Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به فعالیت های تبلیغاتی فیلم سینمایی متولد ۶۵ / تبلیغ دهه شصتی!

0

تیم تبلیغاتی فیلم سینمایی متولد ۶۵ سعی کرده با به تصویر کشیدن فضای دهه ۶۰ در کمپین های تبلیغاتی  خود گروه مخاطبان شان را با داستان فیلم درگیر و آنها را به سمت سینماها برای دیدن فیلم بکشاند. برای تبلیغات فیلم از روش های مختلفی بهره برداری شده است.

بخشی از تبلیغات این فیلم در شبکه های اجتماعی و با برگزاری کمپین های متنوع در حال اجراست؛ کمپین هایی که با روحیات متولدین دهه ۶۰ و حس و حال  آنها برنامه ریزی شده است. همچنین گروه تبلیغات فیلم با فضاسازی اکران خصوصی فیلم مانند دهه ۶۰ جو جالبی را برای حاضران ایجاد کردند.

«فرصت امروز» به بررسی عملکرد تبلیغاتی فیلم سینمایی متولد ۶۵پرداخته است. به همین منظور گفت وگویی را با جلال سمیعی، مشاور روابط عمومی و استراتژی محتوای دیجیتال داشته ایم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عملکرد تبلیغاتی این فیلم گفت وگویی نیز با مارال دوستی، مدیر کمپین ها و تبلیغات فیلم سینمایی متولد ۶۵ داشته ایم که در ادامه می خوانید.

تلاش قابل تحسین و متفاوت تیم رسانه ای فیلم سینمایی

جلال سمیعی، مشاور روابط عمومی و استراتژی محتوای دیجیتال درباره اقدامات تبلیغاتی فیلم سینمایی متولد ۶۵ می گوید: تلاش تیم رسانه ای فیلم سینمایی متولد ۶۵ قابل تحسین و متفاوت ا ست؛ همین که خواسته اند از ظرفیت موضوع فیلم و ظرفیت آدم های آنلاین دهه ۶۰ و مسن تر برای تبلیغات فیلم استفاده کنند، خوش ذوقی جذابی ا ست.

اما چند نکته درباره این نوع تبلیغات وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه ای شود. مهم ترین نکته این است که کمک گرفتن از تاثیرگذارها(Influnecers)  که اینجا همان آدم های سی،چهل ساله هستند، تهدیدها و فرصت هایی دارد. تیم تبلیغاتی فیلم تلاش دارد در روزهای اکران با برگزاری رویدادهایی با نشانه های نوستالژیک آن روزها مخاطب را با فیلم دچار درگیری احساسی کند؛ احساساتی که لزوما به نفع اهداف تبلیغاتی تمام نمی شوند.

درگیر کردن مخاطبان همسن بازیگران فیلم

سمیعی می گوید: اکران یک فیلم در روزهای نسبتا پررونق گیشه ذاتا یک فرصت خوب است. مردم به جست وجوی فیلم تازه در رسانه ها و تجارب نزدیکان می پردازند و یک بهانه برای رفتن شان به سینما کافی ا ست. متولد ۶۵ به ظاهر می خواهد آدم های همسن بازیگران اصلی را درگیر کند.

تا قبل از دیدن فیلم ممکن است بخش هایی از این جامعه هدف مشتاق دیدن فیلم باشند اما با تماشای فیلم و بعد از آن بررسی نقدهایی که من از فیلم دیدم ضعف ساختاری و سردرگمی قصه قابل توجه است و طبعا اگر بینندگان موج اول اکران را آدم های تاثیرگذاری بدانیم که بر موج های بعدی افراد تاثیر می گذارند، نظر شخصی من این است که فیلم، آدم های موج اول اکران را ناراضی به بیرون می فرستد. یادمان باشد بخش مهمی از جامعه همیشه به بازخوردهای اطرافیان شان بیشتر از آمار و رسانه اعتماد می کنند.

هیاهوی تبلیغاتی فیلم ها در شبکه های اجتماعی

در حال حاضر اکثر فیلم های سینمایی برای تبلیغات از فضای مجازی بهره برداری می کنند. سمیعی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از این فضا در زمان اکران کوتاه فیلم ها به فروش آنها کمک خواهد کرد یا خیر، می گوید: بله. در کنار اتفاق های پیدا و پنهان و نبود سرگرمی های جایگزین و تبلیغات ماهواره ای و تساهل بخش فرهنگی دولت که برای اکران سینماها دوران پررونقی ساخته است، مردم با استفاده از شبکه های اجتماعی و گروه های مرجع و تاثیرگذار، سینماها را پر کرده اند.

موج های تبلیغاتی می توانند حتی با ایجاد حواشی سیاسی و خط قرمزها و دیگر جذابیت ها برای هر اثر فرهنگی – هنری مشتری های زیادی بیاورند، اما طبعا فرصت تبلیغات مجازی همیشه فرصت نیست و می تواند تهدید هم باشد؛ تحریم ها و شایعات می توانند یک فرد یا محصول را تحت فشار هم بگذارند.

به گمانم نظریه مارپیچ سکوت در شبکه های غیررسمی اجتماعی می تواند با نظریه مارپیچ فریاد جایگزین شود؛ یعنی افراد گمنام یا به هر حال غیرشاغل در رسانه ها و موقعیت های رسمی می توانند به موج فزاینده یک هیاهوی راست یا دروغ بپیوندند.

جریان سازی محصول فرهنگی برای جذب مشتریان

سمیعی درباره کمپین ها و رویداد تبلیغاتی فیلم سینمایی متولد ۶۵ می گوید: نیت سازندگان فیلم و تیم رسانه ای خوب است، اما در عمل نتوانسته اند اثری بسازند و معرفی کنند که موج چندان بزرگی ایجاد کند؛ وقتی خود یک رسانه به عنوان فیلم، محصول است و برایش تبلیغ می شود، بعد از مدت کوتاهی خود اثر باید بتواند با کیفیت و موضوع و حواشی اش جریان ساز باشد. به ظاهر تا الان این فیلم نتوانسته است فیلم پربیننده ای باشد.

دهه شصتی ها مخاطبان اصلی کمپین های تبلیغاتی فیلم

مارال دوستی، مدیر کمپین ها و تبلیغات فیلم سینمایی متولد ۶۵ درباره تبلیغات در نظر گرفته شده برای فیلم سینمایی متولد ۶۵ می گوید: فیلم سینمایی متولد ۶۵ فیلمی عاشقانه است. گروه مخاطبان اصلی این فیلم متولدین دهه ۶۰ هستند. بنابراین تمامی رویکردهای تبلیغاتی و کمپین های برگزار شده برای این فیلم با حال و هوای روحی این گروه مخاطب تنظیم و اجرایی می شوند.

تمرکز اصلی تبلیغات فیلم سینمایی متولد ۶۵ روی رسانه های دیجیتال است و کمپین های برنامه ریزی شده اکثرا برای چنین فضایی تدارک دیده شده اند. کمپین های تبلیغاتی این فیلم بیشتر مانند دورهمی های عاشقانه متولدین دهه ۶۰ هستند. به نوعی هدف مان از برگزاری این کمپین ها، ارسال پیام های همراستا با فیلم به مخاطبان است. کمپین های تبلیغاتی برگزارشده فیلم سینمایی متولد۶۵ مسابقه ای نیستند و جایزه ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.

نخستین کمپین مجازی این فیلم تحت عنوان «آخرین پیغام عاشقانه» با استقبال خوبی مواجه شد. در سه روز اول برگزاری این کمپین حدود ۴۰۰ پیغام ارسالی از طرف مخاطبان به دست مان رسید که این موضوع برای مان جالب بود. این تعداد با توجه به اینکه وعده  جایزه ای نیز در میان نبود، تعداد قابل قبولی است.

در این کمپین مخاطبان قرار بود از آخرین پیغام عاشقانه خود اسکرین شات بگیرند و برای انتشار در صفحه های مجازی فیلم ارسال کنند. زمان در نظر گرفته شده برای این کمپین به پایان رسیده و کمپین دیگری با نام «یادگاری از شکست عاطفی» شروع شده است.

کمپین یادگاری از شکست عاطفی

دوستی در مورد کمپین یادگاری از شکست عاطفی می گوید: معمولا افراد بعد از شکست عاطفی سعی شان براین است که تمامی فاکتورهایی که آنها را به رابطه  قبلی شان وصل می کند، از بین ببرند اما وقتی زمانی از شکست می گذرد افراد با فکر کردن به موضوع خاطرات جالبی را به یاد می آورند و متوجه می شوند ناراحتی آن دوره زمانی آنچنان هم دردناک نبوده است.

گاهی افراد از شکست عاطفی شان یادگاری هایی را هم نگه می دارند. در کمپین یادگاری از شکست عاطفی از مخاطبان مان خواسته ایم از یادگاری قدیم خود عکس بگیرند و برای مان ارسال کنند. این یادگاری می تواند حتی یک پیامک یا یک دستخط باشد. بعد از این کمپین نیز کمپین های دیگری اکران خواهد شد. تمامی کمپین های تبلیغاتی فیلم متولد۶۵ شش روزه برنامه ریزی شده اند. استقبال از کمپین ها خوب است و سعی مان بر این است که کمپین ها به مانند بازی برای مخاطبان باشد.

پذیرایی با خوراکی های دهه ۶۰

دوستی می گوید: سعی مان براین بوده که از تمامی فرصت های پیش آمده به نفع تبلیغات فیلم بهره برداری کنیم، برای مثال در روز اکران خصوصی فیلم از حاضران به سبک دهه ۶۰ پذیرایی کردیم. نان بولکی، نوشابه های شیشه ای و… خوراکی هایی بودند که مهمان های اکران خصوصی با آنها پذیرایی شدند. با این کار می خواستیم فضای نوستالژیک دهه ۶۰ را برای مخاطبان مان به تصویر بکشیم.

حس وحال و عاشقانه های دهه شصتی ها با دهه های دیگر متفاوت است. بنابراین به تصویر کشیدن این عاشقانه ها می تواند گروه مخاطبان اصلی فیلم سینمایی متولد ۶۵ را به خوبی درگیر داستان کند. علاوه بر پذیرایی دکور و فضای اکران خصوصی نیز با المان های دهه ۶۰ تزیین شده بود برای مثال برای دکور از ماکت ماشین های آن دهه و المان هایی که یادآور آن روزها بود، استفاده شد.

دوستی می گوید: در انتها تصمیم براین است از تمامی عکس های ارسالی در رابطه با کمپین های تبلیغاتی رویدادی را برگزار کنیم. رویداد مورد نظر قرار است مانند یک کارگاه آموزشی برگزار شود که افراد در آن درباره تجربه های عاشقانه شان صحبت و تجربیات خود را با دیگران تقسیم کنند.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ