکرار شوند به شنونده یادآوری می‌کند. برای بسیاری از امریکاهایی ها روزهای گذشته خوبی وجود داشته است و آن‌ها دوست دارند که دوباره روزهای خوبی مانند آن‌ها را داشته باشند!

پیگیر مشتریان فراموش‌شده باشید.
بیشتر شرکت‌هایی که در زمینه اقتصاد فعالیت دارند مشتریان پرسود خود را موردتوجه قرار می‌دهند و به مشتریان دیگر اهمیت نمی‌دهند.

دونالد ترامپ از حس ستودنی تنوع‌پذیری دموکرات‌ها استفاده کرد تا مردم فراموش‌شده را بازیابد. وی با قدرت بخشی به رأی‌دهندگان سست و ایجاد رأی دهنگان جدید در کنار رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه موفقیت خود را تضمین کرد. بازاریابان موفق می‌دانند چگونه در حین نگه‌داشتن مشتریان خود مشتریان جدید به دست بیاورند.

ایجاد سروصدا و هیجان بر تصویر نتایج خوب غلبه می‌کند.
کلینتون همواره در تلاش بود تا ترامپ را باتجربه و دانش‌های سیاسی شکست دهد، یک برند جدید نمی‌تواند در حواشی جریان‌های سیاسی گم شود در حالی که کمپین ترامپ و رابطه آن با رأی‌دهندگان خود سروصدای بیشتری به وجود آورد.

این ارتباط، تمرکز بسیاری بر اهداف و نتایج دارد و بسیار اندک به سیاست‌ها و نحوه اجرا آن‌ها می‌پردازد. البته شروع کردن بسیاری از جملات با “مدیریت ترامپ می‌تواند…” تأثیر به سزایی داشته باشد. اما آیا واقعاً ترامپ به گفته‌هایش عمل می‌کند؟ اگر این کار را نکند برای چهار سال آینده دیگر رأی نخواهد داشت.

شوق و شور به وجود بیاورید.
بازاریابان موفق، قدرت بازاریابی دهان‌به‌دهان WOM را می‌دانند. در عصر شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی بهتر (جنگ زمینی قدیمی) و هزینه هنگفت برای تبلیغات تلویزیونی (جنگ هوایی) برای کلینتون کافی نبود. پشت‌کار ترامپ -پنج سخنرانی در روز- بسیار بیشتر از سیاست‌های کلینتون باعث جذب طرفدار و رأی‌دهنده شد. برای کارشناسان این سؤال پیشامد که آیا اشتیاق می‌تواند به رأی تبدیل شود؟ بازاریابان می‌دانند که اشتیاق مخاطب باعث موفقیت می‌شود.

دوره فروش را به‌خوبی به پایان برسانید.

بازاریابی سیاسی لازم دارد تا شما جمعی از رأی‌دهندگان را هر چهار سال یک‌بار به دست آورید. زمان‌بندی حرف اول را می‌زند. ترامپ در طی کمپین خود نقاط ضعف و قوت کمپین را شناسایی کرد و جزئیات آن را دوباره با دقت بیشتری تصحیح کرد. ترامپ در هر سخنرانی خود پیام خود را تکرار کرد و مردم را به آینده‌ای خوب بر اساس گفته‌هایش دعوت کرد و با اعتمادبه‌نفس کامل بیان کرد که “ما برنده خواهیم بود”. مردم نه‌تنها دوست دارند که یک برنده را پشتیبانی کنند بلکه می‌خواهند طرفداری کسی باشند که خود را برنده می‌داند. این‌زمانی است که یک برند به یک حرکت موفق تبدیل می‌شود.

کلینتون آینده‌ای روشن را به مردم وعده داده بود، اما همانند دیگر کاندیدهایی بود که تاکنون بر آمریکا حکمرانی می‌کردند.  اما در مقابل آن دونالد ترامپ قرار داشت که آینده خوب همانند روزهای گذشته را وعده می‌داد!

دونالد ترامپ با این کمپین بازاریابی موفق، برند جدید این روزها شده است، اما جدید بودن آسان است و خوب بودن سخت. زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ