Take a fresh look at your lifestyle.

درس هایی که از شیوه بازاریابی و مدیریت کسب و کار مک دونالد خواهید آموخت / مک دونالد؟ من عاشقشم

0

چنانچه صاحب فرانشیز هستید، یا اگر کسب و کار کوچکی را اداره می کنید، به احتمال زیاد دائما به فکر گسترش تجارت خود خواهید بود. تعداد زیادی از سازمان ها و شرکت ها توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند، حتی برند های بسیار کوچک، چرا شما نتوانید؟ با این حال، هر شخصی که بخواهد حرفه خود را گسترش دهد با چالش مدیریت کسب و کار مواجه خواهد بود. هنگامی که در پی گسترش سریع کسب و کار خود هستید، چگونه تجارت خود را مدیریت خواهید کرد؟

یکی از بهترین مثال ها در این زمینه، کمپانی مک دونالد است. این کمپانی یک نمونه از فرانشیز است و فرانشیز ها تنها زمانی می توانند فعالیت کنند که بازار فروش انبوهی را به خود اختصاص داده باشند. در حال حاضر مک دونالد، بیش از ۳۵هزار فروشگاه در ۱۱۹ کشور دنیا دارد. این یعنی موفقیت.

در ادامه آنچه را مک دونالد در مدیریت کسب و کار از آن پیروی کرده بررسی خواهیم کرد. درس های مدیریتی که می توان از مک دونالد کسب کرد چیست؟

تمرکز 

یکی از نقاط قوت مک دونالد، منوی آن است. اما آیا تا به حال از دید کسب و کاری به آن توجه کرده اید؟ منوی مک دونالد بسیار کوچک و ساده بوده و شامل ۲۰ نوع غذا است. در این بین، برگر ها نسبت به سایر غذا ها مشتری بیشتری دارد.

درسی که از این موضوع می توان آموخت این است که ارائه یک پرتفولیوی کوچک اما قوی کافی است تا کسب و کار شما را وسعت داده و حتی دنیا را تغییر دهد. نیاز نیست که ۱۰۰ محصول متنوع تولید کنید یا خط تولیدی مانند شرکت سامسونگ در اختیار داشته باشید. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید تعداد محدودی محصول است که در بین عموم محبوبیت داشته باشد. در استراتژی متمرکز، جلب توجه و رضایت مشتری نقش مهمی را ایفا می کند.

سازگاری

در قسمت قبل به این نکته اشاره کردیم که منوی مک دونالد ۲۰ نوع تنوع غذایی دارد. اما اگر این منو را در ۱۱۹ کشور مختلف و با تنوع غذایی متفاوت بررسی کنیم، به ۳۰۰۰ نوع خوراک متنوع خواهیم رسید. این مسئله نشان می دهد که مک دونالد می تواند با هر شرایطی خود را همسو و سازگار کند. این برند فوق العاده وفق پذیر است.

هسته مرکزی تولیدات این کمپانی از جمله برگر ها، غذا های سرخ کردنی و نوشابه ها در تمام فروشگاه های این شرکت یکسان است. با این وجود، طعم آنها براساس نقاطی که عرضه می شوند، تغییر می کند.

قابلیت وفق پذیری، یکی از مهم ترین درس هایی است که می توان از این کمپانی آموخت. چیزبرگر (ایالات متحده)، چیکن رویال (بریتانیا)، مک چیکن (هند)، همه انواع مختلفی از یک برگر هستند که طبق منطقه جغرافیایی که عرضه می شوند، دست خوش تغییر شده اند. از مدیریت یک کسب و کار چه چیز بیشتری توقع دارید؟ بنابراین اگر قصد دارید تجارت خود را گسترش دهید، آمادگی سازگاری پیدا کردن با شرایط مختلف را داشته باشید.

حفظ کیفیت در نواحی مختلف

یکی دیگر از مواردی که مشتری به آن اهمیت داده و همیشه خواهان آن بوده، رعایت کیفیت و ثبات آن است. بدون توجه به این دو نکته، فقط یک بشقاب سیب زمینی و مرغ را جلوی مشتری خواهید گذاشت. مک دونالد این را می داند. در هر ۱۰۰ کیلومتر، احتمالا ۱۲۰ فروشگاه مک دونالد به چشم می خورد. اما تمام آنها از لحاظ طعم، سرویس دهی و خدمات پخش به یک میزان با کیفیت و خوب عمل می کنند.

یک مشتری امروزی نیز چیز بیشتری از آنها توقع نخواهد داشت و بالا بودن کیفیت محصولات، تنها چیزی است که مشتری از شما انتظار دارد. بنابراین کیفیت را در محصولات خود نهادینه کنید، و مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

اهمیت ترتیب مراحل کار

زمانی که کسب و کار شما در حال رشد است، بدون کمک یک نیروی انسانی عظیم، پیشرفت ممتدی نخواهید داشت. از طرفی برای اداره این نیروی انسانی، نیاز به یک تیم مدیریت و برای سرپرستی مدیران به یک مدیر کل نیاز خواهید داشت. شما باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید تا به موفقیت دست پیدا کنید. تصور کنید ۳۵هزار فروشگاه مک دونالد، هرکدام روزانه ۱۰۰برگر بفروشند که برابر خواهد بود با ۳٫۵میلیون برگر در یک روز.این تنها مختص برگر ها است.

بنابراین برای اداره تجارتی با این عظمت، به سیستمی نیاز خواهید داشت که پاسخگوی تقاضای مشتریان، فروش محصولات و تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز شما باشد. همچنین باید بدانید که کدام بخش دچار مشکل شده یا کدام فرانشیز به درستی عمل نمی کند. پیروی از این اصول برای کسب و کار های دیگر نیز به همین ترتیب خواهد بود. اگر این مراحل را به درستی پشت سر بگذارید، مدیریت تجارت شما ساده تر خواهد شد.

قوی کردن هسته تجارت

یک کسب و کار نه تنها شامل بازگشت هزینه ها و فروش نیست، بلکه وسیله ای است برای جلب توجه مصرف کنندگان. اینجاست که هسته تجارت شما قوی خواهد شد. درسی که از کمپانی مک دونالد خواهیم آموخت این است که وارد هر بازاری که می شوید، باید برند خود را ارزشمند کنید و ارزش برند از طریق ارتباطات بازاریابی به دست خواهد آمد.

علاوه بر این، برقراری ارتباط با مشتری نیز نقشی اساسی ایفا می کند. با نگاهی به فروشگاه های مک دونالد، با رنگ هایی روشن و فضایی شاد مواجه خواهیم شد. این سبک از طراحی، توجه مشتریان را جلب خواهد کرد. بنابراین نکته مهم این است که باید اطمینان حاصل کنید که مشتری به سمت شما جذب خواهد شد و این امر از طریق استفاده از ابزار درست بازاریابی حاصل خواهد شد.

بسته بندی محصولات

مک دونالد از جمله برند هایی است که در زمینه بسته بندی موفق عمل کرده. برای مثال، جعبه شادی مک دونالد شامل برگر، نوشابه و سیب زمینی سرخ شده است. چه روشی بهتر از فروش سه محصول مختلف به طور هم زمان در یک بسته بندی؟ چرا فقط یک برگر به مشتریان بفروشیم، در حالی که آنها می توانند یک برگر، نوشابه و سیب زمینی سرخ شده را در یک پکیج و با قیمت کمی گران تر خریداری کنند.

اما هنگامی که این مقدار ناچیز اضافه قیمت را برای ۳۵هزار فروشگاه در نظر بگیرید، رقم قابل توجهی به دست خواهد آمد. بنابراین درسی که از مک دونالد در این زمینه آموختید، در افزایش سود دهی تجارت شما موثر خواهد بود.

ایستادگی در برابر رقبا

بعضی از برند های رقیب مک دونالد مثلBurger King، KFC  و Subway بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند. از آنجا که کشور های توسعه یافته، بیش از گذشته به سلامت مواد غذایی اهمیت داده و از حجم بالای برند های مواد غذایی خسته شده اند، فروش محصولات کمپانی هایی مثل مک دونالد با کاهش رو به رو شده است.

اما مک دونالد در اقدامی هوشمندانه، با گسترش فروشگاه های خود در کشور های مختلف، تغییر منوی خود و نیز اضافه کردن محصولات تازه ای مثل McFlurry و بستنی یا نوشابه به منوی خود، توانسته با کاهش فروش خود مقابله کند. بنابراین مک دونالد با وجود رقبای قدر خود، تسلیم نخواهد شد. درسی که در این رابطه از مک دونالد می گیریم این است که، آنچه شما را از سایرین متمایز می کند، شایستگی و ویژگی خاصی است که دارا هستید.

در نظر گرفتن کل اعضای یک خانواده 

یک درس مهمی که از مدیریت کسب و کار مک دونالد می آموزیم این است که باید کلیه اعضای یک خانواده را در نظر گرفته و مطابق با آن، محصولات خود را ارائه کنید. مک دونالد Happy Meal را برای کودکان، McSpicy  را برای نوجوانان و بزرگسالان و فروشگاه های خود را برای تمام اعضای خانواده در نظر گرفته است.

بنابراین مک دونالد برای یک به یک اعضای خانواده جایگاهی تعریف کرده. شما می توانید در هر رده سنی به فروشگاه های مک دونالد سر بزنید. به این ترتیب، هدف قرار دادن تمام اعضای یک خانواده به طور اختصاصی، مشتریان مختلف و متفاوتی را جذب برند شما خواهد کرد.

ارتباط با نویسنده: elham.mashouf@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ